Článek
"Nemohu říct, že bychom byli kamarádi, ale znali jsme se. Když jsme se potkali, prohodili jsme pár slov. Startoval na soutěži v Čechách a v Rakousku, kde jsme s Honzou Kopeckým jeli také. Kupoval si ode mě navigátorské bloky. Je to hrozné," posteskl si Filip Schovánek, spolujezdec Jana Kopeckého z Czech rallye týmu Škoda Kopecký.
Bastuck startoval teprve na čtvrté soutěži mistrovství světa, když seděl po boku Aarona Nicolaie Burkarta v Citroënu C2 GT. Shodou okolností ho do Španělska přijela povzbudit manželka. Až dosud měl v šampionátu na kontě účast jen na domácí Německé rallye. Před týdnem se radovali společně s Burkartem, protože se stali členy evropského týmu OMV, jehož součástí je i Čech Štěpán Vojtěch. Rakouský tým nasazuje pravidelně do šampionátu produkční vozy Mitsubishi. Na německou dvojici měla přijít řadu v září při Kyperské rallye. Bastuck se však naplnění snu v podobě pravidelné účasti v MS nedočká.
Život nebylo možné zachránit
Během druhé rychlostní zkoušky se mu podle neoficiálních informací stala osudná výměna poškozené pneumatiky na trati zkoušky, kde ho srazil následně projíždějící vůz Ford Fiesta pilotovaný Angličanem Clarkem, který vyjel mimo ideální stopu a nezvládl svůj stroj. Přestože na místě byl takřka okamžitě vrtulník a Bastuck byl převezen do nemocnice, následkům těžkých zranění podlehl. "Nebylo možné zachránit jeho život," stálo v oficiálním prohlášení pořadatelů citujícím mluvčího nemocnice.
"Nevím, jestli to tak skutečně bylo. Ale pokud se vyskytne problém, je třeba při jeho odstranění myslet nejen na čas, ale i na bezpečnost," pokrčil rameny Schovánek. Přiznal, že svému jezdci o nehodě hned neřekl. "Dozvěděli jsme se to těsně před startem jedné z erzet. Není dobré v takovou chvíli mluvit o něčem tak tragickém, i když rallye prostě přináší takováhle rizika a je třeba s nimi počítat," říkal Schovánek.
Jezdci s podporou OMV s černou páskou na rukách
Jezdci jedoucí s podporou týmu OMV do dalších rychlostních zkoušek vyrazili s černou páskou na rukách, podle informací se v druhé a třetí etapě přidají i další účastníci. Pořadatelé navíc rozhodli, že v neděli neproběhne žádné slavnostní vyhlášení, ale posádky pouze projedou cílovou rampou.
Jde o druhou tragickou nehodu v mistrovství světa během sedmi měsíců. V září minulého roku totiž zemřel při Britské rallye Michael Park, navigátor Estonce Märtina, který následně ukončil kariéru. Jeho partner podlehl zraněním po nárazu vozu Peugeot 307 WRC do stromu.
Smrtelné úrazy a nehody doprovázejí i vrcholné soutěže v rallye |
2. května 1985 - Ital Attilio Bettega se zabil při Korsické rallye ve své Lancii Stratos. |
1986 - Nejčernější rok v dějinách MS. V březnu přišlo v Portugalsku při nehodě domácího Joaquima Santose, který zůstal nezraněn, o život 12 diváků. V témže roce při rallye Korsika, 2. května, zahynuli v plamenech Lancie Delta S4 Američan Sergio Cresto i jeho šofér Fin Henri Toivonen, jenž je zatím posledním zemřelým pilotem v MS. Motoristická federace FIA posléze zakázala takto silné vozy skupiny B. Tragickou bilanci nejsmutnější sezony završila smrt Švýcara Michaela Wylera, spolujezdce Marca Surera při Hesenské rallye. |
19. září 1993 - Nadlouho poslední tragédie v seriálu MS se stala v Austrálii, kde se smrtelně zranil Rodger Freeth, krajan Novozélanďana Petera "Possuma" Bourneho z týmu Subaru. V roce 2003 zahynul v domácí rallye i řidič Bourne. |
27. září 2003 - Při závodu ME v Řecku najela toyota Dimitrise Koliopanose do sloupu, který na vůz spadl. Řidič byl na místě mrtev, spolujezdce Theofanise Hasiotise odvezli do nemocnice. |
18. září 2005 - Po nárazu peugeotu skonal na Britské rallye Brit Michael Park, jezdecký partner Markka Märtina. Estonský pilot narazil do stromu pravou stranou vozu, kde seděl jeho navigátor. |
24. března 2006 - Němec Jörg Bastuck, spolujezdec soutěžního pilota citroënu Nicolaie Burkarta, zemřel v nemocnici v Tarragoně krátce poté, co do něho narazilo jiné auto při výměně pneumatiky na Katalánské rallye. |
Zdroj: ČTK |