Hlavní obsah

Loprais před startem Dakaru: Bude to masakr

Na svůj sedmnáctý Dakar se chystá pokračovatel rodové tradice Aleš Loprais. Synovec legendy Karla Lopraise, který nejtěžší dálkovou rallye vyhrál šestkrát, před silvestrovským startem věří v co nejlepší umístění, ideálně na stupních vítězů, i když nadcházející Dakar bude patřit k těm nejtěžším. Jeho Praga V4S DKR je prý skvěle připravena. Tradičně v průběhu soutěže 10. ledna oslaví narozeniny, už třiačtyřicáté...

Foto: Zdeněk Sluka

Aleš Loprais očekává, že nadcházející ročník slavné Rallye Dakar bude těžký.

Článek

V čem bude nadcházející Dakar patřit k nejtěžším?

V délce a náročnosti. Na posádky čeká téměř pět tisíc kilometrů rychlostních zkoušek, více etap. Bude to masakr ve smyslu zátěže na posádky a techniku. Centrem bude část pouště nazvaná Empty Quarter, kterou pořadatelé už několikrát slibovali, ale pak se jelo jinudy.

Opravdu se dají v Saúdské Arábii ještě najít nové náročné tratě?

Dají, čeká nás nejdelší Dakar na Arabském poloostrově. Soutěž znovu dostává podobu dálkové rallye, není jen o rychlosti.

O čem tedy bude?

O velkém dobrodružství, vášni, touze. Je drogou, na které jsme všichni závislí, a také o endorphinu a adrenalinu. Větší náročnost čeká na servis, logistiku, náhradní díly, a obrovské zátěži bude vystavena technika i posádka. Hlavně to chce za všech okolností zůstat v klidu.

Uberete plyn?

Nabízelo by se to, ale všichni jedeme pro co nejlepší výsledek, takže asi moc ne. Důležitá bude výdrž techniky a posádky. Hodně náročné to bude pro doprovod. Preventivně počítáme s výměnou spousty komponentů, víc než v minulých letech.

Museli jste hodně měnit přípravu a vůz?

Letos jsme dlouho čekali na nové předpisy FIA, které měly veliké zpoždění, tudíž nic nebylo jisté. Absolvovali jsme s Lady, jak autu říkáme, lokální testy pro ověření některých změn. Aplikovali jsme jen drobné úpravy v nastavení podvozku, softwaru řazení převodovky a posílení přední nápravy.

Čeká vás 17. Dakar, může vás vůbec ještě něco překvapit?

Na Dakaru vždy posádku něco překvapí, od náročnosti terénu až po individuální situace na trati.

S jakými ambicemi na Dakar jedete?

V první řadě dojet do cíle a být co nejlepší. Posádka je stejná jako na předešlém ročníku, tedy navigátor Jarda Valtr mladší, mechanik Petr Pokora a já za volantem.

Startuje se na Silvestra, kdy odlétáte a kdy převezmete a vyzkoušíte auta?

Letíme 28. prosince, o den později už si vyzvedneme techniku v přístavu. Oprášíme ji, odsolíme, umyjeme a otestujeme, pak jsou na programu přejímky, prolog startuje na Silvestra.

Den před Silvestrem to bude rok, co zemřel váš strýc Karel Loprais...

Moc nám všem chybí, byl to můj vzor, učitel, rádce a kamarád. Věnujeme mu vzpomínku, věřím, že nám tam nahoře bude držet palce.