Článek
„Jsme šťastni a máme radost, i když cítíme, že je docela zvláštní po šesti dnech velkých bojů na trati rozhodnout o pořadí na zasedání jury. K soutěži však nepatří jen časy ze speciálek, ale i dodržování ostatních pravidel,“ prohlásil Loprais a připomněl, že dosavadní suverénní lídr soutěže kamiónů obdržel hodinovou penalizaci za nerespektování pravidel silničního provozu v obci při výjezdu z bivaku ve Stavropoli. Nejrychlejší tovární posádka Kamazu k tomu dostala i pokutu 1000 eur za překročení rychlosti, která se ve spojovací části etap prostě musí dodržovat.
S protestem Kabirov neuspěl, a tak v průběžném pořadí klesl na druhou příčku s odstupem šestnácti minut a paradoxně nakonec možná doplatil i na to, že si na konci páteční etapy dovolil luxus v podobě výpomoci zapadlému BMW krajan Mironěnka, kterou za něj mohl vzít kdokoli z týmových kolegů.
Pořadí, které vzniklo po zásahu jury v noci po 6. etapě, se už pak nezměnilo. Na závěrečnou 16kilometrovou rychlostní zkoušku říčním korytem v sobotu totiž nedošlo, vzhledem k nedávným dešťům byla hladina vody v řece příliš vysoko a závěrečná rekognoskace potvrdila, že průjezd speciálkou není možný. Dlouho se celá situace zvažovala, nakonec ale rozhodl zájem o bezpečnost posádek. Soutěžící vozy tak pouze v konvoji přejely 360 km z Majkopu do Soči.
Lopraisovo prvenství je skutečně průlomové, dosud byla Silk Way Rally skutečně doménou Rusů. První ročník soutěže v roce 2009 vyhrál Kabirov, loni triumfoval jeho krajan Nikolajev. Loprais před dvěma lety dojel třetí, před rokem čtvrtý a vždy před ním byly jen posádky ruských Kamazů.
"Naším prvotním cílem bylo dojet do cíle v Soči, ale jsme moc rádi, že se během soutěže ukázala konkurenceschopnost naší Tatry. Proháněli jsme tu všechny kamazy a nakonec je tu třešinka na dortu v podobě konečného triumfu," doplnil Loprais.
Konečné pořadí kamiónů: |
1. Loprais, Holáň, Štajf (ČR, Tatra) 32:23:15 h, 2. Kabirov, Mokjejev, Tanin (Rus., Kamaz) +16:41 min, 3. Karginov, Mizjukajev, Děvjatkin (Rus., Kamaz) +38:36, 4. Stacey, Willemsen, van der Kinderen (Niz., Iveco) +1:02:30, 5. Mardějev, Běljajev, Mirnyj (Rus., Kamaz) +2:07:09, 6. F. Echter, Ruf, Ch. Echter (Něm., Man) +2:07:52, ...12. Valtr, M. Macík, J. Macík (ČR, Liaz) +5:56:40, 19. Vrátný, Almáši, Pustějovský (ČR, Tatra) +11:14:42. |
Konečné pořadí automobilů: 1. Holowczyc, Foritn (Pol.(Belg., BMW) 29:11:27 h, 2. Peterhansel, Cottret (Fr., Mini) +1:59:28, 3. Želudov, Rudnickyj (Rus., Nissan) +3:24:33, ...23. Pelc, Pelcová (ČR, Hummer) + 16:34 |