Hlavní obsah

Latvala v euforii po triumfu ve Walesu: Za rok vyhraju titul

CARDIFF

Finský pilot Jari Latvala s Fordem Fiesta WRC vyhrál Britskou rallye, poslední podnik mistrovství světa v automobilových soutěžích sezóny 2011. Šlo o jeho první vítězství v sezóně, k němuž mu usnadnily cestu karamboly hlavních soupeřů. Jako poslední odpadl Sébastien Loeb s Citroënem DS3 WRC, který havaroval po střetu s diváckým vozidlem na přejezdu mezi rychlostními zkouškami.

Foto: Toby Melville , Reuters

Finský pilot Jari Matti Latvala s fordem na cestě k vítězství při Britské rallye.

Článek

„V neděli jsem vstupoval do soutěže z první pozice. Cítil jsem se velice silný. Nechtěl jsem ztratit první místo,“ vyprávěl v cíli vysmátý Latvala.

Ještě pět měřených úseků před koncem byl přitom jeho náskok pouhých sedm vteřin na Loeba. Ale pak divák jedoucí v protisměru narazil do Francouzova vozidla a Latvala měl cestu k triumfu volnou.

„Informací o Loebově odstoupení jsem byl šokován,“ přiznal vítěz Britské rallye po průjezdu dvacátou rychlostní zkouškou. Nic mu nebránilo, aby ubral. Jeho téměř tříminutový náskok byl luxusní a nebyl důvod, aby riskoval.

Šlo o jeho páté vítězství v kariéře. Dosud ovládl soutěže ve Švédsku (2008), na Sardinii (2009) a minulý rok na Novém Zélandu a v rodném Finsku. „Domácí triumf je výjimečný, ale těžká bitva tady ve Walesu s vítěznou tečkou se řadí hned na druhé místo,“ přemítal Latvala.

„Když Loeb skončil, měl jsem problém udržet koncentraci. Do konce nezbývalo mnoho kilometrů a můj náskok byl velký,“ vyprávěl šestadvacetiletý borec, který z třiadvaceti měřených úseků vyhrál jedenáct.

„Přes rok a půl jsme čekali na vítězství. Cítím se báječně, skutečně fantastický pocit,“ juchal v cíli Latvala. „V příští sezóně si s Fordem zajedu pro titul,“ vyřkl též odvážný plán, který v sezóně sahal po výhře už v Austrálii, ale protože jeho šance na titul byly nulové, pustil před sebe týmového kolegu Hirvonena. Následně se zachoval stejně při několika dalších soutěžích, byť nešlo o vítězství. „Jari Matti Latavala si triumf nepochybně zasloužil více než kdokoliv jiný,“ prohlásil Malcolm Wilson, šéf týmu Ford.

Sébastien Loeb bral vyřazení s nadhledem. „Přijel jsem do Walesu pro titul a mám ho,“ prohodil po karambolu s fanouškem španělského závodníka Sorda. „Šlo o jeho špatnou reakci. Jel na pravé straně, jak je zvyklý z domova. Když mě naboural, rozplakal se,“ vyprávěl Loeb, jehož vůz měl poškozený chladič a nemohl v soutěži pokračovat.

Britská rallye, závěrečný závod MS v automobilových soutěžích
1. Latvala, Anttila (Fin./Ford Fiesta RS) 3:27:03,5, 2. Östberg, Andersson (Nor., Švéd./Ford Fiesta RS) -3:42,9, 3. H. Solberg, Minorová (Nor., Rak./Ford Fiesta RS) -7:05,1, 4. Meeke, Nagle (Brit., Ir./Mini Cooper) -7:12,3, 5. Wilson, Martin (Brit./Ford Fiesta RS) -8:57,3, 6. Tänak, Sikk (Est/Ford Fiesta RS) -9:27,1, ...15. Semerád, Ernst (ČR/Mitsubishi Lancer) -28:12,5, 22. Prokop, Tománek (ČR/Ford Fiesta RS) -39:43,2.
Konečné pořadí MS
1. Loeb (Fr./Citroën DS3) 222 b., 2. Hirvonen (Fin./Ford Fiesta RS) 214, 3. Ogier (Fr./Citroën DS3) 196, 4. Latvala 172, 5. P. Solberg (Nor./Citroën DS3) 110, 6. Östberg 88, ...19. Prokop 7.