Článek
Od malička se dívá na nejtěžší pouštní soutěž a jeho táta ji pravidelně sleduje každý rok. Když přišla nabídka od Ervína Krajčoviče, šéfa týmu MRG, vůbec neváhal. „Můj táta z toho byl nadšený,“ popisuje Drdaj.
Trápila ho však jedna „drobnost“ – závodník z Prahy, který sbíral úspěchy v juniorských i seniorských kategoriích motokrosu, nemá žádnou zkušenost s dálkovou rallye. „Před kvalifikací na Dakar byla moje nejdelší jízda na motorce 45 minut. Sice na ní jezdím celý život, ale nic vyloženě dálkově. Ani po silnici jsem s motorkou nevyjel,“ uvedl Drdaj, který v minulém roce získal domácí titul v královské třídě MX1.
Byl zvyklý, že za závod odjel nějakých 20 kilometrů, samozřejmě v ostrém tempu. Na Dakaru ho však čeká během dne porce třeba více než 500 kilometrů. „Vím, že skoro všechno bude pro mě novinkou, protože se motokros a dálkové soutěže nedají porovnávat. Je to pro mě nová motivace a chuť pokračovat v motoristickém sportu,“ svěřil se Drdaj.
S týmem absolvoval nejprve školení na obsluhu navigace. Od nového ročníku Dakaru dostanou závodníci totiž plně digitální roadbook. A poté Drdaj společně s dalšími nováčky týmu Orion – Moto Racing Group vyrazil na podzim do Maroka na kvalifikaci na dakarskou rallye.
Tam si užil třeba nejdelší etapu v podobě 750 kilometrů. „No, bylo to dlouhé. Mám před Dakarem pokoru. Ještě s tím zraněním, které se mi v Maroku přihodilo, jsem nemohl tolik trénovat a posilovat,“ přiznal Drdaj, který ale ukázal v kvalifikaci na Dakar rychlost a odhodlání.
Vždyť na začátku poslední etapy drsně havaroval. Cítil, že se něco stalo, že měl bolesti na břiše, přesto pokračoval. „Díky adrenalinu jsem dojel do cíle. V místní nemocnici v Maroku jsem dostal jenom prášky na bolest, až v Praze přišli na to, že mám zlomenou hrudní kost. Už bych měl být ale v pořádku.“
Kde se na trati stala chyba? Přeletěl přes dunu. Číst terén, a zároveň se dívat do navigace je velmi náročné. Drdaj tak ocenil, že má v týmu zkušené borce, jako jsou Martin Michek nebo Milan Engel. „Poradili mi, jak duny číst. Slyšel jsem od nich mraky příběhů o tom, že když se to neudělá, tak se duna přejede nebo se zaboří do další. V týmu je skvělá atmosféra a kluci mi vždycky poradí,“ pochvaluje si Drdaj, který první ročník Dakaru bere jako zkušební. „Určitě je pro mě prioritou dojet do cíle, poznávat všechno a vyhýbat se chybám. Až si budu trochu jistější, tak třeba ukážu rychlost, na kterou jsem zvyklý z motokrosu.“
Pouštní soutěž začíná 5. ledna v Saúdské Arábii. V týmu Orion – Moto Racing Group jsou vedle stálic Michka a Engela další nováčci – Martin Prokeš a Jaromír Romančík.