Hlavní obsah

Dakar spaluje žár. Dehydrovaný dvojnásobný vítěz čtyřkolek si zachránil život na poslední chvíli

Chilecito

Spalující žár ničí účastníky Rally Dakar. Závodníci nejslavnějšího maratónského podniku světa se v Jižní Americe potýkají s obrovskými teplotami, které v kombinaci s přejezdy ve vysokých nadmořských výškách působí nemalé problémy.

Foto: Victor R. Caivano, ČTK/AP

Argentinec Marcos Patronelli krátce po nehodě na Rallye Dakar.

Článek

Při úterní etapě bylo ve stínu čtyřicet stupňů, ve středu nebylo počasí o nic milosrdnější. Závodníci startující na motocyklech a čtyřkolkách mnohdy sušili propocené oblečení po dojezdu do cíle na rozpáleném asfaltu v bivaku. „Pral jsem se s teplem celý den. Jestli nás pořadatelé na úvod chtěli vyzkoušet, počasí je jim maximálně nápomocno," líčil český motocyklový závodník David Pabiška, pilotující yamahu, v rozhovoru pro Radiožurnál.

Devastující podmínky se staly osudnými pro miláčka Argentiny Marcose Patronelliho, vítěze kategorie čtyřkolek 2010 a 2013. Při průjezdu průsmyků téměř čtyři tisíce metrů nad mořem podle Dakar. com ztratil na kraji propasti nad svojí yamahou kontrolu v důsledku dehydratace a fyzického vyčerpání. Buenos Aires Herald uvedl, že si zachránil život na poslední chvíli, když seskočil ze stroje, který se následně zřítil ze šest set metrů vysokého převisu.

Matka může být už v klidu

„Nehoda představovala úlevu pro matku, která už nebude trpět strachem při každé etapě. Já jsem vyčerpaný, ale naživu, což je hlavní, byť mé srdce je na tisíc kousků," řekl 33letý závodník. „Podlehl absolutní dehydrataci, ale přežil," uvedl server International News.

„S přehledem vypiju za den sedm litrů vody. Spíš víc," přiznával Pabiška, že nemá smysl ve spalujícím žáru šetřit přísunem tekutin. Velkou loterií přitom je i způsob oblečení. Vysoko v horách mohou být teploty dramaticky nižší než při startu z bivaku. „Nejhorší je jet etapu na motorce v krátkém rukávu nebo si vzít co nejmenší počet vrstev, člověk je pak strašně vysušený," přemítal Pabiška.

„Pochopitelně když člověk zastaví a je oblečený, jedná se o nepříjemnou záležitost. Jakmile je ale v pohybu, není situace hrozná. A když mám víc vrstev, při jízdě se cítím jako pod obrovským fénem," dodal Pabiška.

Související témata: