Hlavní obsah

Fabie sbírají body v rallye velmi pomalu

PRAHA

Tři body Janneho Tuohina z víkendové Kyperské rallye jsou letos největším vkladem do sbírky značky Škoda pro Pohár konstruktérů v probíhajícím mistrovství světa v rallye. Po šesti podnicích ze šestnácti jich mají tovární Fabie WRC 05 na kontě osm, což je však oproti očekávání hodně málo.

Foto: Škoda Motorsport

Armin Schwarz za volantem Fabie WRC na trati Novozélandské rallye.

Článek

Odpoutat se z poslední, šesté příčky bude velmi obtížné, protože Mitsubishi na pátém místě má náskok jednadvaceti bodů a třetí Ford dokonce 36. Do konce šampionátu zbývá ještě deset podniků. Není však důvod k velkému optimismu, ale ani ke zbytečné panice. V šampionátu jezdců dosud nikdo z jezdců mladoboleslavského týmu nezískal ani bod. Ty jim "kradou" před nosem i jezdci soukromých týmů.

Tři kyperské body nijak zvlášť nezvedly náladu ani šéfovi týmu Martinu Mühlmeierovi. "Není to ten nejlepší výsledek, v jaký jsme věřili, protože bychom měli být schopni jet mnohem rychleji. V každém případě ale odjíždíme se zatím nejlepším výsledkem a s důležitými poznatky pro následující podniky," konstatoval ještě v Limassolu Martin Mühlmeier.

Nejlepší dosahované časy se blíží k nejlepší šestce, ale zatím spíš výjimečně než pravidelně. Fabie jsou rychlé a určitě schopné porážet minimálně mitsubishi. Bohužel je brzdí různé technické problémy, které ale patří spíš k mimořádným, než aby signalizovaly nějaký chronický problém či konstrukční chybu.

Až příliš často jezdci končí mimo trať, což se týká hlavně už tak pomalého Armina Schwarze, takže za body se pak ženou až v rámci tzv. SuperRally, což znamená, že za každou neprojetou rychlostní zkoušku dostávají automaticky pětiminutovou penalizaci. Pak kromě rychlé jízdy nezbývá i než doufat, že někdo z jezdců před nimi vypadne. V šampionátu značek je z toho paběrkování a v mistrovství jezdců zatím nedosažený cíl.

Nepatrný pokrok

Nové fabie tak sbírají body velmi pomalu a jejich pokrok je nepatrný. Přitom se jedná o vozy schopné prát se o body pravidelně. Důvod k pesimismu tedy není. Armin Schwarz avizoval už několikrát, že rychlejší nebude a pojede spíš na výdrž. Janne Tuohino má předpoklady se o body prát a nebude chybět vedle týmové jedničky ani v příštím podniku mistrovství světa, který se jede začátkem června v Turecku.

Jani Paasonen bude startovat v Řecku, Argentině a Finsku. Mladý Francouz Alex Bengue by měl s fabií startovat ve francouzském šotolinovém šampionátu, ale zatím nemá k dispozici dost prostředků na zapůjčení vozu. Jan Kopecký by se mohl s tovární fabií objevit také v létě v Německu.

Otázkou je, do jaké míry se změní do příštích let politika koncernu VW vůči rallye, pokud budou fabie dál jen paběrkovat. Těžko však lze předpokládat, že by přišla superhvězda ze špičkového týmu. Spíš dál půjde o trpělivé vylepšování vozu s pomocí veterána Schwarze a talentovaných mladíků.

Související témata: