Hlavní obsah

Loprais spravoval tatru i trusem, příští Dakar už pojede s novým vozem

PRAHA

Z předchozích dobrodružství v Africe byli zvyklí na ledacos, jihoamerický písek zvaný feš feš je ale dostal. Ať dělala posádka Aleše Lopraise při letošní Rallye Dakar, která se poprvé jela na území Argentiny a Chile, co chtěla, jemný prach zanášel spojku jejich tatry a česká posádka nakonec musela před poslední etapou vzdát. „Snažili jsme se bojovat až do konce, ale prostě to nešlo,“ vyprávěl Loprais v úterý vpodvečer po návratu do Prahy.

Článek

Lopraisova posádka během soutěže třikrát kompletně spojku vyměnila, čtvrtý pokus už byl marný. „Používáme keramickou spojku, až dosud bez problémů. Jak se ale ukázalo, písek feš feš jí vůbec nepomáhá. Napočtvrté už bylo poškození v takovém stavu, že nebylo reálné stihnout opravu do startu,“ vysvětloval synovec Karla Lopraise, šestinásobného vítěze proslulé soutěže, jejíž jubilejní třicátý ročník byl loni zrušen z obavy před teroristickými útoky a organizátoři poté našli nové útočiště v Jižní Americe.

Úvod soutěže přitom posádka z Frenštátu pod Radhoštěm rozjela slušně. „Začátek se vydařil, dojeli jsme pátí, lepší to být nemohlo. Ve druhé etapě jsme byli průběžně druzí, pak ale přišel písek a nastaly problémy. Ztratili jsme a věděli, že z padesátého místa bude reálné dohnat první desítku, možná první pětku. Bylo jasné, že na bednu to nebude. Problémy s atypickou jižní Amerikou jsme ale neměli jen my. Z favoritů brzy odpadl Stacey nebo Peterhansel, nedojel Sainz,“ podotkl Loprais.

Zmatek v itinerářích, skvělí diváci 

Konec španělského krále rallye potvrdil nedostatky, které premiérový ročník za oceánem měl. „Sice jsem byl na Dakaru nováčkem, nebyl jsem ale sám, kdo si stěžoval na nepřesnost itinerářů. To byl i případ Sainze. Řečiště, které se mu stalo osudným, bylo zakreslené o dva kilometry jinde a on netušil, že už se blíží,“ doplnil navigátor Vojtěch Štajf, jehož zdravotní potíže ještě podtrhly trable české posádky.

„Ve třetí etapě jsem se praštil do boční ochranné konstrukce a nepředstavitelně mě bolela hlava. Lékaři usoudili, že je to od dvou hnutých obratlů v krční páteři, až CT vyšetření během volného dne ve Valparaisu ukázalo, že jsem utrpěl lehký otřes mozku. Musím ještě jednou poděkovat doktorovi z týmu MAN, který se o mě čtyři dny staral a CT dělal během dne volna,“ líčil český mistr v rallye.

I přes zklamání z odstoupení je Lopraisova posádka rozhodnutá se do Jižní Ameriky vrátit. „Pořadatelé již avizovali, že v minimálně v příštích dvou letech se soutěž pojede na stejném místě. Již není tajemstvím, že chystáme zcela nový stroj. Máme spoustu poznatků, které chceme zúročit právě na tomto vozidle,“ uvedl Loprais s vírou, že ekonomická krize, která výrazně ovlivnila chod mnoha automobilek, nebude mít na jejich účast vliv. „Naši partneři jsou stálí,“ věří. S vozem by se měli soutěžáci z Frenštátu opět shledat během tří týdnů ve francouzském Le Havru, kam tatra putuje lodí.

Jestli bylo něco, co Lopraise a spol. na letošním Dakaru nadchlo, pak to byli fanoušci. „Divácký zájem byl neuvěřitelný. I náš nejsilnější zážitek přinesli fanoušci. Byli jsme uprostřed hor, z chladiče nám crčela voda. Najednou se zjevili místní, kteří hned věděli, o co jde. Přinesli zvířecí trus, kterým tu díru ucpali a voda vážně přestala téct,“ dodal se smíchem Loprais.

Související témata: