Hlavní obsah

Jak rozvodněná řeka v poušti přinesla na Dakaru Čechům nadšení i velký smutek

Měla to být etapa, které po dni volna rozehřeje dakarský ansámbl před středečním vjezdem do přetěžkých písečných dun. Jenže bylo by hříšné myslet, že je na Dakaru lehkých etap, a tak i ta úterní rozdávala rány. Martin Macík po ní kupříkladu zklamaně říkal: „Kvůli takové blbé chybě je to pro nás prohraný Dakar." A Aleš Loprais, jenž v úterý slaví 43. narozeniny, pro změnu vyprávěl: „Dnes to byla v určitém momentu zásadní etapa a my jsme ji zvládli nádherně. Mám krásný narozeninový den."

Martin Macík v 9. etapě zapadl, zachránila ho posádka Jaroslava Valtra. Půjčila mu lanoVideo: Buggyra Racing

Článek

Ač se karavana víc a víc blíží ke čtvrté největší poušti světa s poněkud děsivým názvem Pustá končina, tak klíčovou roli v deváté erzetě sehrála noční průtrž mračen a především rozvodněná a rozbahněná řeka. Motocykly ji s určitou lehkostí proskákaly, byť Martin Michek popisoval: „Chvíli jsem měl vodu až po motor."

Při jeho přejezdu nad ním letěl vrtulník a celou jízdu „nad hladinou" nahrával. Na jejím konci pak stál ředitel rallye David Castera, který na vše obdivně až nevěřícně hleděl.

O chvíli později k místu dorazily také automobily. Martin Prokop se nadechl, sešlápl plyn, a aniž by něco přes stříkající vodu viděl, dostal se na druhý břeh.

Jenže pak k řece dorazil třetí z českých Martinů. Martin Macík sem navíc přijel jako první z kamionů, zariskoval, ovšem zapadl v hluboké díře a vůz na dlouhé minuty uvěznil ve vysoké vodě. S pomocí soupeřů ho dostával ven téměř hodinu, aby pak v cíli věděl: „Byla to jezdecká chyba, beru to na sebe. Ale byla nevýhoda, že jsme jeli jako první."

Hned po něm tu zapadl také Martin van den Brink, který rovněž prohospodařil desítky minut. A tak když se jen chvíli po této dvojici přiřítil k řece Loprais, tušil, že musí volit jinou cestu. „Vydali jsme se dva kilometry po proudu řeky, abychom to přeskočili jinde. Jenže při průjezdu jsme se zastavili asi tři metry před břehem, takže panovala částečná frustrace."

Foto: Profimedia.cz

Zapadlé vozy Martina Macíka (vzadu) a Martina van den Brinka.

S posádkou vyskočil ven, naházel kameny pod kola, aby kamion chytil lepší trakci a po pár zhoupnutích se jejich Lady skutečně dostala na pevnou půdu. „Zázračně jsme vyskočili a já děkuji všem andělům, které jsem prosil, aby nám pomohli. Že jsme tu ztratili jen jedenáct minut je neuvěřitelné," říkal Loprais.

To Macík a jeho parťáci byli tou dobou po pás ve vodě. Jak ukazuje video nad tímto odstavcem, navigátor František Tomášek se snažil vykopat kamion z bahna. Macík se ho zase pokoušel rozpohybovat, jenže všechno bylo marné. Až u Martina van den Brinka zastavil jeho syn Mitchel a po tátovi z bahenní pasti vytáhl také Macíka. A to i za pomoci lana, které jim půjčila pro změnu Valtrova posádka.

Foto: Profimedia.cz

Posádky Martina Macíka a Martina van den Brinka spojily síly při vyprošťování zapadlých vozů.

Nicméně čas letěl neúprosně a oni nabrali skoro hodinové manko.

Fair play. Posádka Jaroslava Valtra pomáhala kamionu Martina Macíka z rozvodněné řekyVideo: Buggyra Racing

„Dalo se tu hodně ztratit, nebo taky získat," věděl Loprais.

On získal.

Macík tuze ztratil.