Článek
Soutěžní i doprovodná auta už míří přes Atlantik do Buenos Aires. Co budete do odletu na Dakar 2011 dělat?
Příprava na Dakar nám zabrala hodně času, museli jsme odložit spoustu pracovních povinností. Ty teď musíme dohonit i vzhledem k našemu partnerovi, kopřivnické Tatře. Dál děláme také na novém autě a upravujeme to loňské. Pořád platí, že bychom jeden vůz zajišťovali na komerční bázi. Potom si užijeme Vánoce, sbalíme bágly a 27. prosince vyrazíme s tradiční zastávkou v pražském Konviktu. Zbylá část týmu za námi vyrazí 30. prosince, Silvestra oslavíme společně, jako vždy lehce, a na Nový rok už je start Dakaru 2011.
V čem je nový soutěžní speciál lepší než ten loňský?
Auto je o půl tuny lehčí a motor má výkon tisíc koní. Nové je také pérování a zvedl se i krouticí moment. To jsou největší změny, samozřejmě vedle dalších záležitostí. Museli jsme například instalovat nové sedačky, pořídit nové přilby a povinnou ochranu pro krční páteř, jakou používají i jezdci formule 1. Pro nás je nevýhodná, omezuje pohyb, ale je to nařízení FIA.
Takže tato verze ještě není slibovaným superspeciálem?
Ten chystáme až na ročník 2012. Potřebujeme si ověřit a vyzkoušet ještě nějaké prvky. Na poslední rallye v Rusku se ukázalo, že konkurence je pořád o kousek před námi. Nikde nespí, ani v Kamazu, ani v Nizozemsku.
Jaké máte informace o konkurenci?
V kategorii kamiónů to bude nejsilněji obsazený Dakar v historii. Taková konkurence, jaká bude na přelomu roku v Buenos Aires, se ještě nikdy v historii tohoto závodu nesešla. Přihlášeno je osmašedesát vozů a dobrou třetinu tvoří nadupané speciály. Jen z Nizozemska jich přijede pětadvacet. Silný tým staví i Kamaz. Je to až neuvěřitelné, v době recese.
Co víte o trati?
Podle informací, které máme, bude trať ze sedmdesáti procent jiná než loni. Úvod i konec zůstanou pravděpodobně stejné nebo hodně podobné, protože s těmi se moc udělat nedá. Zato v poušti Atacama se mohou pořadatelé vyřádit. Bude to hodně o písku a dunách, takže také o navigaci. Čeká nás tvrdá zkouška techniky i odvahy.
Proto jste oslovili legendárního navigátora Josefa Kalinu?
Jaro Miškolci nemůže z pracovních i osobních důvodů startovat. Pepík Kalina se strýcem Karlem třikrát vyhrál Dakar, je to legenda a známe se od dětství. On mě hodně naučil a jako malý kluk jsem ho měl moc rád. Byl to pro mne skvělý strejda, který si s námi hrál a uměl krásně vyprávět. Když jsem ho letos oslovil, hned souhlasil. Řekl, že to je pro něho čest, jet zase v našem týmu. Moc si ho vážím. Teď jsme partneři a v kabině tatry jsme si všichni rovni, bez rozdílu věku. Hodně se na spolupráci těším.
Radost z toho jistě má i šestinásobný vítěz Dakaru, váš strýc Karel...
Pochopitelně, hodně toho spolu zažili. Krásného i těch strýcových sedm kotrmelců na Sahaře... Ale Karel letos nebude na startu, musí zůstat doma. Přiletí až po Třech králích a absolvuje s mým tátou v doprovodném novinářském nissanu druhou část soutěže.
Došlo ještě k nějakým změnám v týmu?
Vyrážíme v minimálním možném obsazení. V kabině závodního kamiónu bude ještě tradiční mechanik a druhý řidič Milan Holáň. V doprovodné tatře jede můj bratranec Leo Loprais a s ním Radim Pustějovský a Jaromír Halfar.
S jakým cílem vyrazíte na jihoamerický Dakar?
Jako vždy, bojovat o stupně vítězů a do třetice už také konečně dojet do cíle závodu!