Hlavní obsah

Jak se připravit na Dakar? Vyrazit na motorce do Chorvatska a osedět si zadek, říká nováček Prokeš

Před pěti lety prohlásil, že chce okusit slavný Dakar. A jeho přání se mu brzy splní. Martin Prokeš se totiž stal novou posilou týmu Orion – Moto Racing Group. Není se čemu divit – vždyť Prokeš se už devátým rokem specializuje na offroad maratony, vloni bral domácí titul. „Myslím, že tato motoristická disciplína je hodně dobrou přípravou na absolvování tak těžké soutěže, jakou je Dakar,“ říká jezdec. Nejtěžší dálková rallye začíná v Saúdské Arábii 5. ledna.

Foto: Michaela Říhová, ČTK

Motocyklista Martin Prokeš se zúčastní nadcházejícího ročníku Rallye Dakar.

Článek

Během jedné dakarské etapy ujedou účastníci klidně 600 kilometrů. Značnou část z toho zaberou přejezdy po běžných komunikacích. Pro mnohé závodníky to znamená úmorný a psychicky náročný čas. Pro Martina Prokeše to však neplatí. „Ty dlouhé přejezdy mi vyhovují, baví mě. Mám cestovní enduro motorku, vzal jsem na ni svoji přítelkyni a odjeli jsme do Chorvatska. Tisíc kilometrů tam, tisíc zpátky, ať mám prdel trochu osazenou,“ usmál se rodák z Krásného Pole u Ostravy.

Prokeš je specialista na dlouhé závody, offroad maratonům se věnuje devět let. V minulém roce celkově triumfoval v kategorii Moto2 na domácí scéně. „Předtím se jezdilo v těžkém terénu čtyři hodiny v kuse, letos se délka závodu zkrátila poprvé na dvě hodiny. Ta čtyřhodinovka se dá ale srovnat s jednou etapou na Dakaru, je to fyzicky podobně náročné,“ uvedl Prokeš, který má zkušenosti také s endurem.

Foto: Foto: Orion - MRG

Motocyklista Martin Prokeš se zúčastní nadcházejícího ročníku Rallye Dakar.

Ale rovněž také s dálkovou rallye, kterou si zkusil už v minulém roce. Prokeš totiž chtěl startovat už na Dakaru 2023, absolvoval kvalifikaci v Maroku. Jenže ve třetí etapě spadl.

„Byla to moje chyba. Jel jsem celkem bezhlavě, protože jsem cítil dobrý výsledek. Po pádu jsem si rozdrtil lopatku. I když jsem ještě po návratu dokázal vyhrát titul v enduru, nakonec jsem se domluvili s týmem na odložení,“ vysvětloval Prokeš, který také letos absolvoval kvalifikační soutěž v Maroku. Sice dojel, ale problémům se nevyhnul.

Od nového ročníku Dakaru dostane totiž většina závodníků na motorku elektronickou navigaci, která nahradí papírový roadbook. A Prokešovi na trati tato technická novinka selhala.

„V poslední etapě na třicátém kilometru mi navigace zcela přestala jít. Prostě mi zhasla, nešla ani zapnout. Nic. Tak jsem se musel chytnout za jiným jezdcem, který ale neuměl navigovat,“ popsal Prokeš, jenž nakonec složitě dojel do cíle. „Pořadatele jsme na ten problém upozorňovali. Říkali, že na Dakar to už budou mít otestované a ošetřené, tak uvidíme.“

Největší obavy má nováček nejtěžší dálkové soutěže z jiné věci – ze zrádného písku, který se špatně čte. „Je potřeba dávat pozor, jestli je písek světlý nebo tmavý, dá se pak lépe předvídat terén. Také slunce může hodně ztížit situaci a zkreslovat povrh. Myslíte si, že jedete po rovině, ale najednou máte před sebou velkou jámu,“ dodal Prokeš, pro kterého budou největší výzvou duny. „Na ty se v Česku opravdu připravit nedá.“

Související témata: