Hlavní obsah

Dakar strádá, ale i tak si drží punc mysterióznosti. Návrat na africký kontinent je nepravděpodobný

Praha

Největší! Nejtěžší! Nejdelší! Rallye Dakar, nejslavnější maratónská automobilová soutěž světa, na které velké úspěchy slavilo i Československo a následně Česko. Punc výjimečnosti však v posledních dvou letech utržil těžké rány. Důvodem byla zejména volba trasy v Jižní Americe, kde se závod jezdí od roku 2009 místo původní Afriky.

Foto: Martin Prokop Official

Martin Prokop na trati čtvrté etapy Rallye Dakar.

Článek
Toto video už bohužel nemůžeme přehrávat z důvodu vypršení internetové licence

9. etapa Rallye Dakar byla zrušena

Dakar se jel poprvé v roce 1979. Založil jej Francouz Thierry Sabine, který se o dva roky dříve ztratil při závodě z Abidjanu do Nice a tři dny bloudil Afrikou. Ze soutěže dobrodruhů v počátku vyrážejících na trať bez složitých navigačních systémů a doprovodných vozidel je dnes dokonalý marketingový nástroj.

Když v roce 2008 teroristická hrozba zapříčinila zrušení závodu, francouzská organizace ASO, do jejíž kompetence spadá mimo jiné Tour de France, zavelela k přemístění do Jižní Ameriky.

„Přesun na jiný kontinent mi přijde dost násilný," říká závodní pilot Tomáš Tomeček, jenž byl v roce 1998 členem posádky Tatra, kterou v Mali přepadli bandité se samopaly a vůz ukradli.

„Jenže v Jižní Americe připomíná soupeření spíše klasickou šotolinovou rallye, stala se z toho hodně komerční záležitost. V Africe je více otevřený terén, navigace je mnohem náročnější a charakterem typická pro pouštní maratón," přemítá Tomeček.

Coby navigátor byl u vítězství Karla Lopraise při rallye Dakar 1995, sám později Tatru dovezl k Růžovému jezeru v cílovém Senegalu opakovaně na stupně vítězů. Zažil i bitvy v Jižní Americe. Ale od roku 2011 se účastní soutěže Afrika Eco Race, která se částečně vrací do míst původní soutěže.

„V posledních dvou letech jsem absolvoval obě akce. Afrika je zajímavější. Užil jsem si více závodních kilometrů. Je to návrat ke kořenům závodění, klasickým pouštním maratónům," říká Jaroslav Valtr, jenž dojel minulý rok na Dakaru osmý a letos při Afrika Eco Race druhý.

Poslední dva ročníky Dakaru poznamenalo výrazně počasí. Zejména letošní přívaly deště při etapách v Bolívii vedly k rušení etap a výraznému zkrácení závodu. „Z původně plánovaných závodních čtyř tisíc kilometrů se přes tisíc škrtlo. Počasí nelze ovlivnit, ale jet polovinu závodu v Bolívii bylo hodně nešťastné rozhodnutí," mínil sedmý muž pořadí kamiónů Aleš Loprais, jenž seděl za volantem Tatry a na kontě má jedenáct startů na Dakaru.

„Letos jsme si na Dakaru připadali jako při cestě na dovolenou do Chorvatska. Táhli jsme se tisíce kilometrů daleko, a pak jezdili po dálnicích," posteskl si Martin Kolomý, pilot týmu Buggyra. „Dakar se neubírá správným směrem. Ve stávající podobě je soutěž neudržitelná," míní Josef Macháček, jenž slavnou rallye několikrát ovládl na čtyřkolce.

Jenže i přes všechny nářky je klíčová ekonomika. A Dakar představuje neuvěřitelně silnou značku. Organizátoři mají garantovaných 1200 vysílacích hodin v televizi, přičemž přenosy jdou do 190 zemí světa. Podle odhadů je kolem trati čtyř až pět milionů diváků, přičemž velkou část tvoří fanoušci z jiných kontinentů. Nemluvě o zájmu velkých automobilek. Návrat Dakaru do Afriky je tudíž nereálný.

Jaká tedy bude volba českých účastníků Dakaru pro příští rok? „Budeme vyčkávat na trasu. Pokud budou zařazeny etapy v Peru a Chile, bude trasa srovnatelná s původním africkým Dakarem a nebude co řešit," má jasno manažer týmu Buggyra Jan Kalivoda.

„Peru a Chile bude znamenat návrat Dakaru. Lepší trasy v Jižní Americe organizátoři nikde nenajdou," přitakává Loprais. „Navíc za rok se pojede čtyřicátý ročník. Pořadatelé už na místě avizovali, že udělají změny a připraví výjimečnou trasu," potvrzuje Martin Macík, pilot Liazu.

A jestliže trasa až tak zajímavá nebude? „Afrika Eco Race zaostává z hlediska mediálního i při pohledu na konkurenci. A marketing je v každém odvětví velice důležitý. Dakar představuje ohromně silnou značku. Účast je velice nákladná. Řeč je o milionech. Když přijdu za partnery a vyslovím Dakar, hned vědí, o čem je řeč. Má kouzlo mysterióznosti, je to legenda," krčí výmluvně rameny Kalivoda.

Související témata: