Hlavní obsah

Loprais řeší na Dakaru velký problém

Aktualizováno

Byla to etapa, ve které ztratil víc než 40 minut na svého krajana a zatím hlavního konkurenta v boji o dakarský triumf Martina Macíka. Aleš Loprais musel kvůli defektu ve středeční etapě hned třikrát měnit pneumatiky, jenže strasti středečním večerem nekončí.

Foto: Team Loprais Instaforex, ČTK

Český závodník Aleš Loprais s navigátorem Davidem Křípalem a mechanikem Darekem Rodewaldem s kamionem Iveco

Článek

Vzhledem k tomu, že jde o maratonskou etapu a posádky nocují daleko od svých servisních týmů, nemá Loprais do čtvrtečního pokračování, které čítá 428 měřených kilometrů, už žádnou náhradní gumu. A to je velký a podstatný problém.

Středeční část maratonského klání přitom Loprais rozjel solidně a po sto kilometrech téměř vymazal náskok Martina Macíka v celkovém pořadí. Pak ale přišly trable.

„První defekt a za dalších osmdesát kilometrů další defekt, okolo 350. kilometru do třetice. Během každé výměny nás předjelo několik aut, takže jsme po výměně vyráželi do prachu za těmito závodníky. Jen co jsme se před ně dostali, přišel další defekt a celá situace se opakovala znovu. To nás také zpomalilo. Bylo to těžké, ale to je Dakar. Makáme dál,“ popisoval v tiskové zprávě Lopraisův navigátor David Křípal.

Jenže středeční časovou ztrátou to končit nemusí. „Jsme v hodně blbé situaci,“ přiznává i Křípal. „Vezli jsme tři náhradní kola, takže jsme dneska naštěstí měli co měnit, ale zatím to vypadá, že do zítřejší etapy budeme startovat bez rezervy.“

Loprais se dozajista bude snažit v bivaku získat od někoho alespoň nějakou náhradní gumu. Ovšem nedá se předpokládat, že by jezdci, kteří bojují o celkové pořadí, se dělili a riskovali, že se oni sami ocitnou ve čtvrtek v problémech. Navíc podle toho, jak se měnilo pořadí a průběh erzety, je zřejmé, že defekty potkaly také ostatní posádky. Pomoct by snad mohl najít u tzv. rychlé asistence, tedy u kamionů, které nejedou na výsledek a vezou náhradní díly pro velké týmy.

Pokud nemáte náhradní kola, musíte jet opatrněji, tolik neriskovat, což se samozřejmě odráží na výsledném čase.

Macík tak může v čele kategorie ve čtvrtek náskok ještě navýšit. „Lávové kameny nás trochu potrápily, ale Bohouš (jméno kamionu) se nedal a ve druhé půlce se navíc zdatně honil s oběma bratry. Teď nás po více než 400 km čeká menší servis svépomocí a pak už noc pod hvězdami,“ napsali zástupci Macíkova týmu MM Technology na sociální síti. Druhé a třetí místo obsadily ve středu rovněž kamiony vyrobené v sedlčanském týmu.

Zatím před Lopraisem vede o téměř 46 minut, třetí Litevec Žala ztrácí už 56 minut.

Rally Dakar 2025

Nejslavnější světová rallye. To je Rallye Dakar, kterou letos v termínu 3.–17. ledna znovu hostí Saúdská Arábie. Na jezdce, mezi kterými nechybí ani české hvězdy, čeká celkem 12 etap a více než 7700 kilometrů.