Hlavní obsah

Hänninen byl výhrou v jackpotu, proto ho střídá krajan Lappi

Praha

Sázka, která se vyplatila. Osmý pilot ze severu Evropy, jehož tým Škoda motorsport angažoval, byl skutečným ternem. Fin Hänninen za čtyři roky ve Fabii S2000 vyhrál titul mistra světa SWRC, ovládl Intercontinental rallye challenge a mistrovství Evropy. Není divu, že jej v sezóně 2013 nahradí jeho krajan Lappi, jehož předchází pověst ještě většího talentu.

Foto: skoda-auto.com

Finský pilot Esappeka Lappi s ředitelem týmu Škoda Motorsport Michalem Hrabánkem.

Článek

„S jezdci z Finska máme dobrou zkušenost. Sledovali jsme Lappiho dlouhodobě a přesvědčil nás o svých schopnostech. Navíc je hodně mladý a perspektivní," uvedl Michal Hrabánek, šéf Škody Motorsport.

Mladoboleslavská stáj doufá, že jednadvacetiletý Fin bude stejně úspěšný jako jeho předchůdce. Jde už o devátého pilota ze severu Evropy ve voze s okřídleným šípem ve znaku v novodobé historii motorsportu. Sedm pilotů přineslo spíše rozpaky. Až Hänninen byl výhrou rovnající se jackpotu v loterii. Věčně rozesmátý rodák z Punkaharju byl vyhledávaným cílem médií, a tak se vyplatil i marketingově. Nešlo však jen o panáka u reklamního stojanu. Dokázal pekelně rychle závodit. A vítězit.

Stejný úkol stojí i před Lappim. Doma letos vyhrál finský šampionát, když byl nejrychlejší ve všech soutěžích. Sezónu vyšperkoval triumfem v Polské rallye ve Fabii S2000 a o jeho služby údajně stál Citroën a Volkswagen. Hlavní náplní Lappiho bude mistrovství světa třídy WRC2.

Seveřané ve Škodě očima Pavla Hortka, manažera týmu

Stig Blomqvist, Švédsko, Octavia WRC, mistr světa 1984: „Stiga už jsem bohužel nezažil osobně při jeho skvělém třetím místě v RAC se Škodou Felicií. A tak jsem se s ním setkal jen na jediné soutěži, kdy se ani nedalo mluvit o klasickém startu v našem týmu. Jel s třetím vozem a jeho účast v mistrovství světa tenkrát financovala Venezuelanka Ana Goňi, která byla jeho spolujezdkyní. S nadsázkou jde jejich účast nazvat startem taxikáře s klientem. Ale každopádně taxikáře hodně rychlého."

Mattias Ekström, Švédsko, Fabia WRC, mistr DTM 2004 a 2008: „Jel za jedinou soutěž ve Švédsku. Už tehdy byl obrovskou hvězdou okruhů, přesto se choval skvěle a spolupráce s ním byla fantastická. Se soutěžemi neměl prakticky žádnou zkušenost a od samého počátku z něj přímo čišela  radost, že pojede světovou rallye doma. Kdyby neměl technickou závadu, kdoví, jestli by se tehdy nedostal i na stupně vítězů. Na tuto zkušenost však vzpomíná v dobrém a vždy se k nám nadšeně hlásí."

Kenneth Eriksson, Švédsko, Octavia WRC, vítěz 6 soutěží MS: „Více než mladší jezdci chápal nutnost spolupráce s techniky na nastavení auta a jeho vývoji. Byl hodně přemýšlivý. Spolupráce s ním byla výborná, ale bohužel se už zřejmě nebyl schopen přeškolit z typicky severského stylu ježdění. Jím připravené podvozky byly vždy tvrdé, vyhovovaly výhradně severskému stylu jízdy. Proto měli ostatní jezdci v týmu problém, chtěli-li jeho nastavení využít. Navíc je třeba přiznat, že v době, kdy byl do našeho týmu angažován, byl již za zenitem. Zajímavostí bylo, že jeho navigátorkou byla Tina Thörner."

Toni Gardemeister, Finsko, Octavia WRC, Fabia WRC, 112 závodů v MS: „Přišel do našeho týmu jako mladý ambiciózní pilot. Sám se nebyl příliš schopen podílet na nastavení vozu, ale jakkoli nastavenému podvozku se pak dokázal neuvěřitelně přizpůsobit. Měl velmi stabilní výkonnost, dojížděl na solidních příčkách. Získané zkušenosti zúročil po odchodu od nás k Fordu, kdy byl chvíli i na špici mistrovství světa. Bohužel nebyl ochoten pracovat na sobě tak tvrdě jako naši současní piloti, což bylo asi i hlavním důvodem nenaplnění jeho snu o tom, že se jednou stane mistrem světa."

Juho Hänninen, Finsko,  Fabia S2000, mistr světa SWRC 2011: „Přestože už je taky třicátníkem stejně jako Toni, Janne a Janni, lze ho s trochou nadsázky označit za zástupce již jiné generace. Juho se rychle stal skutečným členem našeho týmu, do kterého neuvěřitelně zapadl. Je to do značné míry jeho povahou, na Fina je totiž hodně otevřený. Ale především je velmi pracovitý, daleko pracovitější, než většina jeho krajanů, kteří se v našem týmu kdy vystřídali. Velký podíl na tom má nejspíš fakt, že byl od dětství zvyklý tvrdě pracovat na rodinné farmě ve východním Finsku. I proto se dokázal rychle přizpůsobit náročné kondiční přípravě, která ho po nástupu do našeho týmu čekala. Má i velmi dobrý charakter. Je to jezdec, který se dovede rychle přizpůsobit měnícím se podmínkám na trati."

Mikko Hirvonen, Finsko, Fabia WRC, čtyřnásobný vicemistr světa: „Úřadující vicemistr světa za nás jel jediný závod v Japonsku. Pro nás to tehdy byla ojedinělá možnost vyzkoušet v našem voze jezdce, který už tou dobou patřil do užší světové špičky. V Japonsku zajížděl velmi slušné časy, ale havaroval. Nebyl to žádný nafoukanec, choval se velmi slušně a vstřícně, což mu, myslím, zůstalo dodnes."

Esapekka Lappi, Finsko, Škoda Fabia S2000, mistr Finska 2012: „Na jakoukoli charakteristiku, či hodnocení je ještě příliš brzo. V každém případě jde jistě o mimořádně talentovaného jezdce, který to může dotáhnout daleko. Je otázkou, jak tvrdě bude ochoten na sobě pracovat. Předpoklady má, navíc je velmi přemýšlivý a v jednadvaceti letech se zdá být i vyspělejší, než jeho vrstevníci."

Janni Paasonen, Finsko, Fabia WRC, 30 závodů v MS: „S Tuohinem u nás strávili necelou sezónu. Zazářil při nástupu šestým místem ve Finsku, což bylo nejlepší umístění Fabie WRC do té doby. Bohužel už se pak nikdy nedokázal výsledku ani přiblížit. Možná i proto jsme ho začali střídat s Tuohinem a už nedostal tolik příležitostí. Dalším důvodem byla i naše zkušenost, že jeho výkonnost výrazně klesala, jel-li na neznámých tratích. Osobně byl velmi vstřícný a přátelský, někdy až přehnaně sebekritický."

Janne Tuohino, Finsko, Fabia WRC, 46 závodů v MS: „Typický seveřan, hodně uzavřený a zdrženlivý. Při testech se vždy snažil našim technikům spíše vyhovět a tím pádem nevnášel do vývoje vozu žádný velký pokrok. Nebyl to jezdec, kterému by vyhovovalo jet pod tlakem soupeřů. Zajímavostí snad je to, že jeho spolujezdcem byl tehdy velmi mladý Mikko Markkula, který se pak do našeho týmu vrátil jako navigátor Hänninena, čímž se vlastně stal nejdéle sloužícím spolujezdcem v týmu Škoda."

Související témata: