Hlavní obsah

Korsická rallye: nad propastmi ze zatáčky do zatáčky

AJACCIO

Zatímco údolí korsického vnitrozemí se ještě topí v mlze, do horských štítů se už opírá sluníčko, které pomalu vysouší uzoučké silničky mokré po nočním dešti. Po stezkách mezi pastvinami přebíhají ovce, kozy a krávy. Jenže účastníky mistrovství světa v rallye tahle idylka francouzského ostrova pěkně vytáčí.

Foto: Citroen

Carlos Sainz na trati loňského ročníku Francouzské rallye na Korsice.

Článek

"Když jsem jel soutěž na Korsice poprvé, tak jsem ji nenáviděl," přiznává Fin Toni Gardemeister, pilot továrního týmu Škoda Motorsport. "Postupem času jsem si ji ale oblíbil. Asi to ani jinak nejde," pokrčí smířlivě rameny jezdec mladoboleslavské stáje.

"Určitě patří k nejkrásnějším asfaltovým soutěžím," přitakává Němec Armin Schwarz, druhý z pilotů sedících ve Fabii WRC. "Ale také nejnáročnějším," doplňuje rychle.

Pořadatelé letos tratě poněkud pozměnili, jejich charakter však zůstává stejný. Uzoučké cestičky jsou jakoby vytesány do úbočí hor. Jedna zatáčka střídá druhou. Jezdci se v děsivém tempu řítí do kopců, aby posléze ve strhující rychlosti pádili po asfaltovém koberci dolů mezi stržemi a hlubokými propastmi.

"Některé pasáže jsou doslova ušité na šířku auta. Máte pocit, že auto mezi skály pasuje na milimetry. Často se z vytočené šestky brzdí do dvojky," vzpomíná Roman Kresta, který rallye na Korsice absolvoval v roce 2002 se Škodou Octavií.

Počasí umí zavařit

Místy je v lesích hodně hrubý asfalt, způsobující rychlé opotřebení pneumatik, pokryt takřka nepatrnou vrstvičkou mechu. Jenže to je obrovská zrada. Po dešti se v zeleném porostu drží voda. Karambol je zatraceně blízko.

"Počasí je tady na ostrově strašně proměnlivé. Přitom od něj se vše odvíjí. Volba pneumatik je tady klíčová pro možný úspěch," připomíná Gardemeister.

"Je to asi ta nejtěžší asfaltová rallye. Erzety jsou úzké a hodně klikaté. To odkryje skutečné schopnosti jezdců a vozů. Jen aby nepršelo. Pak se totiž složitě vybírají pneumatiky a soutěž se stává riskantní," přiznává přes velké očekávání dávku jisté nervozity zkušený Marcus Grönholm, jezdec Peugeotu. "Povrchy se tady často střídají v průběhu jediné erzety," upozorňuje Cedric Robert, stájový kolega Grönholma.

Ruku v ruce s volbou pneumatik je tak zapotřebí i pregnantní rozpis navigátora. "Jenomže trénink na Korsice je hodně složitý. Úseky některých rychlostních zkoušek protínají horské vesnice, kde často v ideální stopě najdeme při práci na rozpisu stát civilní auto. Jak potom máme navigaci připravit," zlobí se Markko Märtin, pilot Fordu Focus WRC.

I jeho straší proměnlivé počasí. "Poloha ostrova a hornaté počasí přinášejí náhlé změny. To se pak těžko volí vhodné gumy."

Související témata: