Článek
„Sezóna začíná ve Švédsku už koncem druhého únorového týdne, takže na rozhýbání nebudu mít moc času,“ dobře ví borec, jemuž by dráty z operovaného kotníku měli lékaři vyjmout až v tomto týdnu.
Zranění si přivodil při loňském testu před srpnovou Rallye Pačejov. Z jeho Mitsubishi Lancer Evo IX zůstala jen hromada šrotu. „Že v mžiku vyletěly komínem desítky tisíc korun, nebylo nic ve srovnání s tím, jak jsem se bál o navigátora Michala Ernsta. Byla to strašná rána. Uvažoval jsem, jestli má smysl pokračovat,“ přiznává Semerád při vzpomínce na největší karambol svého života.
Učebnice ve světě ani neotevřel
Odnesl si z něj zlomeninu zánártní kůstky. Protože však zranění neodhalil žádný rentgen, ale až tomografické vyšetření po několika měsících, musel si po prosincové operaci odepřít oblíbené lyžování a měl dostatek času na studium. Prvním rokem se pere s nástrahami oboru sportovní management na FTVS.
„Zkouškové období vychází zrovna do období závodu ve Švédsku. Budu si s sebou muset vzít skripta, ale moc si neumím představit, jak se budu po večerech šrotit,“ kroutí hlavou.
Martin Semerád za volantem produkčního vozu Mitsubishi Lancer.foto: Právo/Petr Hloušek
Zkušenosti se studiem při závodech má už z loňského roku, kdy rovněž bojoval o body v MS produkční kategorie. „Připravoval jsem se na maturitu na gymnáziu a učebnice si pokaždé přibalil i na cesty. Ale nepodíval jsem se do nich snad ani jednou. Člověk se potřebuje soustředit a ne si cpát do hlavy ještě další věci,“ krčí rameny rodák z Prahy.
Na účinkování v mistrovství světa mezi spolužáky nijak nehřešil, hvězdným manýrům nepropadl. „Nehlásím do světa, že závodím. Asi to neumím správně prodat. I proto jsem se dal na management,“ směje se Semerád. „A holky jsem na účinkování v mistrovství světa taky nikdy nebalil. Nejsem typ, který by je vozil v závodním autě. Některé za mnou přišly, že chtějí svézt, ale musel jsem se jim omluvit. Prostě to není možné,“ culí se Semerád s tím, že skutečné fanoušky z řad spolužáků svezl při Setkání mistrů v Sosnové.
Táta po karambolech pokaždé nadával
V prvním roce jezdil MS v rámci Pirelli Stars Driver programu pro mladé talenty z celé planety. V loňském roce už bojoval pod hlavičkou týmu Semerád rallye. Ve Švédsku díky karambolu přišel o stupně vítězů a skončil pátý, v Jordánsku musel po havárii odstoupit, Nový Zéland následně vynechal, ve Finsku dojel šestý, start v Německu musel po zdemolování auta v Pačejově zrušit a ve Walesu po nehodě odstoupil.
„Sezóna stojí dvě stě padesát až tři sta tisíc eur, tedy v krajním případě sedm a půl miliónu korun. Strašně mě všechny ty karamboly mrzely. Táta, který náš rodinný tým vede, vždycky hodně nadával,“ zpytuje svědomí Semerád.
„Kdybych pořád boural, nedokázal dojíždět bez chyb a odstup od nejlepších by byl velký, neměl bych chuť plýtvat úsilím i financemi našeho prakticky rodinného týmu,“ naznačuje, že sám nejlépe umí vyhodnotit, zda jeho čas pro MS vypršel.
„Nicméně Portugalec Araujo, který se v naší kategorii stal mistrem světa, nezajížděl nijak dramaticky lepší časy. Jen jezdil hlavou. Věřím, že do tří let jsem schopen získat titul stejně jako on. A stát se nejmladším mistrem světa PWRC,“ říká odhodlaně Semerád. „Nicméně program na celé tři roky nemáme finančně pokrytý. Tudíž netuším, jestli budu mít šanci v dalším roce prodat zkušenosti, které letos nasbírám, a tak mi nezbude než se snažit jezdit na hranici, abych šanci nepromrhal,“ plánuje Semerád.