Článek
Je domácím jezdcem, patří k favoritům kategorie aut, vždyť před dvěma lety dakarskou rallye dokončil na třetím místě, a i tentokrát startuje s prominentním číslem 201, tedy coby druhý v pořadí. Zároveň je Jazíd al Rádží členem jedné z nejvýznamnějších podnikatelských rodin v Saúdské Arábii, a tak úplně nemusí každou korunu, tedy spíš rijál, obracet.
Teď je před ním desátý start na Dakaru. Říká, že „bere jen vítězství“, k čemuž mu má dopomoct i dokonalé pohodlí. Před pár dny jeho tým Yazeed Racing zveřejnil na sociálních sítích video, v němž sledující bere dovnitř tři obytných kamionů, které má Rádží k dispozici, a vy téměř netušíte, jestli náhodou nejde o prohlídku předraženého apartmánu v Dubaji.
Část prohlídky je k vidění i na následujícím videu:
Luxusní flotila vozů, jak sám tým bydlení nazývá, se skládá ze tří obytňáků. Ten první slouží jako konferenční místnost pro hosty, má i svou kuchyň. Druhý obytný vůz je určen jezdci – kromě obývacího pokoje s několika pohovkami má i soukromé apartmá, které tvoří manželská postel, televize, šatna, pozlacená sprcha s kachličkami i pozlacená splachovadla u záchodu.
Třetí karavan je určen hostům a má už v hotelovém slangu o pár hvězdiček méně. „I tak je na úrovni obytných vozů, které mají k dispozici jiní profesionální jezdci,“ glosuje zázemí španělský list Marca. „Palác na kolech,“ přidává web automundo.com.
Pod příspěvkem týmu se pak množí otázky, jestli se tímto pojízdným zámkem nevytratil duch Dakaru. Sám Rádží ve svém medailonku na oficiální stránkách rallye říká: „Dakar miluji. Kdyby ne, nevyrazil bych na 14 dní do pouště daleko od domova.“
Výsměch? Je pravda, že jednu noc to bude muset „vytrpět“ bez sprchy, neboť ze čtvrtka na pátek je v plánu 48hodinová etapa, během které všichni účastníci přespí v provizorních bivacích ve stanu a spacáku.
Abychom byli fér, tak drtivá většina těch, kteří Dakar myslí vážně, už roky nejsou v bivaku odkázáni na stan, ale mají s sebou vlastní karavany. Kupříkladu v týmu Martina Prokopa, jenž patří ke špičce v kategorii aut, je i kuchař, který alespoň jednou za závod naservíruje svíčkovou. Obvyklý je u elitních pilotů také fyzioterapeut, protože tělo dostává v erzetách zabrat.
Tým Orion MRG, v němž závodí také motocyklista Martin Michek, zase bivakuje ve speciálních stanech. „Vyvinuli jsme je ve spolupráci s českou firmou TKF. Jsou to 3×3 metru velké domečky. Uvnitř je zázemí včetně světla, topení, přihrádek. Celé se to dá postavit za zhruba pět minut a komfortně se zde vyspí tři lidé,“ popisuje pro Sport.cz Ervín Krajčovič, šéf stáje.
Pořád jsou však dobrodruzi, kteří kráčejí ve stopách původního Dakaru. Třeba motocyklista Libor Podmol, který podobně jako David Pabiška startuje v kategorii bez asistence (musí se spolehnout jen sám na sebe), spí celou rallye v malém stanu.
„Spí se v něm dobře, ale skládat ho každý den v pět ráno bude zážitek,“ líčil Podmol. Jednu tašku s věcmi mu pak organizátor vždy převeze do cíle, jíst bude ve společné jídelně a hygienu si dopřeje v umývárně.
Skoro jako za starých dakarských časů.