Hlavní obsah

I v Aténách se demonstrovalo, pod Akropolí však Řecká rallye startovat bude

LOUTRAKI

I v aténských ulicích panuje pořádně horko. Obrazně i doslova, neboť pětadvacet tisíc lidí vyrazilo demonstrovat svou nespokojenost s vládou, přičemž došlo ke střetům a dokonce i krvavým potyčkám s policií. Automobilová Rallye Acropolis však přesto ve čtvrtečním podvečeru odstartuje. A symbolicky právě pod starobylou Akropolí... „Vůbec se nám do Atén nechtělo, do posledních chvíle jsme doufali, že slavnostní start bude zrušený,“ netajil se český jezdec Martin Prokop, že mu aténská sláva v demonstrující metropoli není moc po chuti.

Foto: Nicolas Aguilera, ČTK/AP

Fin Mikko Hirvonen s vozem Ford si uvědomuje, že v Řecku čeká na jezdce peklo.

Článek

Nebyl sám, protože z centra sedmého podniku mistrovství světa v automobilových soutěžích v Loutraki se do Atén nechtělo pomalu nikomu. Řekové si ovšem na ceremonie potrpí, takže jeden rok připraví při své rallye speciální erzetu na Olympijském stadiónu a letos, kdy se světový šampionát v rallye vrátil do jejich země zase po dvou letech, si pro změnu vymysleli večerní start pod Akropolí.

Finský pilot ve službách Fordu Mikko Hirvonenfoto: Zdeněk Sluka

„Co naděláme, i tohle k naší profesi patří,“ krčil rameny druhý muž průběžného pořadí světového šampionátu Mikko Hirvonen, protože i on musel pochopitelně v panujícím vedru absolvovat více než hodinovou cestu do Atén a poté slávu v jejich centru. Aby ne, když vítězství v Řecké rallye obhajuje, neboť před dvěma lety na Peloponésu vyhrál. Fordu se vůbec v Řecku daří, neboť vyhráli sedm z posledních deseti soutěží.

I Hirvonen ví, že to bude peklo

Až v pátečním ránu ovšem začne sedmý podnik mistrovství světa v automobilových soutěžích, během něhož čeká na dvaačtyřicet jezdců přes 1217 kilometrů vyplněných sedmnácti rychlostními zkouškami, skutečně naostro

„Strašně těžká a náročná soutěž. Tratě plné kamení, k tomu obrovské vedro, prostě extrémní podmínky,“ potvrzuje jednička tovární stáje Ford Mikko Hirvonen, že na jezdce čeká v okolí Korintského zálivu peklo na zemi. „Nejnáročnější soutěž celého seriálu, o tom není pochyb,“ přidává se jeho finský kolega Jari-Matti Latvala. „Jsou tady úseky, kde se dá jet rychle, ale na trati jsou kilometry, kdy člověk musí zvolnit, aby neodepsal pneumatiky nebo dokonce celé auto. Tak šílené šutry a výmoly hrozí,“ přidával Latvala figurující v seriálu na čtvrtém místě.

„Chce to jet chytře a ještě mít štěstí, abych přežil a k tomu útočil na Loeba,“ potvrzuje Hirvonen, že Ford přijel i do Řecka s tím, že podnikne další frontální atak na krále světových rallye, Francouze Sebastiena Loeba.

Díry jako na mamuta, děsí se Prokop

V něm by měl posádkám Fordu sekundovat i vedoucí muž kategorie SWRC, český jezdec za volantem Fiesty S2000 Martin Prokop.

Martin Prokop na trati.foto: Zdeněk Sluka

„V přípravě jsme tady toho najezdili hrozně moc a mám pocit, že si na nás Řekové letos obzvláště smlsli. Projeli ty nejrozbitější cesty a z nich vybrali ty úplně nejhorší,“ líčil, jaké zkušenosti zatím udělal. „A až přijde v sobotu noční etapa, nedovedu si to představit už vůbec. Balvany na trati a jámy jako na mamuta se schovají v tmě a stínech, takže to bude jen o štěstí,“ připustil Prokop, že Řecko bude i jednou velkou loterií. „A to je ještě štěstí, že se počasí umoudřilo a lijáky ustaly. Některé erzety mají kamenitý podklad a voda se po nich valila jako řeka.“

Loeb jako pingpongový míček

Vedoucí muž světového seriálu Francouz Loeb zachovává ovšem i při panující konstelaci a předpokládám ataku smečky Fordů klid a nadhled. Aby ne, když byl v úvodním čtvrtečním tříkilometrovém shakedownu na rozehřátí zase ze všech nejrychlejší. „A to jsme museli zastavit, protože na trati zůstávalo po deštích hodně usychajícího bláta. Udělali jsme na voze drobné změny a jsem s ním spokojený,“ liboval si sedminásobný mistr světa, který má v letošním seriálu zatím třináctibodový náskok před druhým Hirvonenem.

„Ten náskok je příliš malý, než abychom ho mohli brát v potaz. Musíme útočit a jet naplno od samého počátku, protože každá sekunda se tady bude počítat. Bude to ale strašně těžké, protože na některých úsecích to s námi v kokpitu hází jak s pingpongovým míčkem,“ dodával Loeb, který v předchozích letech vyhrál Řeckou rallye šestkrát po sobě a i letos je největším favoritem.

Stav světového šampionátu
Pořadí mistrovství světa: 1. Loeb (Fr./ Citroen) 126, 2. Hirvonen (Fin./Ford) 113, 3. Ogier (Fr./Cit.) 96, 4. Latvala (Fin./Ford) 74, 5. P. Solberg (Nor./Cit.) 51, 6. Ostberg (Nor./Ford Stobart) 48...15. Prokop (ČR/ Czech Ford) 6 bodů.
SWRC: 1. Prokop (ČR/ Czech Ford National team) 40, 2. Tänak (Est./ Ford) 40, 3. Kruuda (Est./Škoda Fabia) 38 bodů.
Šampionát továrních týmů: 1. Citroen 207, 2. Ford 174, 3. M-SportStobart 75 bodů.
Související témata:
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Nejnovější články

NačítámNačíst další články