Hlavní obsah

Holku jsem na závodění nikdy nesbalil, směje se Semerád

PRAHA

Belhá se o berlích, z kotníku pravé nohy mu na každé straně čouhají dráty. Momentálně nemá dvacetiletý pilot Martin Semerád na závody ani pomyšlení. Už za měsíc se ale vrhne do třetí sezóny v rallyovém mistrovství světa, aby zúročil zkušenosti z bojů na nejslavnějších tratích v minulých dvou ročnících.

Foto: Petr Hloušek, Právo

Martin Semerád teď musí hlavně doléčit zraněnou pravou nohu.

Článek

„Sezóna začíná ve Švédsku už koncem druhého únorového týdne, takže na rozhýbání nebudu mít moc času,“ dobře ví borec, jemuž by dráty z operovaného kotníku měli lékaři vyjmout až v tomto týdnu.

Zranění si přivodil při loňském testu před srpnovou Rallye Pačejov. Z jeho Mitsubishi Lancer Evo IX zůstala jen hromada šrotu. „Že v mžiku vyletěly komínem desítky tisíc korun, nebylo nic ve srovnání s tím, jak jsem se bál o navigátora Michala Ernsta. Byla to strašná rána. Uvažoval jsem, jestli má smysl pokračovat,“ přiznává Semerád při vzpomínce na největší karambol svého života.

Učebnice ve světě ani neotevřel

Odnesl si z něj zlomeninu zánártní kůstky. Protože však zranění neodhalil žádný rentgen, ale až tomografické vyšetření po několika měsících, musel si po prosincové operaci odepřít oblíbené lyžování a měl dostatek času na studium. Prvním rokem se pere s nástrahami oboru sportovní management na FTVS.

„Zkouškové období vychází zrovna do období závodu ve Švédsku. Budu si s sebou muset vzít skripta, ale moc si neumím představit, jak se budu po večerech šrotit,“ kroutí hlavou.

Martin Semerád za volantem produkčního vozu Mitsubishi Lancer.foto: Právo/Petr Hloušek

Zkušenosti se studiem při závodech má už z loňského roku, kdy rovněž bojoval o body v MS produkční kategorie. „Připravoval jsem se na maturitu na gymnáziu a učebnice si pokaždé přibalil i na cesty. Ale nepodíval jsem se do nich snad ani jednou. Člověk se potřebuje soustředit a ne si cpát do hlavy ještě další věci,“ krčí rameny rodák z Prahy.

Na účinkování v mistrovství světa mezi spolužáky nijak nehřešil, hvězdným manýrům nepropadl. „Nehlásím do světa, že závodím. Asi to neumím správně prodat. I proto jsem se dal na management,“ směje se Semerád. „A holky jsem na účinkování v mistrovství světa taky nikdy nebalil. Nejsem typ, který by je vozil v závodním autě. Některé za mnou přišly, že chtějí svézt, ale musel jsem se jim omluvit. Prostě to není možné,“ culí se Semerád s tím, že skutečné fanoušky z řad spolužáků svezl při Setkání mistrů v Sosnové.

Táta po karambolech pokaždé nadával

V prvním roce jezdil MS v rámci Pirelli Stars Driver programu pro mladé talenty z celé planety. V loňském roce už bojoval pod hlavičkou týmu Semerád rallye. Ve Švédsku díky karambolu přišel o stupně vítězů a skončil pátý, v Jordánsku musel po havárii odstoupit, Nový Zéland následně vynechal, ve Finsku dojel šestý, start v Německu musel po zdemolování auta v Pačejově zrušit a ve Walesu po nehodě odstoupil.

„Sezóna stojí dvě stě padesát až tři sta tisíc eur, tedy v krajním případě sedm a půl miliónu korun. Strašně mě všechny ty karamboly mrzely. Táta, který náš rodinný tým vede, vždycky hodně nadával,“ zpytuje svědomí Semerád.

„Kdybych pořád boural, nedokázal dojíždět bez chyb a odstup od nejlepších by byl velký, neměl bych chuť plýtvat úsilím i financemi našeho prakticky rodinného týmu,“ naznačuje, že sám nejlépe umí vyhodnotit, zda jeho čas pro MS vypršel.

„Nicméně Portugalec Araujo, který se v naší kategorii stal mistrem světa, nezajížděl nijak dramaticky lepší časy. Jen jezdil hlavou. Věřím, že do tří let jsem schopen získat titul stejně jako on. A stát se nejmladším mistrem světa PWRC,“ říká odhodlaně Semerád. „Nicméně program na celé tři roky nemáme finančně pokrytý. Tudíž netuším, jestli budu mít šanci v dalším roce prodat zkušenosti, které letos nasbírám, a tak mi nezbude než se snažit jezdit na hranici, abych šanci nepromrhal,“ plánuje Semerád.

Související témata:
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Nejnovější články

NačítámNačíst další články