Hlavní obsah

Jel jsem rychle, abych měl to peklo za sebou, řekl Loprais a pochválil princeznu

SOČI/PRAHA

Český pilot Aleš Loprais (31) vyhrál s novou Tatrou Jamal překvapivě ruskou Silk Way Rally, na níž porazil celý tovární tým Kamaz i ostatní soupeře. Teď míří posádka InstaForex Loprais Teamu domů. Brzy začne finišovat příprava na Dakar 2011. „Vítězství hřeje, ale nepřeceňujeme ho. Hlavní bude Dakar. A že jsem se dostal před Kabirova, protože on byl penalizován, není rozhodující, to k závodění patří,“ řekl po slavnostním ceremoniálu v Soči pro Sport. cz a Právo první český vítěz Silk Way Rally.

Foto: Igor Yakunin, ČTK/AP

Zleva Aleš Loprais, Milan Holáň a Vojtěch Štajf oslavují vítězství.

Článek

Co pro vás vítězství na Silk Way Rally znamená? Jsme šťastní, protože jsme porazili celý tým Kamazu, který nasadil sedm aut, ale i ostatní výborné soupeře. Vítězství ale nepřeceňujeme a není ani rozhodující, že jsme vyhráli poté, co Kabirov dostal penalizaci. To prostě k závodění patří. Nás něco podobného potkalo na Dakaru. Pro nás je důležité, že nové auto nejen vydrželo, ale potvrdilo, že jdeme správným směrem. Vždyť je kompletně hotové teprve tři týdny a už vyhrálo. Určité to je i psychická vzpruha pro celý tým. Ale fakt ještě neumím posoudit, jestli je víc tohle prvenství nebo třetí místo z Dakaru.

Kdy jste se dozvěděl, že Kabirov neuspěl s protestem proti penalizaci a jste vítěz? Vlastně mi to řekli jako první novináři. Ale já to opravdu neřeším. Kabirov a jeho tým udělali chybu. Zapomněli, že nejde jen o časy ze speciálních rychlostních testů, ale musíte si hlídat rychlost i na přejezdových úsecích a všechno musí klapat, včetně spolupráce s doprovodem. Možná to trochu podcenili nebo si mysleli, že doma se jim nemůže nic stát. Podle mých informací byla penalizace oprávněná, proto s protestem neuspěli. Rozhodně mi to nekazí radost z vítězství. Poráželi jsme Kamazy na trati, včetně Kabirova, to je důležité. My jsme přijeli s novým autem a úkolem dojet. Maximálně si všechno odzkoušet. Samozřejmě jsme chtěli, pokud bude auto fungovat, skončit na stupních vítězů. Tohle je něco navíc, ale pro nás je důležité, že jsme dokonale odzkoušeli nový stroj a je to opravdu raketa.

Zažil jste nějaké hodně těžké chvíle? Bylo jich několik. V prvních etapách jsme si prošli dětské nemoci, třeba upadla hadička od turba. V poslední etapě jsem zase trnul, jestli dojedeme, protože jsme měli potíže s dohušťováním a obával jsem se, abychom udrželi druhé místo.

Která etapa byla nejnáročnější? Ta nejdelší, jejíž speciální test měřil přes sedm set kilometrů. Nechtěl jsem být na trati o sekundu déle, proto jsem jel rychle, abych měl to peklo za sebou. Kdo chce vyhrávat, musí být rychlý i chytrý. Přiznám se, že jsem měl chvílemi nepříjemné pocity. Jeli jsme třeba dvě hodiny na plný plyn, tedy povolených 150 kilometrů v hodině. Když letíte mezi stromy, vkrádá se vám do hlavy myšlenka, co by bylo, kdyby to skoro desetitunové monstrum vylétlo ven. Člověk cítí odpovědnost i za kluky v kabině. Navíc jsem si říkal, že při téhle rychlosti se začne separovat guma pneumatik od ocelového kordu a jakmile by se svlékla, auto by bylo neovladatelné. Naštěstí všechno dobře dopadlo.

V čem je Tatra Jamal lepší než Kamazy? Neumím to říct technicky, to se ani nedá, protože záleží na okolnostech. Řeknu to takhle. My jsme dali do přípravy auta neskutečné množství práce a pozitivní energie. Je nás pár a nemáme za sebou fabriku. To bylo asi rozhodující, ten lidský potenciál a touha uspět.

Dá se srovnat Silk Way Rally s Dakarem? Svým způsobem dá a musím říct, že některé úseky byly mnohem těžší než na Dakaru. Ukázalo se, jak důležitá je fyzická kondice a já vím, že musím přidat, i když jsem v pohodě.

Rusové asi nesli prohru těžko... Rozdělil bych je do dvou skupin. Ta první a početnější, nám výhru upřímně přála. Ta menší, řekl bych ortodoxně tovární, nám pogratulovala, ale bylo cítit, že jsou naštvaní.

Už před soutěží jste říkal, že Kamazy trénují na trati a budou ji znát lépe. Nenachystali na soupeře nějaké, řekněme léčky? Natrénováno měli, ale nakonec nevyhráli... A ty léčky... No... Teď by nebylo dobré o tom mluvit. Kamaz je hlavním partnerem Dakaru. Nic hrozného to nebylo, ale úplně čisté to také nebylo.

Když se podíváte dopředu na Dakar, co nové auto ještě potřebuje? Jak jsem řekl, jdeme správnou cestou, ale pár drobností musíme doladit. Nebudu je vyjmenovávat. V každém směru bude třeba něco vylepšit či poladit, ale o nic převratného nejde. Naše princezna je zkrátka super.

Aleš Loprais se svojí princeznou.foto: loprais.cz

Jak fungovala posádka s navigátorem Vojtěchem Štajfem? Skvěle! Milan Holáň, což je otec nového auta, i Vojta odvedli velký kus práce, a nic na tom nemění ani jedna navigační chyba, která nás přibrzdila. To prostě k závodění patří. Musím poděkovat celému týmu, včetně druhé závodní posádky Tomáše Vrátného a doprovodu i našemu patronovi firmě Go4games a samozřejmě titulárnímu partnerovi firmě InstaForex. Zázemí jsme měli skvělé.

Vyzkoušel jste v poslední době tři navigátory. Který s vámi pojede v lednu Dakar? Vojta Štajf, Pepík Kalina i Jaro Miškloci jsou vynikající. Teď budeme teprve řešit, kdo z nich vedle mne usedne na Dakaru. Já beru kteréhokoliv z nich.

Co vás čeká v nejbližších dnech? Naložíme naši raketovou princeznu na valník a poveze se přes Rostov na Donu, Ukrajinu a Slovensko domů. Svoje si odvedla. Část posádky odletí v pondělí do Prahy, další jede po ose. Vojta Štajf poletí, protože čekají narození potomka. Doma si odpočineme, hlavně kluci to potřebují, protože dlouhé měsíce makali osmnáct hodin denně. A v srpnu už začneme testovat a připravovat auta na Dakar. Opět pojedou dvě ostrá a tři doprovodná. Je naprosto jednoznačné, že budu startovat s novou Tatrou Jamal, protože šance uspět na Dakaru je reálná, i když nás bude honit smečka Kamazů. Ti určitě budou kout pomstu, ale my jsme Valaši a nedáme se!

Související témata: