Hlavní obsah
ONLINE

Macík se na Dakaru stal králem pouštního pekla, Loprais je druhý! Prokop se výrazně posunul vpřed

Aktualizováno

Pro mnohé to byla dvoudenní etapa plná utrpení, vlastně pouštní peklo. Martinu Macíkovi ale přinesla euforii a solidní náskok v honbě za vysněným prvenstvím na Rallye Dakar. V kategorii kamionů suverénně ovládl 6. etapu a ujímá se i celkového vedení. Na druhého Aleše Lopraise má k dobru hodinu a 16 minut. Skvěle si vedl také Martin Prokop, který se mezi auty posunul na sedmé místo.

Foto: Flickr Martin Prokop

Martin Prokop na hraně duny v Saúdské Arábii na rallye Dakar 2024

Článek
Fotogalerie

Na posádce Martina Macíka byla vidět v cíli velká euforie. „Pocity jsou neuvěřitelné, dnes jsme opravdu šťastní, protože ty dva dny byly luxusní. Musím zmínit Čendu (auto), protože to, co vydržel a v jakém stavu je, je neuvěřitelné. Máme utržený blatník, zástěrku a rozbitou kapotu, jinak tomu autu není nic,“ radoval se mechanik David Švanda. A sám Macík přidával: „Chtěl bych poděkovat celému týmu, protože bylo úžasné, jak Čendu nachystal, hodně mi pomohl. První půlka Dakaru sakra stála za to.“

Byla tu vskutku v kamionech Macíkova one-man show. V cíli má náskok více než hodiny na druhého Mitchela van den Brinka. Loprais, který stejně Van den Brink dostal 15minutovou penalizaci, ztratil hodinu a 12 minut. Celkově je ale druhý, neboť lídr posledních dnů Janus van Kasteren měl technické potíže a na Macíka nabral tři hodiny. „Už se může rozloučit se svou obhajobou titulu,“ tvrdí i oficiální stránky Dakaru.

Už po čtvrteční části Daniel Stiblík líčil, že hned od startu to byl pro kamiony „masakr a pohřebiště“. Jen pro představu – na 400. kilometr dojelo dle pravidel pouze deset posádek. O to víc je Macíkův výkon úchvatnější, protože v závěru jel na úrovni mnohých aut. Ovšem pořád je závod jenom v půlce.

V kategorii aut vyhrál Sébastien Loeb, jenž najel dvě minuty na Carlose Sainze. Právě španělský El Matador jde do celkového vedení, když má 20 minut na Švéda Ekströma. Ze hry je Násir al-Attíja, jemuž se zhruba 50 kilometrů před cílem porouchalo auto a nabral téměř tři hodiny.

Martin Prokop ztratil na Loeba 36 minut, byl šestý a v průběžném pořadí poskočil na sedmé místo. „Máme hroznou radost, že jsme v cíli. Byl to fakt nářez. Shrek (auto) to zvládl fantasticky, i když jsme ho šetřili. Snažili jsme si hledat svou cestu, abychom nezatěžovali diferenciál a poloosy. Pořadatel byl asi sám překvapený, jak jsme jeli všichni pomalé tempo, protože v těch měkkých dunách to nešlo projet rychleji. Spousta lidí měla problémy,“ řekl Prokop, jenž pochválil organizátory za tuto dvoudenní výzvu. „Byl to zážitek, na který nezapomeneme.“

Mezi motorkáři byl nejrychlejší Adrien van Beveren. Martin Michek, který má problémy s bolavým zápěstím, čemuž musel uzpůsobit i rychlost jízdy, na něj ztratil přes hodinu. Celkově vede Američan Ricky Brabec, Michek klesl na 11. místo.

Milan Engel byl jen o pět minut pomalejší než Michek a v průběžném pořadí se posunul na 19. pozici. Polepšil si také Jan Brabec, který je 23.

Nyní se dakarský ansámbl přesune do Rijádu, v sobotu je na programu den volna.

Rallye Dakar - 6. etapa Šubajtá - Šubajtá:
Automobily (kategorie Ultimate - 758 km celkově/549 km rychlostní zkouška):
1. Loeb, Lurquin (Fr., Belg./Prodrive) 7:21:56
2. Sainz, Cruz (Šp./Audi) -2:01
3. Ekström, Bergkvist (Švéd./Audi) -10:55
...6. ROKOP, CHYTKA -36:34
41. TRNĚNÝ, ERNST (všichni ČR/Ford) -4:36:31.
Průběžné pořadí:
1. Sainz, Cruz 24:59:32
2. Ekström, Bergkvist -20:21
3. Loeb, Lurquin -29:31
...7. PROKOP?, CHYTKA-1:35:04
35. TRNĚNÝ, ERNST -9:28:04
Motocykly (835/626):
1. Van Beveren (Fr./Honda) 7:57:29
2. Price (Austr./KTM) -4:14
3. R. Brabec (USA/Honda) -5:02
...17. MICHEK -1:03:21
18. ENGEL -1:08:49
29. J. BRABEC -1:26:26
30. ROMANČÍK -1:55:47
52. PABIŠKA -3:12:26
54. PROKEŠ (všichni ČR/KTM) -3:16:54
74. PODMOL (ČR/Husqvarna) -4:31:05.
Průběžné pořadí:
1. R. Brabec 27:11:21
2. Branch (Botsw./Hero) -51
3. Van Beveren -9:21
...11. MICHEK -1:34:24
19. ENGEL -2:51:24
23. J. BRABEC -3:45:34
45. PROKEŠ -8:29:24
48. PABIŠKA -8:36:00
60. PODMOL -11:14:04.
Čtyřkolky:
1. Giroud (Fr./Yamaha) 9:57:12.
Průběžné pořadí:
1. Andújar (Arg./Yamaha) 33:44:00.
Kamiony (758/549):
1. MACÍK (ČR/Iveco) 8:35:53
2. Mitchel van den Brink (Niz./Iveco) -1:05:41
3. LOPRAIS (ČR/Praga) -1:12:40.
Průběžné pořadí:
1. MACÍK -28:59:18
2. LOPRAIS -1:16:42
3. Mitchel van den Brink -1:49:59
Klasik:
1. Milla, Viňas (Šp./Toyota Land Cruiser) 92 bodů
...7. KLYMČIW, BROŽ (ČR/Škoda 130 LR) 205
53. HOLICKÁ, ENGOVÁ (ČR/Citroën 2CV) 5000
69. VINŠ, HOVORKA (ČR/Mitsubishi Pajero) 5000

Van Kasteren je v cíli

Janus van Kasteren dorazil do cíle se ztrátou tří hodin na Martina Macíka, v celkovém pořadí je čtvrtý se ztrátou dvou hodin a 37 minut.

Martin Prokop a nejkrásnější fotogtrafie

Podmol má šichtu za sebou

Libor Podmol se dostal včera do bivaku až v noci, protože musel na trati opravovat motorku. Dnes ale dokončil zbytek a je dalším českým motorkářem v cíli. Celkově ztratil čtyři a půl hodiny.

Van Kasteren dál ztrácí

Janus van Kasteren projel 477. kilometrem a ztrácí na Macíka už skoro tři hodiny. Ve finiši jsou zatím tři kamiony.

Momentka z Dakaru

Dorazil Trněný i motorkáři

Do cíle dorazila další česká posádka - Karel Trněný v kategorii aut ztratil na Loeba čtyři a půl hodiny, když je v tom započítána i více než dvouhodinová penalizace. Pouštní utrpení mají za sebou rovněž motocyklisté David Pabiška a Martin Prokeš.

Loprais je v cíli

Aleš Loprais je v cíli. Na Macíka ztratil hodinu a 12 minut, protože také on dostal 15minutovou penalizaci. Na trati je totiž jeden navigační chyták, o němž mluvil i Macíkův navigátor František Tomášek. On ho ale našel. Loprais je celkově druhý, na Macíka ztrácí hodinu a 16 minut!

Euforie u Macíků

Na posádce Martina Macíka byla vidět v cíli velká euforie. „Pocity jsou neuvěřitelné, dnes jsme opravdu šťastní, protože ty dny, co se tam dělo, byly luxusní. Musím zmínit Čendu (auto), protože to, co vydržel a v jakém stavu je, je neuvěřitelné. Máme utržený blatník, zástěrku a rozbitou kapotu, jinak tomu autu není nic,“ radoval se mechanik David Švanda. A sám Macík přidával: „Chtěl bych poděkovat celému týmu, protože bylo úžasné, jak Čendu nachystal, hodně mi pomohl. První půlka Dakaru sakra stála za to.“

Mladší z Valtrů bojuje

Vedle Macíka a Lopraise už je jediným českým kamioňákem, který jede kompletní etapu Michal Valtr. Na sociálních sítích jeho týmu se píše: „Míša pokračuje! Sami nevíme, jestli plánuje dokončit celou etapu, nebo to někde zkrátit. Ale aktuálně se nachází za WP6/295 km. Tak držme palce, ať se podaří celé posádce tuto náročnou 48h etapu dokončit.“

Loprais míří do závěru

I Aleš Loprais jde do finiše. Na 501. kilometru ztrácí na Macíka 58 minut a teď drží jeho tempo.

Druhý kamion v cíli

Do cíle dorazil Mitchel van den Brink. Po dodatečné 15minutové penalizaci ztratil na Martina Macíka skoro hodinu a pět minut a v celkovém pořadí na něj má manko hodinu a 50 minut.

Loprais ztrácí hodinu na Macíka

Aleš Loprais projel kótou na 477. kilometru. Na Martina Macíka tu ztrácí 58 minut.

Macík je v cíli

Martin Macík je po osmi a půl hodinách v cíli. Není pochyb, že tuto etapu vyhraje a dostane se do celkového pořadí. Musíme ale počkat hodinu či dvě, jaký jeho náskok bude.

Krása, že?

Attíja pokračuje

Násir al-Attíja opravil porouchané auto a pokračuje. Těsně před cílem ale ztrácí skoro tři hodiny na Loeba.

Romančík v cíli

Motocyklista Jaromír Romančík si může oddechnout. Je v cíli, ztratil necelé dvě hodiny.

Velký náskok pro Macíka

Janus van Kasteren dorazil s více než dvouhodinovou ztrátou na 398. kilometr. V celkovém pořadí je na tomto bodě pořadí následující: 1. Macík, 2. Loprais (+51:54), 3. Van den Brink (+1:17:06), 4. Van Kasteren (+1:45:25). Aleš Loprais pak projel už 436. kilometrem, kde ztrácí na Macíka 50 minut.

Macík jde do finiše

Je to tak v jeho podání oneman show. Martin Macík jako jediný z kamionů projel už kontrolním bodem na 477. kilometru. Má před sebou zhruba poslední 70 kilometrů. Soupeři jsou o pořádný kus vzadu.

Engel a Brabec jsou v cíli

Milan Engel ztratil ve dvoudenním putování hodinu a osm minut, skončil jen těsně za Michkem. Jan Brabec přijel se ztrátou hodiny a 26 minut.

Van Kasteren v potížích

Podle mapy pořád stojí před kótou na 398. kilometru, Macík i Loprais mu v celkovém hodnocení unikají.

Martin Prokop a jeho hodnocení erzety

„Byla to nejdelší etapa v našem životě. Máme hroznou radost, že jsme v cíli. Byl to fakt nářez. Shrek to zvládl fantasticky, i když jsme ho šetřili. Snažili jsme si hledat svou cestu, abychom nezatěžovali diferenciál a poloosy. Pořadatel byl asi sám překvapený, jak jsme jeli všichni pomalé tempo, protože v těch měkkých dunách to nešlo projet rychleji. Spousta lidí měla problémy, protože duny dají každému zabrat. Byl to ale skvělý koncept, my jsme si ho užili. Byl to zážitek, na který nezapomeneme. Noc byla taky zajímavá, ohřáli jsme plechovku a skočili do spacáku. Teď nás čeká přesun do Rijádu a den volna.“

Macík dál letí

Tohle může být pro Macíka skutečně zlomová etapa. Na 398. kilometru vede o 33 minut před Mitchelem van den Brinkem, Aleš Loprais je se ztrátou 48 minut třetí. Janus van Kasteren stojí před touto kontrolou a nabírá další a další ztrátu. V celkovém pořadí má na tomto bodě Macík náskok 51 minut před Lopraisem. Macík a Van den Brink pak už projeli i kótou 436 kilometrů.

Ouředníček pokračuje

Ač nejsou oficiální informace, tak i Tomáš Ouředníček strávil noc v dunách. Nyní ale s obří ztrátou pokračuje dál.

Co další Češi?

Není jasné, jak si vedou další čeští motorkáři. Pořadatel informoval, že má potíž s časomírou, a tak se na korektní výsledky těch, co startovali ze vzdálenějších pozic, čeká.

Francouz Van Beveren jako první

V motocyklech je v cíli jako první Adrien van Beveren, Martin Michek na něj v průběhu dvoudenní etapy ztratil hodinu a dvě minuty. V cíli je ale zatím jen 11 jezdců.

Jaká je situace v autech?

Násir al-Attíja se ale nejspíš dobře ve stanu nevyspal. Těsně před cílem erzety stojí a nabírá ztráta. Zároveň prvních devět posádek už je v cíli. Vede tu Sébastien Loeb, Martin Prokop na něj ztratil 36 a půl minuty. Ovšem pořadatelé informují, že mají problém s měřením času a že výsledky nelze brát za oficiální.

Noc (nejen) Násira al-Attíjy

Katarský šejk je zvyklý asi na jiný druh nocování.

Macík navyšuje vedení

I druhý den začal pro Martina Macíka úspěšně. Na 398. kilometru je pořád ve vedení a Van Kasteren už v erzetě ztrácí hodinu. S velkou ztrátou pokračuje i Daniel Stiblík, který se včera vyhnul největším dunovým polím. Jede také Michal Valtr, který v poušti přenocoval. To o Jaroslavu Valtrovi zprávy z tratě zatím nejsou. Noc ale strávil v dunách, kde se pomáhal opravit vůz Pascala de Baara.