Článek
„Erzeta vypadala jednoduše, bylo to furt na plný plyn. Jenže po pěti kilácích se mi rozsvítily kontrolky jako vánoční stromeček, teploty vody i oleje vyletěly do nesmyslných čísel. To vedro bylo strašné. Nešla klimatizace, nemohli jsme pít, protože se nám vařila i pitná voda. Pedály byly od přehřátého motoru rozžhavené tak, že jsem na nich neudržel nohy," líčil úterní martyrium jediný český jezdec v kategorii automobilů.
Porucha chlazení způsobila, že Prokopův ford vypovídal službu. „Neměli jsme výkon, tři kilometry před cílem jsem myslel, že nedojedu. Auto jelo jako trabant. Něco je v háji, a doufám, že je to jen elektrika," lamentoval zkušený soutěžák z MS v rallye poté, co se dostal do cíle druhého dějství v argentinském San Miguel de Tucumán. Do středečního třetího dějství ale nakonec vstupoval s nadějí. Mechanikům se totiž podařilo poškozené chlazení opravit.
Osmdesát stupňů v kabině
Problémy se nevyhnuly ani vítězi pondělní první etapy Martinu Kolomému, který jel raději na jistotu a po osmé příčce klesl na průběžnou třetí pozici. "Jeli jsme hodně v prachu, na metr nebylo vidět. Bylo to hodně rizikové, tak jsme jeli, jak to šlo. Odešla nám ale elektrika, báli jsme se překročení povolené rychlosti. Museli jsme si to hodně hlídat, a to nás stálo čas," vyprávěl v cíli Kolomý.
Podobné pocity měl i jeho týmový parťák Aleš Loprais. „Dnes nám to moc nešlo. Hodně se prášilo a odešel nám speed limiter, takže možná přijdou nějaké penalizace. Vedro bylo šílené, venku skoro padesát a v kabině osmdesát. Bylo to o přežití, a to se nám povedlo," podotkl s vyčerpaným úsměvem Loprais, který navíc bojuje s nemocí. „Prostě výživné," dodal frenštátský pilot, v průběžném pořadí jedenáctý.
Roudničtí slavili
Radost byla naopak patrná v táboře roudnického týmu MKR, jehož kamión Renault pilotovaný Nizozemcem Martinem van den Brinkem úterní etapu vyhrál a vyhoupl se do čela průběžného pořadí. „Je to parádní. Venku bylo neuvěřitelné vedro a v kabině jsme se doslova pekli, ale mám ten pocit, že čím náročnější jsou podmínky, tím lépe Martin dokáže jet. Ve dvou dnech dvě pódia, nebylo by špatné v takové bilanci pokračovat," smál se palubní mechanik Daniel Kozlovský.
Středeční třetí etapa zavede účastníky ze San Miguel de Tucumán do San Salvador de Jujuy a závodníci se budou muset poprat i s neuvěřitelnou nadmořskou výškou 4 895 metrů. Motocykly a automobily čeká 780 km (měřených 364 km), posádky kamionů mají odlišnou trasu v délce 757 km s erzetou v délce 199 km.