Článek
„Za ty roky už vím, že spousta věcí se nesmí řešit teď. Dakarský chleba se musí kousat po kouskách a nepřemýšlet moc dopředu. Už jsem se setkal se spoustou kluků, kteří to nedali psychicky. Prostě se jim to zavřelo v hlavě,“ řekl devětačtyřicetiletý Pabiška, který se na Dakaru objevil poprvé v roce 2007. Startoval tak v Africe, v Jižní Americe a teď i v Arábii, kde se legendární soutěž pojede pošesté.
Nejzkušenější český motocyklista na startu Dakaru tradičně z pověrčivosti neoznamuje své cíle dopředu. „Stále k tomu ale přistupuji s velkým respektem a jako ke sportu. Už to není dobrodružství, jako se říkalo, když jsem začínal,“ pousmál se Pabiška, jehož maximem je 18. místo z roku 2014. Letos skončil 42., čtvrtý mezi jezdci bez asistence. „Páté místo (v kategorii) beru hned. Ale je tam tolik nepředvídatelných věcí s technikou, tratí…“ podotkl.
Přestože se Pabiška naučil příliš nestudovat, co jej v dalším ročníku rallye čeká, menší obavy má z toho, že pořadatelé hned na začátek zařadili dvoudenní etapu Chrono48. „Čeká nás 950 kilometrů, a když řekli, že lehce prodloužili čas na dojetí do bivaku ze čtyř na pět hodin, tak je mi jasné, že půlka startovního pole pojede potmě a bude to nebezpečné,“ řekl. Pomoct by mu měla speciálně upravená helma, na kterou si chce nechat přidělat LED světlo.
Člen týmu SP Moto Bohemia pojede na novém modelu KTM, s nímž má řada závodníků technické problémy. Pabišku to ale nevyvedlo z míry. „Nemůžu si dovolit, abych jel na něčem, čemu nevěřím. Jsem z Liberce, což je hnízdo motorsportu a je tam spousta špičkových odborníků. Na novém modelu jsou vždy nějaké mušky, ale žádná panika. Nevypadá to tak špatně,“ pousmál se Pabiška.
Dobrý pocit má i z toho, že přípravě dal maximum. I když je to náročné. „Jedu už pátý měsíc v kuse a už jsem zničený. S takovým předstihem jsem nikdy nezačal. Od jara jsem seděl na motorce, která šla stranou až teď se zhoršujícím se počasím,“ řekl Pabiška, který letos opět startoval i v českém endurovém šampionátu.
Novinkou pro rok 2025 bude ekologický podtext jeho startu. Hlavní Pabiškův partner, společnost Panattoni, se rozhodla kompenzovat emise z pohonných hmot, které na Dakaru spotřebuje. Využije k tomu certifikované kredity CO2IN. Pabiška kvůli tomu upravil i design motocyklu a helmy, na které doplnil zelené lístečky. „Při přejímkách to vyvolalo pozitivní reakci,“ řekl Pabiška.