Článek
Osmapadesátiletý Karel Loprais ani na začátku příštího roku svou sbírku devatenácti startů na Dakaru nerozšíří. „Prasklý obratel ještě stále není v pořádku. Dokud to nebude úplně doléčené, tak raději počkám, protože zdraví je určitě přednější. Proto mě nemrzí, že na startu nebudu,“ vyprávěl při pátečním setkání s novináři. Se svou osudovou soutěží se ale rozloučit nehodlá. „Kdyby bylo po zdravotní stránce vše v pořádku a našly by se finance, abychom mohli postavit dva vozy, tak bych si určitě Dakar nenechal ujít,“ má jasno nestor saharského putování.
Po minulém ročníku má ale jistotu, že vychoval zdatného nástupce. Aleš totiž při premiéře za volantem závodního speciálu vyválčil konečnou třetí příčku. „Vím, že Aleš umí a že bude bojovat za nás za všechny a hlavně za Tatru. Má před sebou hodně těžký úkol, protože máme doma vítězství z desátého a dvacátého ročníku a na něm teď je, aby vyhrál i ten třicátý ročník. Konkurence bude obrovská, ale já věřím, že bude bojovat o vítězství. Letošní třetí místo jej potáhne nahoru. Alešovou předností je, že dokáže jet nadoraz až do konce. V tom jsme si podobní,“ uvedl jeden z nejúspěšnějších účastníků legendárního závodu.
Klíč k úspěchu leží v Mauritánii
Klan Lopraisů využil během příprav na jubilejní ročník v maximální míře možnosti úpravy vozu a na start se postaví s prakticky novým vozem. „Motor je posunutý o 40 cm dozadu, čímž se změnilo těžiště, nápravy jsou vyvážené 50:50. Auto je odlehčené o 650 kilogramů a je tak mnohem rychlejší. Lépe se chová při skocích, má tendenci méně zapadat,“ hlásil spokojeně Aleš Loprais. „Jedeme bojovat o nejvyšší příčky, snad nás nepřekvapí nějaký technický problém,“ věří.
Klíčem k úspěchu bude zvládnutí dlouhých pouštních etap v Mauritánii. „Tam se celá rallye rozhoduje. Říká se, že kdo přečká soutěž do volného dne, ten dojede až do cíle. A tři čtyři etapy po volném dni budou klíčové pro konečné pořadí,“ potvrzuje staré pravidlo.
Po minulém Dakaru, kdy se pral s nástrahami soutěže spolu s navigátorem a mechanikem Petrem Gilarem, pojede v kabině opět se dvěma parťáky. Gilara nahradil v roli mechanika Milan Holáň, navigovat bude Ladislav Lála, který „přeběhl“ od Tomáše Tomečka. „Petr nemohl jet ze zdravotních důvodů, po jednom tvrdším testování má potíže se zády. I Milan zná ale naši Tatru dokonale, od začátku se podílel na její konstrukci. S Láďou jsme si padli do oka během minulého ročníku a během jara jsme se domluvili na vzájemné spolupráci,“ přiblížil Aleš Loprais vznik nové posádky.
Pro Lálu znamená přechod k „Lopraisům“ část splněného snu. „Mohl jsem v Tomášově posádce pokračovat, vysněný posun z pozice mechanika do navigátorské židle ale nebyl možný. S Alešem jsme byli od posledního Dakaru v kontaktu a na jaře přišla nabídka, která se prostě neodmítá. Řešil jsem to i s Tomášem, který mi sám řekl, že by udělal to samé. Bylo to po zralé úvaze a já doufám, že rozchod proběhl bez problémů. Teď se navzájem hecujeme a špičkujeme, ale ryze na sportovní úrovni, což je krásné,“ uvedl čtyřiatřicetiletý navigátor.
Z domovského přístavu ve Frenštátu pod Radhoštěm vyrazí karavana Loprais Teamu, čítající vedle soutěžního speciálu a novinářského vozu ještě dvě doprovodné Tatry, na Nový rok. Start 30. ročníku Rallye Dakar je 5. ledna v portugalském Lisabonu. S kým očekávají největší boje? „Rus Čagin s Kamazem, Nizozemec Stacey s MANem, jeho krajané De Rooiyové,“ vypočítal Aleš Loprais, jehož Tatra ponese číslo 602.