Hlavní obsah

Kopecký jede na Barumku s famózní bilancí: Životní sezóna? Jedině s titulem mistra Evropy

Praha

Šest vítězství ze sedmi startů. Brilantní je bilance Jana Kopeckého, továrního pilota Škody Motorsport, v letošní sezóně. Se Škodou Fabia S2000 našel přemožitele jen při závodě mistrovství Evropy na Korsice, kde nestačil na domácího Bouffiera. Pokud jednatřicetiletý rodák z Opočna udrží dosavadní formu, bude na konci roku slavit titul mistra Evropy. „Konec je ještě daleko," neoddává se triumfálním oslavám před zřejmě klíčovým závodem, kterým bude od pátku Barum rallye ve Zlíně a okolí.

Foto: Zdeněk Sluka

Jan Kopecký se Škodou Fabia S2000 na trati Bohemia rallye 2013.

Článek
Fotogalerie

Minulý ročník Barum rallye byl předčasně ukončen kvůli tragické smrti jednoho z diváků, vy jste však už tehdy v soutěži nepokračoval kvůli technickým potížím. S jakými ambicemi vstoupíte do nadcházejícího ročníku?

Chceme vyhrát jako každý jiný závod. Uděláme maximum pro úspěch. Na čtvrté zlínské vítězství nemyslím. Hlavou se mi honí, abych neudělal žádnou chybu nebo jich vyrobil méně než ostatní. A pochopitelně přání být dostatečně rychlý. Pak čtvrté vítězství přijde.

V posledních letech vás i přes dvě výhry na zlínských tratích provází velké problémy. Vracíte se vůbec na Barum rallye rád?

Dokonce velice rád! Přes všechny trable, s nimiž mám některé předešlé ročníky spojené. Kolem tratí je nejvíce lidí v Česku, atmosféra je nádherná. Doufám, že se nám letos potíže vyhnou, protože potom je Barumka kouzelná.

Je vaší nejoblíbenější domácí soutěží?

Mým zamilovaným ročním obdobím je jaro, tudíž i proto mám nejraději rallye v Českém Krumlově. Všechno kolem tratí na jihu Čech kvete, na cestách je hodně skoků a horizontů. Navíc je většinou krásně, bez deště a nevyzpytatelného počasí příznačného pro Barumku. Ale je jasné, že z hlediska prestiže je zlínská soutěž jinde. Krumlov se jí z tohoto pohledu rovnat nemůže. A nikdy nebude. Navíc z hlediska atraktivních míst nejsou ani kopce na Valašsku špatné.

Je hodně složité koncentrovat se v okamžiku, kdy jste prakticky neustále obklopen fanoušky, kterých se na soutěži každoročně sejde přes dvě stě tisíc?

Je jasné, že se nemohu podepsat nebo pořídit fotografii s každým, ale jsem za fanoušky moc rád. Snažím se jim vyhovět v maximální míře. Myslím, že přístup rallye k příznivcům je skvělý. Třeba ve srovnání s piloty F1, kde se lidé k jezdcům vůbec nedostanou, naprosto unikátní.

V letošní sezóně jste šest soutěží vyhrál a jednou skončil druhý. Jde o životní rok?

Když si promítnu celou sérii od nástupu spolujezdce Pavla Dresslera, je až neuvěřitelná. Od Kyperské rallye před dvěma lety jsme jen jednou nedojeli do cíle. Jinak jsme pokaždé byli na stupních vítězů. Skvěle se nám daří. Letošní výsledky jsou super. Shodou okolností nás jediný výpadek potkal právě minulý rok při Barum rallye. Doufám, že ve Zlíně nynější série neskončí. Ale hledím dopředu, nikoliv zpět. Takže o životní sezónu půjde až tehdy, pokud získám titul mistra Evropy.

Hledal už jste ve startovní listině Barum rallye největší soupeře nebo se cítíte natolik sebevědomý, že se protivníky nezabýváte?

Budeme sice mít na dveřích jedničku, ale výsledky se počítají až na cílové rampě. Velkými konkurenty budou Pavel Valoušek a Tomáš Kostka startující s Fordem Fiesta R5. Jejich auto je rychlejší než stroje S2000. Hodně silný bude Václav Pech s Cooperem, můj týmový kolega Esapekka Lappi nebo Roman Kresta, který mluví o posledním startu, a tak bude mít obrovskou motivaci. Pochopitelně obrovsky silného soupeře představuje i Bouffier.

Berete největší tuzemskou rallye jako šanci odpovědět všem soupeřům, kteří naříkají, že se s vámi nemohou měřit, protože jste jezdcem továrního týmu?

Dokážu si představit, že devadesát devět procent domácích pilotů by chtělo moje místo. Já si velmi dobře uvědomuji, že lepší techniku mít nemůžu. Na druhou stranu moje auto je stejné, jako všechny klientské vozy v soukromých týmech. Rozdíl je pochopitelně v možnostech testování, které tovární tým nabízí.

Cítíte z protivníků zvýšenou motivaci, když startujete na domácích soutěžích?

Jasně. Ale nestačí jen řečnit. Musí mě porazit. Když jsem před jedenácti lety začínal, měl jsem Toyotu. Moje auto bylo slabší, než většina vozů favoritů. Ale měl jsem ohromnou motivaci. Všechno jsem dělal na víc než sto procent. Když jsem pak vyhrál soutěž v Třebíči, byl jsem na vrcholu blaha. V Česku je spousta šikovných kluků, ale pro úspěch musí dělat sto procent ve všech směrech.

KOPECKÉHO SEZÓNA 2013
Jänner rallye (ME, MČR), leden: 1. místo
Rallye Kanárských ostrovů (ME), březen: 1. místo
Rallye Azorské ostrovy (ME), duben: 1. místo
Korsická rallye (ME), květen: 2. místo
Rallye Hustopeče (MČR), červen: 1. místo
Bohemia rallye (MČR), červenec: 1. místo
Rumunská rallye (ME), červenec: 1. místo
Související témata: