Hlavní obsah

Kamazy? To je úplně jiný svět, přiznává mechanik tatry Martinec

PRAHA

Zatímco samotné kamióny se od sebe technicky a výkonnostně příliš neliší, zázemí týmů Tatra a ruského Kamazu během letošní Rallye Dakar je něco, co nemá srovnání. Asi jako kdyby herci-fotbalisté ze seriálového okresního přeboru chtěli nastoupit v zápase proti Realu Madrid. Možná by mohli na hřišti i vyhrát, ale nikdy jim nebudou moci konkurovat ve věcech okolo.

Foto: ČTK/AP

Tým Kamazu slaví triumf v Rallye Dakar

Článek

Oficiálně se neví, jak velký rozpočet ruský tým Kamaz mohutně podporovaný mnoha sponzory i premiérem Putinem má, nicméně například jedna z bank přispívá každoročně na chod týmu jedním miliónem dolarů. Tým Tatry kolem Aleše Lopraise přiznal, že jejich rozpočet na letošní Rallye Dakar činil přesně polovinu procenta rozpočtu Kamazu, který nasadil do závodu šest posádek.

Příští rok má být Kamaz dokonce hlavním sponzorem Rallye Dakar, i proto mu organizátoři v lecčems ustupují. Dobře se ví, jak jezdci kamazů zásadně nezpomalují a často svojí zběsilou jízdou ohrožují ostatní závodníky. "Martin Kolomý si mi stěžoval, že jej jeden z kamazů schválně půl hodiny brzdil. To samé mi potvrdil i jiný pilot. A vedení soutěže? Smetli to ze stolu," tvrdí mechanik Letka Racing Teamu Jaromír Martinec.

Čagin? Buď vyhraje nebo se jednou zabije

"Například Čagin jezdí opravdu na hraně, slyšel jsem několik hrůzných historek," pokračoval pro Sport.cz Martinec. "Když se potkáme, tak se pobavíme, a je úplně v pohodě. Ale jinak jezdí jako blázen a je mu to úplně jedno. Ten člověk buď vyhraje nebo se jednou zabije. Kolikrát přivezl kamión do cíle etapy totálně rozmlácený, ale ráno už jej měl znovu perfektně připravený, protože mechanici mu mohli vyměnit naprosto všechno, na co si vzpomněl."

Příklad dokonalého zázemí Kamazu - jeden z pilotů si dopřává příjemný relax od týmového masérafoto: ČTK/AP

"V případě jezdců na vozech značky Kamaz jsem poprvé viděl, co to znamená, když se řekne, že peníze nehrají žádnou roli. Stačí, pokud se vyhrává. Žádná romantika, ale velký byznys," citoval nedávno server Týden.cz Davida Vršeckého, který si letos poprvé vyzkoušel jet Rallye Dakar.

"Rozpočet Kamazu je někde úplně jinde. A Rallye Dakar je už jen o velkých penězích. Proti tomu, kdo má za sebou bohaté zázemí, nemáte šanci. Co by tomu říkal Thierry Sabine, který tehdy zakládal závod jako velké pouštní dobrodružství?" položil si otázku Martinec a pokusil se o srovnání Tatry s Kamazem.

"Co se týče aut, tak ve výkonu nijak velké rozdíly nejsou, spíše tak ohledně podvozku. Když se podíváte do kabiny kamazu, tak neuvidíte nic zvláštního, to třeba speciál De Rooije se mi líbil mnohem víc. Rozdíl je ale třeba v naježděných kilometrech. Zatímco my musíme šetřit, kde se dá, oni vyrazí na soustředění do Dubaje a v podstatě pořád někde jezdí," připomíná Martinec.

KAMAZ 4326-9specifikaceTATRA 815-2 4x4.1
7,32 metrudélka6,5 metru
3,23 metruvýška3,45 metru
9500 kilogramůhmotnost8800 kilogramů
JMZ-8463.10-07 - diesel s turbodmychadlemmotorKHD Deutz BF 8M 1015C s dvěma turbodmychadly
8počet válců8
18,47 litrůobjem motoru15,87 litrů
2700 Nm při 1600 ot.max. točivý moment3600 Nm při 1200 ot.
16ti stupňová Sachs, přídavná  Steyrpřevodovka10ti stupňová Tatra TS 210, přídavná Tatra 2,30 TRK
1000 litrůobjem nádrže800 litrů
Michelin, 14.00 R20XLpneumatikyPirelli PS 22 Pista 14x20"
neuvádímax. výkon735 kW při 2100 ot.
165 km/hmax. rychlost180 km/h
Pozn.: údaje Tatry patří k vozu, který pilotoval Aleš Loprais

"A ve svém zázemí nás pak totálně válcují. Jejich organizace je střižená podle západního stylu. Zapomeňte na to, že byste viděli skupinu otrhaných Rusů - v doprovodných kamiónech mají pračku, sušičku, dopřávají si masáže. Slyšel jsem, že i mechanici mají nakázáno, aby každý den chodili v čistém oblečení, aby mediálně dobře reprezentovali tým," vypočítává.

Ten byl kdysi blízko šance vyzkoušet si kamaz na vlastní kůži. "V roce 2001 jsme v závodě skončili předčasně a jeli autem po silnici, když jsme potkali jeden z kamiónů Kamazu, který také vypadl. A oslovili nás, jestli bychom jim vůz do Dakaru nedopravili. Jenže než jsme se stačili rozmyslet, tak si to nakonec sami zařídili nějak jinak. Tehdy mě to docela mrzelo," přiznává Martinec.

Zázemí Letka Racing teamu během závodu Africa Eco Racefoto: www.tomastomecek.cz

A co kdyby se náhodou stalo, že by dostal nabídku pro kamazy pracovat? "To se samozřejmě nikdy nestane," směje se. "A kdyby ano, tak by mě to ani nelákalo. Oni jezdí přes mrtvoly a na tom bych se já nechtěl podílet," tvrdí Martinec, podle kterého by jediná šance jak kamazům konkurovat byla v tom spojit piloty z Tatry dohromady.

"Jenže proti tomu jsou komerční zájmy jednotlivých týmů, takže tomu asi nikdy nedojde," uzavřel člen Letka Racing Teamu, který se na letošním Dakaru staral o tatru pilotovanou Brazilcem André de Azavedem.

Související témata: