Hlavní obsah

Do pouště vyrazí na starých motorkách, šéf týmu je má vyzkoušené

Tým Orion - Moto Racing Group ukončil celoroční přípravy s technikou na Rallye Dakar. Česká stáj pošle do saudskoarabské pouště na starém typu motorek čtyři jezdce. Zkušené závodníky Martina Michka a Milana Engela doplní Martin Prokeš a Polák Bartlomiej Tabin.

Foto: Ondřej Záruba, ČTK

Martin Michek na Rallye Dakar v lednu 2024

Článek

Celá jezdecká sestava absolvovala soustředění v Tunisu a v současnosti přešla do fáze intenzivní fyzické přípravy. Po oficiální prezentaci v pražských Letňanech tým odletěl do Barcelony naložit veškerou techniku na trajekt, který ji doveze do Saúdské Arábie, kde se Rallye Dakar od roku 2020 koná.

Orion patří mezi úspěšné satelitní týmy, který dokáže potrápit i daleko větší a lépe vybavené tovární stáje. Důkazem toho jsou i dvě desátá místa v celkovém pořadí motocyklů Martina Michka. Milan Engel se nejlépe umístil 15. v celkovém pořadí a druhý v kategorii Original by Motul.

Rakouská značka KTM, od které má česká stáj motorky, prochází krizí, omezuje výrobu a propouští zaměstnance. Tým Orion - MRG tak musel před startem dalšího ročníku Dakaru řešit, jestli do vytrvalostního závodu nastoupit na jejích nových, nebo starších strojích.

„Analyzovali jsme to několik týdnů až měsíců. Vnitřně jsem ale věděl, že chci ještě využít starší verze, protože je máme vyzkoušené a máme k nim plno náhradních dílů. U nových motorek jsem už zaznamenal, že mají nějaké technické problémy v oblasti mazání,“ zdůvodnil na úterní tiskové konferenci rozhodnutí šéf týmu Ervín Krajčovič.

V rámci techniky sází česká stáj na vlastní know-how a pro jednotlivé komponenty využívá české dodavatele. „Bohužel nemá KTM několik náhradních dílů dostupných. Zároveň jsme oslovili české firmy nebo mechaniky, se kterými jsme dlouhodobě spokojení. Nechtěli jsme jít s nevyzkoušenou technikou do rizika a myslím, že jsme se rozhodli správně. Ve starším typu motorek máme kompletně nové repasované motory, elektroinstalaci a další komponenty,“ doplnil Krajčovič.

Jezdecká sestava absolvovala soustředění v Tunisu, kde si vyzkoušela také navigaci. „Bylo to přínosné. Testovali jsme brzdy, spojku nebo pneumatiky Michelin, na kterých absolvujeme celý závod. Vše by mělo skvěle fungovat,“ pochvaloval si na tiskové konferenci Milan Engel, který se nyní zaměřuje na fitness tréninky. „Ty se mi osvědčily. Cítím se díky nim na motorce dobře.“

Martin Michek už je ve fázi finálních příprav. „I když jsem měl nějaké zdravotní problémy, tak fyzický základ jsem si udělal. V Českých Budějovicích jsem pod dohledem trenérů a využívám ledové kádě, červená infra světla a podobně. Teď jsem v období, kdy příprava bolí, a ještě minimálně měsíc bude,“ přiblížil na tiskové konferenci zotavovací proces nejúspěšnější český motocyklový jezdec na Dakaru.

Sám Michek by chtěl vylepšit své nejlepší umístění na Dakaru, ale uvědomuje si, že proti továrním stájím ho čeká těžký úkol. „Když se srovnáme s jezdci z továrních stájí, najeli jsme v poušti v Tunisu 1500 km a v Dubaji ještě přidáme tak 1000, oni mají něco mezi čtyřiceti a padesáti tisíci kilometrů. Je to velký rozdíl, ale jsou to neskutečně cenné kilometry, které se nám snad podaří zúročit,“ odhalil Michek v rozhovoru s ČT.

Třetí český člen týmu Martin Prokeš se během roku soustředil na off-road dálkové rallye. „Rád bych šel do konce roku ještě na motokros. Na enduru mám letos najeto opravdu hodně hodin, takže příprava byla kvalitní,“ pochvaloval si na tiskové konferenci Prokeš, který na letošním Dakaru skončil na 43. místě.

O Dakaru podle vlastních slov přemýšlí i automobilový závodník a součást týmu Orion racing Martin Doubek, který letos podruhé vyhrál druhý titul v sérii EuroNASCAR 2. „K té bugyně bychom měli třeba blízko. Už jsme se o tom s tátou i bavili,“ uvedl Doubek v rozhovoru pro televizi Nova. V nadcházejícím ročníku se ale ještě v poušti nepředstaví.

Rallye Dakar 2025 odstartuje 3. ledna a poslední etapu má naplánovanou na 17. ledna.