Hlavní obsah

Finská hvězda Škody přišla o navigátora, její osud je nejistý

Pafos

Finská hvězda mladoboleslavského továrního týmu Škoda Motorsport Juho Hänninen přišel o navigátora. Jeho dlouholetý spolujezdec Mikko Markkula bude v nadcházející sezóně navigovat v mistrovství světa norského mladíka Andrease Mikkelsena. Ten vyhrál v roce 2011 šampionát IRC se Škodou Fabia S2000 a v probíhající Kyperské rallye bude jako první pilot v historii seriálu slavit rovněž v mladoboleslavském stroji druhý titul.

Foto: Škoda Auto Motorsport

Juho Hänninen při rallye ve Skotsku.

Článek

Hänninen, který přišel do mladoboleslavského týmu v roce 2009, si ve voze Fabia S2000 získal slávu a uznání. S Markkulou vyhrál titul šampióna Intercontinental rallye challenge 2010, o rok později společně slavili triumf v mistrovství světa třídy SWRC. V letošním roce vybojovali titul mistrů Evropy a usilovali o získání místa v továrním týmu Volkswagen, který v nadcházející sezóně 2013 hodlá se strojem Polo WRC absolvovat plný program. Hlavními piloty budou Fin Latvala a Francouz Ogier. Ve hře je však i třetí vůz, který absolvuje zřejmě devět závodů šampionátu. A ten bude pilotovat právě Mikkelsen.

Norský borec absolvoval s nynějším parťákem Olem Floenem přes sto soutěží. „Začínali jsme spolu, prakticky všechno mě naučil a jsem mu dlužníkem. S Markkulou jsme si blízcí věkem. Při přestupu do mistrovství světa chci mít po svém boku navigátora, s nímž mohu strávit zbytek kariéry a nebudu si muset zvykat po čase na někoho nového," vysvětluje Mikkelsen.

Nejde o žádný výstřel od boku. Mikkelsen s Markkulou už ve voze seděl. Při testování na Irskou rallye skolila Olu Floena nemoc, a tak byl na místě navigátora právě Markkula. „Absolvovali jsme společně asi sto kilometrů a spolupráce nám náramně fungovala. Navíc Mikko je mezinárodně hodně zkušený," vypráví Mikkelsen.

První soutěží nové posádky bude už příští víkend Španělská rallye, kde bude pod hlavičkou Volkswagenu startovat ještě se Škodou Fabia S2000. „Jde o ideální příležitost, jak vychytat všechny nedostatky. Myslím, že nebudeme mít problémy. Jen budeme používat ve voze angličtinu, protože finština a norština si nejsou příliš podobné," usmál se Mikkelsen.

Markkulův odchod dává tušit, že osud Hänninena je hodně nejistý. Vyjednávání s týmy o účasti v mistrovství světa skončila neúspěchem, nyní se zdá být na vážkách i závodníkův osud v týmu Škoda Motorsport.

„My uzavíráme kontrakt vždy s jezdcem a plně respektujeme jeho rozhodnutí, s kým bude spolupracovat. Pro Hänninena jednání dosavadního parťáka nemusí mít žádné důsledky. Pokud Markkula přesedne k Mikkelsenovi a budou startovat v mistrovství světa, jde i o ocenění práce Škody z pohledu spojení dvou borců, kteří vyrostli u nás.," říká Karel Pokorný, mluvčí týmu Škoda Motorsport.

Mladoboleslavský tým oficiálně program pro rok 2013 nezveřejnil, v zákulisí se hovoří o účasti týmu v mistrovství světa třídy WRC2, což představuje starty s vozy specifikace S2000. Další náplní má být program v mistrovství Evropy, který podle všech indicií absolvuje český pilot Jan Kopecký.

Starty v mistrovství světa by měl obstarat mladý Němec Wiegand a obsazení druhého stroje zatím nebylo určeno. Podle zákulisních informací však mladoboleslavský tým podepsal kontrakt s Finem Lappim. Nicméně ve hře je pořád i několik měsíců trvající jednání s Hänninenem, který už momentálně nemá příliš na vybranou.