Hlavní obsah

Hloupá chyba Citroënu zkomplikovala Loebovi cestu za titulem

PRAHA

Nechvalně proslulý omyl manažera běžců na lyžích Žalčíka, který záměnou závodníků na přihlášce do štafety vyřadil české borce na olympiádě v Turíně ze hry o medaile, připomíná přehmat továrního týmu Citroën při Australské rallye. Mechanici mistrovské stáje totiž u protinožců použili odlišný typ předního stabilizátoru, než jaký nafotili do homologačního formuláře, a Sébastien Loeb vinou minutové penalizace přišel o vítězství v desátém podniku sezóny.

Foto: Jeremy Rogers, ČTK/AP

Sébastien Loeb s vozem Citroën C4 WRC na trati Australské rallye.

Článek

Čím se vlastně mechanici úřadujících mistrů provinili a jak mohl odlišný stabilizátor pomoci jezdcům k lepšímu výkonu? „Jednoduše řečeno je stabilizátor tyč z pérové oceli, která spojuje levé a pravé kolo a vyrovnává náklon vozu při jízdě v zatáčce. Rozhodující vlastností stabilizátoru je jeho tuhost a na každý povrch - asfalt, šotolinu nebo sníh - se používá jiná v úměře čím měkčí povrch, tím méně tuhý stabilizátor, aby auto mohlo dýchat. Na asfaltový okruh naopak nasadíte tvrdý stabilizátor,“ vysvětluje jeden z nejlepších českých jezdců rallye Václav Pech.

Výběr vhodného stabilizátoru tak má velký vliv na jízdní vlastnosti vozu a tím i jeho rychlost v závodu. Citroën se provinil tím, že v rozporu s homologačním formulářem použil delší díl. Podle Pecha však podle všeho nešlo o zásadní porušení pravidel.

„Podle formy uděleného trestu usuzuji, že to byla nějaká banalita. Pokud by díly vážněji porušovaly pravidla, byl by trest přece jen tvrdší. Vzpomeňme na Ford před dvěma lety v Portugalsku,“ připomněl pětinásobný mistr České republiky pětiminutovou penalizaci největšího rivala Citroënu, jehož jezdci měli slabší sklo u zadních okének a tím lehčí vůz.

Ani tento přehmat však nevedl k trestu absolutnímu, jakého se dočkal třeba Martin Prokop letos v Argentině, kde byl diskvalifikován za použití dva roky starých, homologaci neodpovídajících brzdových kotoučů, které ovšem výkon jeho mitsubishi nijak nevylepšovaly.

V Katalánsku Loeb neporažený od roku 2005

„Administrativní“ chyba Citroënu tak stála nejvíc hlavně Loeba, který se v neuvěřitelně vyrovnané bitvě s Finem Hirvonenem za volantem Fordu a svým stájovým kolegou Danim Sordem protlačil do čela Australské rallye až v průběhu nedělní třetí etapy, v níž vyhrál devět z deseti rychlostních zkoušek. Rallyeový fenomén posledních let si tak v neděli odpoledne připsal do statistik šesté letošní vítězství a celkově třiapadesáté.

Jenže závěrečná technická kontrola nejlepších vozů přinesla pár hodin po skončení soutěže překvapivé odhalení a nutný trest, který Loeba posunul na druhou příčku a dalšího jezdce francouzské stáje Sébastiena Ogiera na páté místo. Sordó zůstal třetí. „Jde čistě o administrativní chybu, že stabilizátor na homologačním formuláři neodpovídá typu užitému v Austrálii. Rozhodně nešlo o podvod, díl nijak nevylepšoval jízdní vlastnosti vozu,“ sypalo si vedení týmu popel na hlavu.

Buď jak buď, Loeb po penalizaci ztrácí na současného lídra šampionátu ne jeden, ale pět bodů. A to může být dva podniky před koncem sezóny klíčové. „V boji o šestý mistrovský titul je to jistě nepříjemný zádrhel, nic to ale nemění na věci, že do Španělska pojedeme vyhrát,“ podotkl diplomaticky francouzský závodník, který bude v Katalánsku útočit na začátku října na pátý triumf v řadě.

Související témata: