Hlavní obsah

Latvala přemohl nervozitu a na domácí půdě vstoupil do klubu nesmrtelných

JYVÄSKYLÄ

Finský pilot Jari-Matti Latvala s Fordem Focus WRC vyhrál šedesátý ročník Finské rallye. Zařadil se tak po bok největších legend, protože soutěž na severu Evropy platí za nejprestižnější ze soutěží světového šampionátu. Triumf v jubilejním ročníku soutěže mu zajistí místo mezi legendami rallye.

Foto: Zdeněk Sluka

Jari-Matti Latvala s vozem Ford Focus WRC na trati Finské rallye.

Článek

Do čela soutěže se Latvala dostal v průběhu pátku, kdy totálně zdemoloval vůz jeho kolega a týmový lídr Hirvonen. Na pětadvacetiletou dvojku stáje tak padla veškerá odpovědnost. Ale Latvala v průběhu soboty nedal soupeřům šanci a dojel si pro čtvrtý triumf kariéry.

„Byl jsem v průběhu osmi sobotních zkoušek strašně nervózní, protože můj náskok nebyl nijak velký. Rozhodně ne tak velký, jak bych si představoval. Navíc jsme při prvních průjezdech museli čistit cesty, což bylo nepříjemné. Ale vše jsme ustáli a zažíváme absolutní euforii,“ radoval se Latvala bezprostředně po dojezdu do cíle devatenáctého měřeného úseku.

Nadšení finští fanoušci zkrápěli svého hrdinu bezprostředně po průjezdu časovou kontrolou šampaňským. Dav diváků dokonce zatarasil šťastnému vítězi cestu a k nezměrné radosti příznivců vystoupil Latvala i s navigátorem Antillou na vůz, aby fanouškům poděkoval.

Jari-Matti Latvala s vozem Ford Focus WRC na trati Finské rallye.foto: Zdeněk Sluka

Zničil pronásledovatele

Latvala v průběhu celé soutěže vyhrál pět měřených úseků. Třikrát byl nejrychlejší v pátek, dvě erzety vyhrál v sobotu. Jeho čtyři pronásledovatelé v Citroënech C4 WRC se sice mohli přetrhnout, ale mladého Fina nezlomili, přestože po každé zkoušce vylézal z vozu zalitý potem a nezřídka měl zamlžené i brýle.

„Na prvních sedmi kilometrech první sobotní zkoušky jsem to strašně zpackal,“ čertil se Petter Solberg, v cíli nakonec čtvrtý. Nejenže se musel vzdát útoku na první místo, ale dokonce ho nakonec porazil i Sébastien Loeb. „Snažil jsem se útočit i na Ogiera, ale byl strašně rychlý. Šlapal jsem na plyn, jak jen to bylo možné, ale prostě jel skvěle,“ složil poklonu krajanovi šestinásobný mistr světa. „O snaze stáhnout Latvalu nemohla být řeč. Jel velmi rychle, nedal nám šanci. Projevily se jeho zkušenosti s domácími podmínkami,“ přemítal Loeb.

Sébastien Ogier přiznal, že se záhy po startu soustředil hlavně na udržení druhé pozice. „Vedení týmu mě navíc upozornilo, abych se nepouštěl do žádných kaskadérských kousků a neriskoval jsem karambol,“ přiznal zcela klidným hlasem Francouz po čtyřech sobotních měřených úsecích.

V šampionátu vozů SWRC (specifikace S2000 ) obsadil skvělé čtvrté místo Martin Prokop, který nestačil pouze na borce ze Skandinávie. Vítězství v kategorii obhájil domácí pilot Juho Hänninen se Škodou Fabia. Vozy mladoboleslavské značky pilotovali i druhý Andersson, respektive třetí Sandell ze Švédska.

Konečné výsledky Finské rallye
1. Latvala, Anttila (Fin., Ford Focus WRC) 2:31:29,6, 2. Ogier, Ingrassia (Fr., Citroën C4 WRC) +10,1, 3. Loeb, Elena (Fr., Citroën C4 WRC) +26, 4. P. Solberg, Patterson (Nor./Brit., Citroën C4 WRC) +30,7, 5. Sordo, Martí (Šp., Citroën C4 WRC) +1:45,0, 6. Wilson, Martin (Brit., Ford Focus RS WRC) +5:43,7, ...13. Prokop, Tománek (ČR/Ford Fiesta S2000) +13:12,2.
Průběžné pořadí MS: 1. Loeb 166, 2. Ogier 118, 3. Latvala 105, 4. Solberg 90, 5. Hirvonen (Fin., Ford Focus WRC) 86, 6. Sordo 77.
Průběžné pořadí MS SWRC: 1. Pons (Šp., Ford Fiesta S2000) 86 bodů, 2. Andersson (Švéd., Škoda Fabia S2000) 68, 3. Prokop 60.