Hlavní obsah

Došel mu benzin, tak tlačil v poušti motorku do cíle. Jsem úplně mrtvý, řekl hrdina z Dakaru

Něco podobného pamatuje třeba historie formule 1, kde Jack Brabham dotlačil svůj monopost za cílovou čáru, až z toho byl titul mistra světa. Zkoušel to kupříkladu i Nigel Mansell či borci v jiných motoristických sériích. Teď ale hrdinský obraz vyčerpaného jezdce, který z posledních sil tlačí svůj stroj do cíle, byl k vidění také v pouštní etapě Rallye Dakar. Španělu Lorenzu Santolinovi došel kilometr před finišem benzin, a tak tam musel dotáhnout motorku vlastními silami.

Foto: Christophe Ena, ČTK/AP

Lorenzo Santolino během etapy na Rallye Dakar

Článek

Ve třetí etapě vyhrál, přerušil dominanci Australana Sanderse a prožíval euforii. Jenže pak se Lorenzo Santolini proměnil na Dakaru ve smolaře a nešťastníka.

V pondělí ztratil na trati hodinu a půl kvůli technické závadě, o dva dny později, když rallye poprvé zavítala do pouště Pustá končina, mu kvůli špatně těsnící nádrži došel kilometr a 300 metrů před cílem benzin a jemu nezbývalo nic jiného než 200kilogramovou motorku v měkkém písku a vedru dotáhnout za čáru sám. „Dorazil jsem naprosto zničený a mrtvý. V cíli jsem půlhodiny seděl, než jsem se vzpamatoval,“ přiznal.

Následně si ho vzali do parády ve zdravotnickém středisku, kde mu změřili tlak a nabídli mu kapačku. „Zase tak špatně jsem na tom snad nebyl,“ řekl, proč odmítl.

Bořil se do písku, tekl z něj pot, ale nechtěl se vzdát. Věděl, že aby dostal motorku do cíle, vynechá jeden z bodů a dostane penalizaci 15 minut, jenže mít ho, musel by se strojem šplhat na dunu. Až těsně před cílem mu pomohli David Casteu a Javi Vega, kteří ze svých motorek tlačili nohou výfuk Santolinovy mašiny a aspoň trochu mu v jeho šichtě ulehčili.

Že je s motorkou zle, věděl Santolino už během erzety, ale netušil, že za to může nedostatek paliva. „Bylo to čím dál horší, až motorka úplně zastavila a já si uvědomil, že je to benzin,“ líčil pro španělský list Marca.

Jeho tým později uvedl, že mu chybělo v nádrži zhruba půl litru, aby etapu dokončil i s výjezdem na dunu bez potíží. Je fakt, že elitní jezdci počítají kvůli váze každý litr a častokrát se ocitají na hraně, což se - v součtu s technickým problémem - Santolinimu stalo osudné.

Do cíle dorazil s hodinovou ztrátou a definitivně se mu vzdálila elitní desítka. Teď je Španěl osmnáctý, dvě místa za Dušanem Drdajem.

Rallye Dakar 2025

Nejslavnější světová rallye. To je Rallye Dakar, kterou letos v termínu 3.–17. ledna znovu hostí Saúdská Arábie. Na jezdce, mezi kterými nechybí ani české hvězdy, čeká celkem 12 etap a více než 7700 kilometrů.

Související témata: