Článek
Organizátoři ve středu pro dakarské závodníky připravili nejdelší etapu z celého ročníku. Při přesunu do Rijádu museli absolvovat 813 km, rychlostní zkouška měřila 337 km.
První čtyři kamiony přitom v cíli dělilo jen 22 sekund. Po sérii vyrovnaných výkonů tak závodníci soukromého sedlčanského týmu Big Shock! Racing dokazují, že zvládnou statečně konkurovat i zdánlivě neporazitelným kamazům a mazům.
Tři kumpáni si přitom závod užívají a v kabině kamionu Karla je často veselo. Jak je možné, že favority prohánějí?
„Já myslím, že je třeba spousta věcí dohromady. Musíš mít skvělou techniku, dobrou strategii a hlavně šikovné lidi. A ty se v našem případě povedlo dát dohromady," avizuje Martin Macík.
„Troufám si říci, že máme jeden z nejschopnějších mechanických týmů, z Františka se stal opravdu dobrý navigátor, každý z kluků ví, co je jeho úkol," cení si pilot.
Zkušenosti a systém pomáhají
„Současně je třeba, aby někdo vše efektivně řídil, to dělá dobře táta. Martin Pabiška je zkušený týmový manažer, který dokáže pomoci. Ve všem máme systém. A pomáhají nám zkušenosti. S nimi víš, co máš dělat v závodě, ale jsou nepostradatelné i pro vývoj techniky," uvědomuje si Macík.
Přesto na Dakaru do hry vstupuje ještě jeden zásadní faktor, který není možné ovlivnit. Náhoda. Protože na trati dlouhé přes 7000 kilometrů zkrátka dochází k událostem, se kterými ani po 19 dakarských startech nikdo nepočítal.
„Samozřejmě, na Dakaru je vždycky potřeba i dávka štěstí. Vidíte, že nepředvídatelné události tu provázejí každého. Otázkou je jen, kolik se toho stane a jak si s tím dokážeš poradit," říká šéf týmu, Martin Macík starší.
„Technika zatím drží neskutečně. Myslím, že za roky, co jezdím na Dakar, můžu porovnávat, a letos je auto připraveno fakt skvěle. Teď se projevuje, že Kocour, tedy Martin Macík starší, se svým týmem udělali na konstrukci Karla maximum toho, co se v aktuálních podmínkách dá realizovat," doplňuje Martin Pabiška.
Přesto všichni členové týmu zůstávají nohama na zemi. I díky dosavadním zkušenostem dobře vědí, že Dakar teprve začíná a vše se může zásadně změnit na pár kilometrech, během jediné etapy.