Článek
„Po karambolu Hirvonena je na mě trošku větší tlak, ale já se snažím držet se nastolené cesty,“ říkal Latvala. Ještě pár hodin po startu soutěže mohl být relativně v klidu, ale v okamžiku, kdy týmová jednička na čtvrté měřeném úseku svůj Focus WRC zdemolovala, obrátila se veškerá pozornost k pětadvacetiletému Latvalovi.
„Vůbec jsme neměli tušení, co se stalo. Mikko havaroval za jedním ze skoků, takže jsem byl hodně překvapený, když jsem viděl stát jeho auto u krajnice. Šlo o velmi dramatický okamžik, protože ani na horizontu nikdo nestál. Na poslední chvíli jsem trošičku zpomalil a jen těsně se vyhnul,“ vyprávěl Latvala.
Limitovala ho bolavá záda
Do čela soutěže se vyhoupl po sedmé rychlostní zkoušce, kterou vyhrál stejně jako předchozí měřený úsek. Pak dosáhl nejrychlejšího času ještě v deváté erzetě. Stal se nejúspěšnějším mužem dosavadního průběhu rallye, protože Solberg i Loeb vyhráli dva testy, stejně jako odstoupivší Hirvonen.
Latvala neskrýval radost. „Při ranní sekci jsem si přitom po jednom ze skoků na zkoušce Urria poranil záda. Ale náš fyzioterapeut mě dal před odpoledními zkouškami dohromady a já se cítil mnohem lépe, což se odrazilo i na výsledcích,“ prohlásil lídr soutěže pilotující Focus WRC, který se ocitl pod drtivým tlakem pilotů Citroënu. Hned čtyři borci ve francouzských strojích se seřadili za zády finského pilota.
Wilson přikázal vítězství
Latvala doufá, že ho sokové v jeho domácím prostředí neuštvou a on se bude v cíli radovat ze čtvrtého vítězství kariéry. Rád by prolomil statistiku, podle které zatím vyhrál v předešlých letech maximálně jednu soutěž v roce. Letos triumfoval už na Novém Zélandu a v průběžném pořadí mistrovství světa mu patří čtvrté místo.
„Budu muset jet první a tudíž budu ztrácet čištěním trati. Ale z auta mám skvělý pocit a není důvod se strachovat. Budu se snažit jet dál bez chyb. Je pravda, že jsem nebyl daleko od limitu, ale pokusím se ještě více přitlačit aniž bych ztratil respekt k náročnosti soutěže,“ uzavřel vystoupení v páteční etapě Latvala. „Musí vyhrát. Před startem jsem chtěl mít na dvou nejvyšších místech naše vozy, teď už je ve hře jen jeden. Možná se Jarimu uleví, když nemusí bojovat o čas s Mikkem,“ přemítal Malcolm Wilson, šéf týmu Ford.
Obrovské drama svádějí zatím piloti ve třídě SWRC, kde s Fordem Fiesta bojuje i český závodník Martin Prokop. Úřadující juniorský mistr světa je zatím na šestém místě. Před ním se seřadil kvintet pilotů ze Skandinávie s Fabiemi. V čele je zatím jezdec továrního týmu Škoda Motorsport Juho Hänninen, na něhož Prokop ztrácí
Jubilejní šedesátý ročník rallye vyvrcholí v sobotu osmi měřenými úseky, během nichž posádky čeká 163 měřených kilometrů.
Finská rallye - po 1. etapě |
1. Latvala, Anttila (Fin., Ford Focus WRC) 1:10:30,7 hod., 2. P. Solberg, Patterson (Nor./Brit., Citroën C4 WRC) +9,1, 3. Ogier, Ingrassia (Fr., Citroën C4 WRC) +21,8, 4. Loeb, Elena (Fr., Citroën C4 WRC) +32, 5. Sordo, Marti (Šp., Citroën C4 WRC) +43,7, 6. Wilson, Martin (Brit., Ford Focus WRC) +:235,3, 7. Kankkunen, Repo (Fin., Ford Focus WRC) +3:10,7, 8. Räikkönen, Lindström (Fin., Citroën C4 WRC) +3:18,2, 9. Hänninen, Markkula (Fin./Škoda Fabia S2000) +2:57,5, 10. Rantanen, Lukka (Fin./Škoda Fabia S2000) ...17. Prokop, Tománek (ČR, Ford Fiesta S2000) +5:57,6. 27. Kresta, Gross (ČR/Mitsubishi Lancer Evo IX) +9:19,0, 34. Semerád, Ernst (ČR/Mitsubishi Lancer Evo IX) +16:10,8, 72. Honda, Vičíková (ČR/Citroën C2 S1600) +58:30,6. |