Hlavní obsah

Hádka Čechů na Dakaru. Loprais reaguje na nařčení Prokopa: Nemohu za tvou zpackanou etapu

V cíli úterní etapy Rallye Dakar se „porafali“ dva čeští závodníci. Martin Prokop z kategorie aut totiž osočil Aleše Lopraise, vítěze erzety mezi kamiony, že ho na trati brzdil a nereagoval na sentinel, což je zařízení, které posádkám dává do kabiny znamení, že je za nimi rychlejší pilot, jenž se chystá předjíždět. „I když jsou to čeští parťáci, tak fair play tentokrát od všech, co jsme dojeli, nula,“ řekl Prokop a zmiňoval Lopraise a Martina Macíka. Před startem středeční etapy zareagoval Loprais. „Mrzí mě, že to Martin podal, jak to podal. Křičel po nás. Já se musím přiznat, že jsem ho po dojezdu poslal někam.“

Foto: Flickr Loprais team

Aleš Loprais se svou posádkou na Rallye Dakar 2025

Článek

Vše začalo tím, že měl Prokop zhruba na 190. kilometru technické potíže a ztratil hodinu a půl opravou brzd. Když se konečně rozjel, dostal se do vláčku tří kamionů, ve kterém byl Aleš Loprais, Litevec Žala a Martin Macík. Prokop pak říkal, že Macík je „po nějaké době pustil“, ale za „Lopraisem zůstal až do cíle“.

„Martin Prokop nás včera osočil, že jsme mu de facto zkazili etapu. To není pravda. Kdo sledoval, tak viděl, že jsme jeli vpředu v kategorii kamionů. Martina jsme viděli, že měl technický problém, a jeli jsme neustále v 30vteřinovém rozestupu se Žalou, se kterým jsem se honil o první etapové místo. Za celou dobu jsme nezaznamenali jediný sentinel, který vám dává signál do kabiny, že jeden účastník předjíždí druhého a máte povinnost ho pustit. Protože jsme signál nedostali, tak nebyl důvod někoho pouštět,“ vysvětloval ve vyjádření Loprais.

A popisoval, že sám se dívá do zrcátek, jestli za ním někdo nejede. Za celou erzetu podle svých slov nikoho z kategorie aut neviděl, nikdo ho nepředjížděl. „Jen jsme stále stoupali pořadím. Je to dáno tím, že celá špička aut byla vpředu. Jediná možnost je, že Martinovi nefungoval sentinel anebo – to si myslím spíš – že Martin nebyl v dostatečné blízkosti, abychom ten signál dostali.“

Onen sentinel, který dává klíčové znamení, totiž funguje zhruba ve vzdálenosti do 400 metrů. A jako důkaz, že žádný signál nedostal, je Loprais ochoten zveřejnit záběry z kabiny.

Rally Dakar 2025

Nejslavnější světová rallye. To je Rallye Dakar, kterou letos v termínu 3.–17. ledna znovu hostí Saúdská Arábie. Na jezdce, mezi kterými nechybí ani české hvězdy, čeká celkem 12 etap a více než 7700 kilometrů.

„Bude tam vidět, že nepřijímáme žádný signál od rychlejšího auta, protože nebylo dostatečně blízko. Já jsem to klukům vysvětlil i po dojezdu etapy. Mrzí mě, že to Martin podal, jak to podal. Křičel po nás. Já se musím přiznat, že jsem ho lidově poslal někam. Nemám rád tyto výlevy na Dakaru,“ připustil Loprais ostřejší výměnu názorů po dojezdu do cíle.

Prokopův navigátor Viktor Chytka ale s Lopraisovou verzí nesouhlasí a Deník cituje jeho slova: „Tvrdí, že náš sentinel neslyšeli. Tak tomu osobně nevěřím, protože jsme byli za nimi několikrát blíž než čtyři sta metrů, ale co se dá dělat. Je to závod a je pravdou, že my o prvenství - na rozdíl od nich - nejedeme.“

Loprais je na Dakaru podevatenácté a říká: „Zažil jsem toho hodně. Vím, že kluci měli smůlu a špatnou etapu, ale rozhodně nepřijímám, aby se hojili na nás. My nejsme, Martine, důsledkem tvé zpackané etapy, to se stalo jinde. My jsme jeli s čistým svědomím. Potvrdí to kluci v mé kabině. Nejsem typ, abych někoho brzdil, a už vůbec ne Čecha. Příště si to vyříkejme osobně, ne mediálně.“

Prokop ale oněch 140 kilometrů od opravy zajel podle mezičasů jen o tři minuty pomaleji než vítěz etapy Vairiawa, což není zásadní rozdíl.

Na Dakaru se rozmohl jeden nešvar, nikdo vás nechce pustit. Je to nebezpečný, jak prase, postěžoval si i Martin ŠoltysVideo: Buggyra Racing