Článek
Nebyl sám, protože z centra sedmého podniku mistrovství světa v automobilových soutěžích v Loutraki se do Atén nechtělo pomalu nikomu. Řekové si ovšem na ceremonie potrpí, takže jeden rok připraví při své rallye speciální erzetu na Olympijském stadiónu a letos, kdy se světový šampionát v rallye vrátil do jejich země zase po dvou letech, si pro změnu vymysleli večerní start pod Akropolí.
Finský pilot ve službách Fordu Mikko Hirvonenfoto: Zdeněk Sluka
„Co naděláme, i tohle k naší profesi patří,“ krčil rameny druhý muž průběžného pořadí světového šampionátu Mikko Hirvonen, protože i on musel pochopitelně v panujícím vedru absolvovat více než hodinovou cestu do Atén a poté slávu v jejich centru. Aby ne, když vítězství v Řecké rallye obhajuje, neboť před dvěma lety na Peloponésu vyhrál. Fordu se vůbec v Řecku daří, neboť vyhráli sedm z posledních deseti soutěží.
I Hirvonen ví, že to bude peklo
Až v pátečním ránu ovšem začne sedmý podnik mistrovství světa v automobilových soutěžích, během něhož čeká na dvaačtyřicet jezdců přes 1217 kilometrů vyplněných sedmnácti rychlostními zkouškami, skutečně naostro
„Strašně těžká a náročná soutěž. Tratě plné kamení, k tomu obrovské vedro, prostě extrémní podmínky,“ potvrzuje jednička tovární stáje Ford Mikko Hirvonen, že na jezdce čeká v okolí Korintského zálivu peklo na zemi. „Nejnáročnější soutěž celého seriálu, o tom není pochyb,“ přidává se jeho finský kolega Jari-Matti Latvala. „Jsou tady úseky, kde se dá jet rychle, ale na trati jsou kilometry, kdy člověk musí zvolnit, aby neodepsal pneumatiky nebo dokonce celé auto. Tak šílené šutry a výmoly hrozí,“ přidával Latvala figurující v seriálu na čtvrtém místě.
„Chce to jet chytře a ještě mít štěstí, abych přežil a k tomu útočil na Loeba,“ potvrzuje Hirvonen, že Ford přijel i do Řecka s tím, že podnikne další frontální atak na krále světových rallye, Francouze Sebastiena Loeba.
Díry jako na mamuta, děsí se Prokop
V něm by měl posádkám Fordu sekundovat i vedoucí muž kategorie SWRC, český jezdec za volantem Fiesty S2000 Martin Prokop.
Martin Prokop na trati.foto: Zdeněk Sluka
„V přípravě jsme tady toho najezdili hrozně moc a mám pocit, že si na nás Řekové letos obzvláště smlsli. Projeli ty nejrozbitější cesty a z nich vybrali ty úplně nejhorší,“ líčil, jaké zkušenosti zatím udělal. „A až přijde v sobotu noční etapa, nedovedu si to představit už vůbec. Balvany na trati a jámy jako na mamuta se schovají v tmě a stínech, takže to bude jen o štěstí,“ připustil Prokop, že Řecko bude i jednou velkou loterií. „A to je ještě štěstí, že se počasí umoudřilo a lijáky ustaly. Některé erzety mají kamenitý podklad a voda se po nich valila jako řeka.“
Loeb jako pingpongový míček
Vedoucí muž světového seriálu Francouz Loeb zachovává ovšem i při panující konstelaci a předpokládám ataku smečky Fordů klid a nadhled. Aby ne, když byl v úvodním čtvrtečním tříkilometrovém shakedownu na rozehřátí zase ze všech nejrychlejší. „A to jsme museli zastavit, protože na trati zůstávalo po deštích hodně usychajícího bláta. Udělali jsme na voze drobné změny a jsem s ním spokojený,“ liboval si sedminásobný mistr světa, který má v letošním seriálu zatím třináctibodový náskok před druhým Hirvonenem.
„Ten náskok je příliš malý, než abychom ho mohli brát v potaz. Musíme útočit a jet naplno od samého počátku, protože každá sekunda se tady bude počítat. Bude to ale strašně těžké, protože na některých úsecích to s námi v kokpitu hází jak s pingpongovým míčkem,“ dodával Loeb, který v předchozích letech vyhrál Řeckou rallye šestkrát po sobě a i letos je největším favoritem.
Stav světového šampionátu |
Pořadí mistrovství světa: 1. Loeb (Fr./ Citroen) 126, 2. Hirvonen (Fin./Ford) 113, 3. Ogier (Fr./Cit.) 96, 4. Latvala (Fin./Ford) 74, 5. P. Solberg (Nor./Cit.) 51, 6. Ostberg (Nor./Ford Stobart) 48...15. Prokop (ČR/ Czech Ford) 6 bodů. |
SWRC: 1. Prokop (ČR/ Czech Ford National team) 40, 2. Tänak (Est./ Ford) 40, 3. Kruuda (Est./Škoda Fabia) 38 bodů. |
Šampionát továrních týmů: 1. Citroen 207, 2. Ford 174, 3. M-SportStobart 75 bodů. |