Hlavní obsah

Evropský Dakar: Extrémní, ale povedený, shodli se čeští motorkáři

PRAHA

Mezi jezdci pražského týmu KM Racing panuje po Středoevropské rallye spokojenost. Motocyklista David Pabiška dokončil první díl Dakar Series, který by měl nahradit letošní zrušený roční Rallye Dakar, na šestnáctém místě, Dušan Randýsek dovezl svůj stroj k Balatonu šestadvacátý. „Bylo to endurové, rallyeové... Líbilo se mi to,“ přiblížil Pabiška své dojmy ze závodu při úterním setkání s novináři.

Foto: Sport.cz

David Pabiška na trati Středoevropské rallye.

Článek

Na první pohled se může zdát, že ve střední Evropě nelze připravit soutěž odpovídající svou náročností proslulému Dakaru. Podle přímých účastníků Středoveropské rallye je ale opak pravdou. “Podmínky byly místy až nesnesitelné. Mráz a mokro. Nebo jízda mezi obrovskými kameny rozvodněným potokem či spíš řekou,“ přibližoval Pabiška podmínky na trati. „Mám za sebou pár Šestidenní, ale něco podobného jsem ještě nezažil,“ dodal. „Mělo to svoji dynamiku,“ doplnil s úsměvem Randýsek.

Srovnávat soutěž ve střední Evropě se slavným pouštním dobrodružstvím lze ale podle Pabišky jen těžko. „Závod neměl s Dakarem nic společného. Na Dakaru je potřeba rozložit síly na hodně dlouhou dobu, tady se muselo vyždímat maximum během několika dní,“ vysvětloval.

Třetí do party Josef Macháček svou čtyřkolku vinou technických problémů do cíle nedovezl. „Jel jsem otestovat techniku připravenou na Dakar, ale zřejmě bych z Lisabonu nedojel ani k moři. Překvapilo mě, za jak málo kilometrů se dá zničit technika. Podmínky byly hlavně v Rumunsku extrémně náročné, metrové bariéry sněhu, člověk byl promočený od hlavy k patě. Podle mě to bylo ještě těžší než Dakar, na krátkých erzetách se muselo jet podstatně rychleji,“ vyprávěl dakarský veterán, který se v senegalské metropoli čtyřikrát radoval z vítězství ve své kategorii.

Zmatky v routeboocích 

Čeští motorkáři odjížděli do Maďarska a Rumunska s obavami, jak se pořadatelům podaří zvládnout organizaci v obydlených oblastech, problémy ale nenastaly. „Pořadatelé soutěž zvládli, i když závod neproběhl tak, jak měl a kvůli počasí a haváriím se musely tratě zkracovat. Obavy ze zabezpečení tratí se nenaplnily, všechno bylo perfektně zajištěno. Jen jednou mi pod kola vběhl pes,“ podotkl Macháček.

Změny na trati nicméně přinesly zmatek do jízdních rozpisů. „Bylo kvůli tomu hodně změn v routeboocích. Kluci trávili večery tím, že si dělali modifikace v itinerářích, což před startem v šest ráno není příliš ideální,“ uvedl manažer týmu Martin Pabiška. „Poslední dva dny jsem dokonce dostal změny na třech papírech A4 v momentě, kdy jsem měl na hlavě helmu a na rukou rukavice,“ kroutil hlavou Randýsek. „Tohle zvládnuté nebylo,“ přitakal Macháček.

„Pořadatelé si toho ale všimli a v dalších dílech - pokud se pojedou - by se podobná věc neměla opakovat,“ dodal Randýsek. KM Racing do dalších podniků počítá i s účastí endurového mistra světa Romana Michalíka, který musel start oželet kvůli těžké plicní viróze, a Slováka Ivana Jakeše, jehož vyřadilo ze sestavy zranění.

Související témata: