Hlavní obsah

Loprais po tragédii zvažoval, zda s Dakarem pokračovat. Rozhodl jsem se jít dál, říká

To příjmení je s dakarskou rallye spjaté už skoro 40 let, tentokrát ale nechybělo moc, abyste jméno Loprais ve startovní listině hledali marně. „Nebyl jsem si jistý, jestli mám pokračovat, nebo ne, protože Dakar 2023 byl pro mě opravdu těžký. Ale nakonec jsem se rozhodl jít dál,“ líčí Aleš Loprais. Loni po devíti etapách z celkových 14 sahal po tom, aby rozšířil sbírku rodinných triumfů, jenže pak musel z vedoucí příčky odstoupit, neboť po jím nezaviněném střetu zemřel neukázněný italský divák.

Foto: Flickr Aleše Lopraise

Aleš Loprais na Rallye Dakar 2023

Článek

I proto synovec šestinásobného šampiona Karla Lopraise vážně zvažoval, jestli se na slavný závod vrátit. Ještě v říjnu si nebyl jistý, ale po pěti testovacích jízdách a po definitivním uzavření vyšetřování nehody je i poosmnácté na startu. „Doufám, že budeme ještě silnější,“ řekl pro oficiální stránky soutěže.

Na své Lady, jak kamionu láskyplně přezdívá, nic zvláštního neměnil, protože loni téměř dokonale šlapala. „Je pro mě jako lidská bytost. Jako by byla živá. Perfektně se k sobě hodíme. Věřím v její i své schopnosti a věřím také posádce. Mám velké přání být nejlepší. Výsledek je už někde ve vesmíru napsaný, my jen k němu děláme kroky,“ míní Loprais.

Ano, sebevědomí je na místě, protože stejně jako loni mají na Dakaru zapovězený start ruské kamazy i běloruské mazy, a tak se v kategorii kamionů opět očekává otevřené česko-nizozemské mistrovství. Vždyť mezi osmi posádkami s nejnižšími startovními čísly, která jsou symbolem favoritů, jsou jen zástupci těchto zemí.

To nejnižší má loňský vítěz Janus van Kasteren, hned po něm vyráží Martin Macík, minule druhý. V létě se oba jezdci navštívili, Nizozemec Macíka tak trochu provokativně ubytoval v pokoji, kde má vystaveného beduína pro vítěze Dakaru.

Teď by ho rád získal i Čech. „Fanoušci i spousta lidí kolem mě v tom má jasno. Byli jste druzí, teď už jen vyhraješ. Takhle to bohužel na Dakaru není. Ale moje ambice jsou jasné. Chceme být nejlepší. Tečka. Všichni chceme vyhrát,“ řekl Macík ČTK.

Tým Martina Macíka se loučil s fanoušky a balí na Dakar. Novinka v zavazadlech? Speciální trenýrky.Video: Sport.cz

Celkem je na startu 20 českých posádek, mezi motorkáři touží po desítce Martin Michek, v automobilech by zase rád historickou šestou příčku překonal Martin Prokop, byť je vzhledem k nabité konkurenci skeptik. „Bavit se o první desítce bude tentokrát hodně odvážné. Dostat se do ní v prvním týmu je pro tým naší velikosti nereálné, budeme muset čekat na ten druhý,“ říká.

Dakar, jenž odstartuje prologem v pátek 5. ledna, se znovu odehrává na území Saúdské Arábie. Pořadatelé varují, že to bude zdejší nejtěžší ročník, který ještě zpestří 48hodinová etapa ve čtvrtek a pátek.

Pravidla jsou v ní taková, že jezdci ve čtvrtek v 16 hodin musí zastavit v nejbližších z osmi bivaků a dostanou jen základní jídlo. Přespí ve stanu, pod širákem či v autě a druhý den ráno budou pokračovat dál, aniž by tušili cokoliv o průběžném výsledku a mohli se spojit se svým týmem. „Bude to nejtěžší etapa v historii Dakaru,“ věští Macík.

Po ní bude následovat jediný den odpočinku a po 14 dnech pachtění dorazí dakarská karavana do cíle. Sestřih jednotlivých etap s ohlasem českých závodníků bude každý večer od 21.45 nabízet Nova Action. Na Sport.cz najdete podrobnou on-line reportáž z každé etapy, stejně tak aktuální zpravodajství a rozhovory.