Článek
„Ty reakce jsou krásné. Každý si fotí naše auto, žádné porsche,“ vypráví Holická. Právě ona je šoférkou Kačeny alias historického Citroënu 2CV. Motorsportu se věnuje deset let, jezdí rallye, závody do vrchu a asi jako každý, kdo přičuchl k této zálibě, snila o Dakaru. Loni se na něj na pár dní podívala, pak se dala dohromady s Olgou Roučkovou, českou závodnicí, která Dakar okusila, a ta ji nasměrovala ke třídě Klasik, populární veteránské kategorii.
Ta není tak finančně náročná, jede se i po jiných tratích a pro mnohé je ideálním předkrmem před tím, než vstoupíte do skutečného Dakaru. Však i oficiální stránky Dakaru píší, že „české duo vnese do letošního ročníku šmrnc, který by jim mohl vydláždit cestu až ke startu v hlavní soutěži“.
🥰 We love these stories! Barbora Holicka and Lucie Engova have decided to make their #DakarClassic debut driving a very recognisable and iconic Citroën 2CV. They have two main goals: to have fun and to be the first 2CV to finish the Dakar. #Dakar2024 pic.twitter.com/loGZxsVqjx
— DAKAR RALLY (@dakar) January 7, 2024
A jelikož Holická vždy byla věrná citroënům, tak sáhla pro 2CV nebo-li kachně, jak se legendárnímu autu přezdívá. Což nahrálo i krásné anglické přesmyčce Duckar (duck - kachna). Navíc se začalo vyrábět před 75 lety, takže se k tomu přimotalo také narozeninové výročí. Samotné auto Češek je z roku 1979, prošlo částečnými úpravami a o atraktivní design se zasloužil uznávaný pop-artový umělec Josef Rataj, který ho vyzdobil i řadou srdíček. „Protože do toho dáváme srdce,“ vysvětluje Holická.
Její navigátorkou a parťačkou je Lucie Engová, další zajímavá dáma českého motorsportu. Její tatínek Břetislav byl v 80. letech skvělým závodníkem, bratr Tomáš to dotáhl až do formule 1 a sám před třemi lety okusil Dakar. Společně oba závodí v českém rallyovém mistrovství.
Ve čtyřech dosavadních etapách už posádka prožila leccos, v té třetí například prorazila palivovou nádrž a auto tak mechanici, mezi nimiž je i student bydžovské Střední školy technické a řemeslné Jan Pavlík, museli rychle opravit. Nicméně ve veteránské soutěži, která má odlišná pravidla než hlavní Dakar a jede se tzv. jízda pravidelnosti (na přesný dojezd), pokračují dál. Koneckonců jejich hlavním cílem je být v cíli.
Kachna se totiž v dobách afrického Dakaru už slavné rallye účastnila, ale nikdy to nedotáhla až do samotného závěru. Teď i světově široká komunita 2CV bedlivě sleduje, jestli se to podaří dvěma odvážným Češkám. A ač v této kategorii tak nejde tolik o výsledky, jsou na 63. místě. To Ondřej Klymčiw, jenž letos jede, a prý naposledy, se škodovkou je jen těsně druhý.