Hlavní obsah

Jeho firma má víc než miliardový obrat. Teď úspěšný Čech našel novou výzvu: pojede Dakar

Jeho rodinná firma vykazuje roční obrat přes 1,5 miliardy korun a on podniká téměř na všech kontinentech. Jenže Jiří Brož nechce ve 44 letech zůstávat jen úspěšným byznysmenem, a tak se v lednu poprvé pustí do odvážného dobrodružství jménem Rallye Dakar. Má flek ve špičkovém týmu BAS. „Dakar pro mě představuje jedinečnou příležitost posouvat své limity a překonávat překážky,“ říká Brož.

Foto: HCORE Production/Jan Berounský

Jiří Brož se chystá na svůj premiérový Dakar.

Článek

Je ztělesněním toho, jak podnikatelské úspěchy a závodní vášeň vedou ke stejnému cíli: Potřebě překonávat sebe sama. „V podnikání i závodech se vždy snažím stanovovat ty nejvyšší cíle. Dakar je dlouhodobý cíl, za kterým si neúnavně jdu, s odhodláním a vášní pro to, co dělám. Chci překonávat překážky – stejně jako když jsem otevíral pobočky společnosti na nových kontinentech,“ vysvětluje Brož, proč se vydává na neprozkoumanou závodní disciplínu.

Doposud měl zkušenosti spíše z prostředí silničních motocyklů, kde získal v roce 2006 a 2009 domácí titul ve třídě Supersport, třikrát vyhrál kultovní závod 300 zatáček Gustava Havla na přírodním okruhu.

V byznysovém světě si již své renomé vydobyl – jeho rodinná firma Montáže Brož staví skladovací techniku pro distribuční centra po celém světě. Po Austrálii, Blízkém východě či USA slibně rozjíždí také pobočku v Kanadě, první projekty se již dokončily také v Africe a v blízké budoucnosti se spustí i v Asii. Roční obrat skupiny se celosvětově vyhoupl k úrovni 65 milionů eur (cca 1,6 miliardy korun) a práci dává už zhruba 900 lidí. Z toho v centrále v Pardubicích pracuje asi 80 zaměstnanců.

Myšlenka účasti na Dakaru se u šéfa firmy zrodila v dětství, když poprvé viděl obrázky z legendárního afrického závodu rallye Paříž– Dakar. Tento sen ho provázel po celá léta a nyní, po bohatých zkušenostech ze závodů na okruzích, se stává skutečností. „Vím, že mě čeká něco extrémního a nebezpečného, ale poctivě se připravuji, abych maximalizoval své šance na dosažení cílové rampy závodu a také na dobrý výsledek,“ přiznává Brož s respektem k nevyzpytatelné povaze dakarské trasy v Saúdské Arábii.

Foto: Marian Chytka

Jiří Brož v cíli argentinské rallye

Na start nejtěžší dálkové soutěže se však nepostaví z rodiny jako první. V kategorii Klasik se na minulém ročníku objevil jeho syn Josef Brož, který byl navigátorem. Starší z Brožů si teď k sobě vybral zkušený tým, který s ním dolaďuje každý aspekt v přípravě. V BAS KTM Racing bude několik jezdců, mezi nimi například Bradley Cox, Michael Docherty.

„Jsou to kluci, kteří se chtějí dostat do top deset celkového pořadí. Jedná se o nejlepší satelitní tým na Dakaru a jsem v něm jediný, kdo vyrazí do této pouštní soutěže poprvé. Dávají mi skvělou podporu a předávají hodně zkušeností,“ popsal Brož.

Pomáhají mu také lidé ze zázemí jeho firmy, která se technologiemi zabývá. Přítomnost odborníků a pečlivá práce na technice mu poskytují nezbytné zázemí pro tuto drsnou výzvu.

Zkušenosti má rovněž nabrané z profesionálního prostředí mistrovství světa silničních motocyklů. Vždyť jeho tým Montáže Brož Racing působil v kategorii Moto2, v minulosti za něj jezdil například Gino Rea z Velké Británie, Australan Anthony West a také Filip Salač, kterého podporoval od jeho dětských let až do mistrovství Španělska. Za celou dobu se v týmu vystřídalo kolem 15 jezdců. V současnosti jeho společnost sponzoruje tým Husqvarna v Moto3.

Brož má pak za sebou říjnovou rallye v Maroku, kde dojel na 57. místě z více než 130 účastníků. Celkem v letošním roce absolvoval čtyři dálkové soutěže. V současné době se zaměřuje na tvrdou kondiční přípravu. „Dakar pro mě není jen o dosažení mety v závodě, ale také o propojení podnikání, závodního ducha a rodinných hodnot. Chci ukázat, že vytrvalost a odvaha jsou důležité jak na závodní trati, v podnikání, tak v každodenním životě.“

Související témata: