Hlavní obsah

Fofr, že jsme si mohli v autě povídat, sarkasticky glosoval nasbírané manko Prokop

Ještě ani neodstartoval a už byl ze hry. Prostě tristní prolog k Řecké rallye. „Ale tomu se nedalo předejít. Ani v nejhorším snu by mně nenapadlo, že auto odejde už v přejezdu k první erzetě,“ odmítal český jezdec Martin Prokop, že by před startem Rallye Akropolis, sedmého podniku mistrovství světa v automobilových soutěží, on či jeho mechanici cokoli podcenili. Přitom do Řecka jel proto, aby vyhrál a vedoucí postavení v kategorii SWRC si upevnil.

Foto: Zdeněk Sluka

Martin Prokop pohřbil v Řecku šance ještě než soutěž začala.

Článek

Zprávy z tratě se hodně rozcházely. Některé mluvily o tom, že problémy nastaly už po prvních kilometrech úvodní páteční erzety, jiné mluvily o tom, že potíže jste měli už před startem... Co se tedy přihodilo?

Při přejezdu na start úvodní rychlostní zkoušky nám u fiesty vyjela z převodovky poloosa, takže prostě odkráčel přední diferenciál. Zůstal jen zadní pohánějící pouze zadní nápravu, s čímž nastal problém. Auto mělo malou trakci, jelo pomalu, pořád hrabalo. Kdyby zůstal přední, ještě by se jet dalo, ale takhle jsme od samého začátku strašně ztráceli.

To jste nemohli diferenciál prostě vyměnit?

Nešlo to. Závodilo se dvě stě kilometrů od servisu v Loutraki, takže jsme si řekli, že zkusíme závodit. A protože na úvodní erzetě jsme nenabrali pětiminutové manko, jak jsme čekali, rozhodli jsme se pokračovat.

Asi jste něco před soutěží podcenili...

V žádném případě, fiesta byla připravená perfektně. Porucha na přejezdu, to je něco jako zlý sen. Prostě smůla, kterou jsme zažili v minulosti už jednou na Novém Zélandu. Je to jenom závoďák, nedá se tomu předejít.

Martin Prokop bral první den s černým humorem.foto: Zdeněk Sluka

Bylo vůbec rozumné za vzniklé konstelace pokračovat a do soutěže odstartovat?

Zažili jsme sice hrozný den, ale rozhodnutí nelituji. Je to rallye, která je i o jiných věcech než jen o rychlosti.

Vy jste ale zrovna dvakrát rychlí nebyli. Na největší soupeře Estonce Tänina s fiestou a Fina Hänninena s fabií jste ztratili pomalu deset minut!

My byli tak rychlí, že jsme si mohli v auto s navigátorem povídat.

Dost černý humor, když vám jde u Korintu o body tolik potřebné k tomu, abyste si upevnil vedoucí postavení v kategorii SWRC...

A co mě jako zbývá?! Vždyť auto se chovalo jako dvoukolka, s níž jsem nikdy nejel, a proto jsem se ho postupně učil řídit. Při smycích jsme byli výborní, jen jsme hrozně ztráceli.

Evidentní pokroky jste ale v průběhu prvního dne dělali...

To určitě. Při šesté erzetě jsem udělal hodiny už jen jednou. Fakt pokrok v porovnání s tím, jak jsme zpočátku při zkouškách lítali.

Humor neztrácíte. To si navzdory nasbíranému časovému manku a sedmé příčce v kategorii SWRC opravdu věříte, že můžete dosáhnout na bodované příčky?

Proč ne? My si vybrali smůlu v pátek, na soupeře může čekat v dalších dnech. Vždyť rallye přece končí až v neděli.

Jenže bude čím dál náročnější.

No právě.  Hlavně v sobotním odpoledni to bude rachota. Hotové peklo na zemi. Jestliže v pátek byla trať rozbitá, druhý den to bude ještě horší. Strašná zabíračka, při níž se bude lítat.

Takže dál věříte, že navzdory manku můžete přece jen body ještě získat?

Měli jsme sice poruchu, ale jinak jsme auto ušetřili. A právě na tom můžeme vydělat, neboť svůj příděl smůly jsme si vybrali. Teď jsou na řadě soupeři. Zvláště, když odpoledne a pak v noci při premiérové noční erzetě se určitě budou dít věci.

Původně jste ale přece plánoval, že chcete vyhrát, abyste si před druhou polovinou šampionátu vedoucí postavení v kategorii SWRC upevnil!

Jenže teď beru každý bod, který v Řecku získáme a jenž může být v konečném účtování dobrý. Vím o čem mluvím, protože loni jsme přišli o titul jen o pár bodíků.

Související témata: