Hlavní obsah
ONLINE

Skvělý český den na Dakaru! Loprais vyhrál etapu a vede i celkově, Macík byl druhý

Aktualizováno

Aleš Loprais vyhrál v kategorii kamionů třetí etapu Rallye Dakar, na druhém místě dojel s se ztrátou čtyř a půl minuty Martin Macík. Po problémech dosavadního lídra Januse van Kasterena se Loprais dostal i do průběžného vedení. Má náskok tři a půl minuty. Dařilo se také motocyklistovi Martinu Michkovi, který dojel desátý, Martin Prokop byl v autech 11.

Foto: Flickr Instaforex Loprais Praga Team

Aleš Loprais na Dakaru 2024

Článek
Fotogalerie

Téměř 300 kilometrů byl v kamionech ve vedení Janus van Kasteren, který doposud vyhrál všechny etapy i mezičasy. Jenže pak měl na trati problémy, ztratil víc než čtvrthodinu a dostali se před něj Aleš Loprais a Martin Macík. Loprais následně náskok navyšoval a dojel si pro své 12. etapové vítězství v kariéře, které ho navíc katapultovalo do čela závodu.

„Byla to nejtěžší etapa, jakou jsme zatím tady absolvovali. Velmi náročný den. Že jsme první? Prostě se to tak semlelo. První čtyřka jede ostře a my se snažíme tam nenechat ani vteřinu,“ řekl Loprais.

Macík dojel druhý, celkově je se ztrátou 13 a půl minuty třetí. Potíže měl naopak Jaroslav Valtr, který ztratil 40 minut.

Hlášení Martina Michka z bivaku po třetí etapě. Rychlá oprava motorky a problémy s levou rukouVideo: Moto Racing Group

Martin Michek skončil desátý, stejné místo mu patří i celkově, když mu na lídra Rosse Branche chybí 28 minut. Výsledky poznamenaly dodatečně udělené penalizace i úpravy časů. Původně byl nejrychlejší Chilan Pablo Quintanilla, který ale po přičtení šesti trestných minut klesl na sedmé místo. Etapové prvenství si nakonec připsal obhájce prvenství Kevin Benavides z Argentiny.

„Bylo to hrozně výživné a po 300 kilometrech fakt velmi těžké. V terénu bylo vše, co nám Saúdská Arábie může nabídnout. Nechyběly duny, kopcovité nebo kamenité výjezdy, dlouhé sjezdy, koryta, vyschlá řečiště. Brutality! Makal jsem, co to šlo. Mám trochu problémy s levou rukou, snad to nebude zánět šlach. Dávám si prášky, doufám, že zaberou,“ řekl Michek.

Pořadatelé upravili čas i Australanovi Toby Pricemu a Skyleru Howesovi z USA, kteří pomáhali po pádu Sebastianu Bühlerovi z Německa.

Milan Engel byl 21., celkově mu patří 22. pozice. Z českých motorkářů už nejel Jaromír Romančík. V neděli prožil na trati kvůli porouchanému stroji velké trápení. Strávil v etapě víc než sedm hodin, rozebíral motorku, opravoval. V pondělí sice odstartoval, ovšem krátce poté zastavil a po několika hodinách se otočil zpět.

„Jára je na cestě do bivaku. Může ale podle pravidel za velkou penalizaci zase nastoupit. Vynechat může maximálně dvě etapy. Když se nám podaří rozhýbat motorka, pokusíme se ho vrátit,“ uvedl šéf stáje Orion MRG Ervín Krajčovič, za kterou Romančík závodí.

Trable měl i Libor Podmol, který spadl a soupeři mu přivolávali pomoc. Rozseknuté obočí mu záchranáři sešili přímo u tratě a on se i s bolavou rukou nakonec do cíle dostal.

Ve třídě aut se mění průběžný lídr závodu. Do čela jde domací Jazíd Radží, který má půlminutový náskok před Carlosem Sainzem. Přes 20 minut tentokrát nabral Sébastien Loeb, který tolik touží po dakarském triumfu. Etapu vyhrál Brazilec Lucas Moraes, Martin Prokop na něj ztratil 15 minut a skončil 11. Celkově je 21.

„Dneska to bylo maso. Zvolili jsme hodně vlažné tempo, protože to začalo na brutálních kamenech a nechtěl jsem opakovat první etapu. A myslím, že se to vyplatilo. Drželi jsme si svoji jízdu, jediný velký zásek byl v dunách. Vůbec nechápu, jak mohly být měkké, byly jak peřina. Tři výjezdy jsme nezvládli, nešlo to. Trápili jsme se tam a ztratili majlant času. Etapa byla fakt nářez i navigačně a auto dostalo zabrat,“ řekl Prokop a připomněl, že noc stráví ve stanu.

Etapa je totiž tzv. maratonská. V cíli tak na závodníky čekali mechanici, kteří mají pouze dvě hodiny na opravu strojů. Poté se jezdci přesunou do 200 kilometrů vzdáleného bivaku, který je vyhrazen pouze pro ně, zaparkují tu stroje, kterých se nesmí až do rána dotknout.

Pořádná šichta tak čekala třeba tým Násira al-Atíjjy, který dojel do cíle po třech kolech.

Rallye Dakar - 3. etapa Davadmí - Salamíja (733 km celkově/438 km rychlostní zkouška):
Automobily (kategorie Ultimate):
1. Moraes, Monleon (Braz., Šp./Toyota) 4:14:51
2. Ekström, Bergkvist (Švéd./Audi) -9
3. Rádžhí, Gottschalk (S. Arábie, Něm./Toyota) -1:09
...11. PROKOP, CHYTKA (ČR/Ford) -14:55
44. OUŘEDNÍČEK, KŘÍPAL (ČR/Toyota) -1:00:42
50. TRNĚNÝ, ERNST (ČR/Ford) -1:21:16
Průběžné pořadí:
1. Rádžhí, Gottschalk 13:07:29
2. Sainz, Cruiz (Šp./Audi) -29
3. Ekström, Bergkvist -8:26
...21. PROKOP, CHYTKA -1:01:24
34. OUŘEDNÍČEK, KŘÍPAL -2:37:38
42. TRNĚNÝ, ERNST -3:54:49.
Motocykly:
1. K. Benavides (Arg./KTM) 4:39:28
2. K. Brabec (USA/Honda) -1:11
3. Van Beveren (Fr./Honda) -2:51
...10. MICHEK -7:32
21. ENGEL -19:07
26. J. BRABEC -28:42
34. DRDAJ -36:08
52. PROKEŠ -1:24:50
54. PABIŠKA (všichni ČR/KTM) -1:29:08
75. PODMOL (ČR/Husqvarna) -2:03:14
Průběžné pořadí:
1. Branch (Botsw./Hero) 14:32:51
2. Cornejo Florimo (Chile/Honda) -3:11
3. K. Brabec -5:08
...10. MICHEK -27:12
22. ENGEL -1:12:14
30. J. BRABEC -1:48:00
31. DRDAJ -1:52:32
51. PROKEŠ -4:07:45
54. PABIŠKA -4:22:39
58. PODMOL -4:58:06.
Čtyřkolky:
1. Giroud (Fr./Yamaha) 5:43:34
Průběžné pořadí:
1. Varga (SR/Yamaha) 18:15:21
Kamiony:
1. LOPRAIS (ČR/Praga) 4:56:41
2. MACÍK (ČR/Iveco) -4:27
3. Van Kasteren (Niz./Iveco) -16:10
7. J. VALTR ST. (ČR/Tatra) -39:24
12. M. VALTR (ČR/Iveco) - 1:19:52
Průběžné pořadí:
1. LOPRAIS 14:41:13
2. Van Kasteren -3:15
3. MACÍK -13:29
5. J. Valtr st. -1:14:23
11. M. Valtr -3:17:35
Klasik:
1. Milla, Vinas (Šp./Toyota Land Cruiser) 49 bodů
2. KLYMČIW, BROŽ (ČR/Škoda 130 LR) 56
...25. VINŠ, HOVORKA (ČR/Mitsubishi Pajero) 503
53. HOLICKÁ, ENGOVÁ (ČR/Citroën 2CV) 2795.
Průběžné pořadí:
1. Milla, Vinas 141
2. KLYMČIW, BROŽ 149
...22. VINŠ, HOVORKA 1921
64. HOLICKÁ, ENGOVÁ 9859.

Ouředníček i Trněný v cíli

Tomáš Ouředníček dnes ztratil hodinu a je zatím klasifikován na 44. místě, v cíli je i Karel Trněný, jenže ztratil hodinu a 20 minut.

Loprais jde i do celkového vedení

Janus van Kasteren je v cíli se ztrátou 16 minut na Aleše Lopraise. Znamená to, že Čech jde do průběžného vedení, má náskok tří minut. Třetí Macík ztrácí 13 a půl minuty.

Martin Prokeš o zranění Libora Podmola

„V dnešní etapě se do první tankovačky hodně prášilo. Jel jsem tam s Liborem Podmolem, který bohužel spadl přede mnou. Jeli za ním ještě dva jezdci a byli tam chvíli s ním. Zmáčkli mu tlačítko, aby si ho vyzvedli organizátoři, ale na tankovačce jsem se dozvěděl, že prý pokračuje v soutěži. Akorát mu tekla krev ze rtů nebo z oka. Byl otřesený, ale snad v pohodě. A na 250. kilometru začaly duny, které jsem nikdy v životě neviděl. Fakt obrovské, vyjížděl jsem je na potřetí. Také auta se tam točila, bylo to hodně rozjeté. Zbylých 120 kilometrů bylo sice po rychlých cestách, ale rozbitých. Dojížděli mě také auta. Jsme v cíli, což je hlavní, motorka je v cajku.“

Dušan Drdaj a jeho hodnocení

„Ráno jsem zase zvolil taktiku šetření motorky, protože v cíli máme jenom dvě hodiny na servis, pak se nemůžeme techniky ani dotknout. Nebylo by vhodné přijet s rozebranou motorkou… Jelo se mi dobře až na pár navigačních chyb. Pak bylo pro mě složité vyjet některé duny, vyšlo to na pátý nebo šestý pokus. Nikdy jsem neviděl tak velké duny. Je stále se co učit. Nejsem s dneškem úplně zklamaný.“

Loprais vítězí

Aleš Loprais je v cíli a je jasné, že tuto etapu vyhraje. Je to celkem jeho 12. etapové vítězství v kariéře. Martin Macík dojíždí druhý se ztrátou čtyř a půl minuty.

Ztráta Nizozemce se navyšuje

Ztráta Van Kasterena se navýšila o další minutu, teď jich ztrácí na Lopraise 16. Vše směřuje k tomu, že Čech převezme vedení v soutěži.

Milan Engel a jeho dnešní hodnocení

„Bylo to hodně náročné, navigačně i terénem. Problémy dělala zrádná navigace v horách a velmi těžké duny, se kterými jsem měl ze začátku problém. Jednu větší dunu jsem málem nevyjel, poté jsem se ale dostal do tempa. Byl to skvělý den, dojel jsem jednoho rychlého Itala a pak ho také předjel. Sesbíral jsem všechny waypointy. Jsem rád, že technika vydržela, ušetřil jsem klukům práci.“

Loprais už se blíží do cíle

Na posledním mezičase na 404. kilometru vede Aleš Loprais, druhý Martin Macík na něj má ztrátu necelých pět minut.

Martin Michek a jeho hodnocení etapy

„Bylo to hrozně výživné, po 300 kilometrech fakt velmi těžké. V terénu bylo vše, co nám Saúdská Arábie může nabídnout. Nechyběly duny, kopcovité nebo kamenité výjezdy, dlouhé sjezdy, koryta, vyschlá řečiště. Brutality. Na motorce jsem byl šest nebo sedm hodin, makal jsem, co to šlo. Mám trochu problémy s levou rukou, snad to nebude zánět šlach. Dávám si prášky, doufám, že zaberou.“

Martin Prokop a jeho hodnocení etapy

„Dneska to bylo maso. Zvolili jsme hodně vlažné tempo, protože to začalo na brutálních kamenech a nechtěl jsem opakovat první etapu. Jeli jsme hodně volně a myslím, že se to vyplatilo. Drželi jsme si svoji jízdu, jediný velký zásek byl v dunách. Vůbec nechápu, jak mohly být měkké, byly jak peřina. Tři výjezdy jsme nezvládli, nešlo to. Podle stop jsme byli první auto, které nezvládlo a trápili jsme se tam. Ztratili jsme tam majlant. Etapa byla fakt nářez i navigačně a auto dostalo zabrat.“

Mění se pořadí motorkářů

Loprais vede už o 15 minut

Ztráta Van Kasterena se navyšuje, na 352. kilometru už je to 15 minut a 13 vteřin. Navíc se jede maratonská etapa a mechanici mají na případnou opravu jen dvě hodiny.

Podmol v cíli

S dvouhodinovou ztrátou je v cíli také motocyklista Libor Podmol.

Loprais versus Macík

Třetí etapa se v kategorii kamionů scvrkává na souboj Čechů. Na 352. kilometru vede Aleš Loprais, Martin Macík ale stáhl ztrátu pod tři minuty.

Valtr nabírá ztrátu

Na 310. kilometr přijel Jaroslav Valtr se ztrátou 32 minut. Posledních 60 kilometrů v kategorii kamionů výrazně zamíchalo pořadím.

Na třech kolech

Násir al-Attíja dojel do cíle dnešní erzety na třech kolech.

Pabiška a Prokeš v cíli

V cíli jsou motocyklisté David Pabiška a Martin Prokeš, kteří dnes ztratili téměř hodinu a půl. Do cíle už se blíží i Libor Podmol. V autech je Tomáš Ouředíček na 310. kilometru se ztrátou 44 minut, Karel Trněný na tu kótu ještě nedojel. Nabírá časové manko.

Loprais jde čela, Macík za ním

Na 310. kilometru přichází zásadní obrat. Do čele jde Aleš Loprais, o tři a půl minuty za ním je Martin Macík. Janus van Kasteren kontrolním bodem projel se ztrátou skoro 14 minut. To znamená, že se Loprais posouvá i do čela průběžného celkového pořadí, byť jen o 47 vteřin.

Prokop je v cíli

Martin Prokop je v cíli. Na vedoucího Moraese ztratil 15 minut a měl by skončit na hraně desítky. Vylepší si i dosavadní 26. pozici.

Trio Čechů nahání Van Kasterena

Na 249. kilometru je v kamionech následující pořadí: 1. Van Kasteren, 2. Loprais, 3. Macík, 4. J. Valtr. Všichni jsou v pěti minutách.

Změna v čele kategorie aut

Finišuje kategorie aut a je jasné, že se změní průběžný lídr soutěže. Do čela půjde domácí závodní Jazíd Radží, který má půlminutový náskok před Carlosem Sainzem. Sébastien Loeb dnes nabral přes 20 minut. Etapu zřejmě ovládne Brazilec Moraes.

Další čeští motorkáři v cíli

Dnešní erzetu má za sebou Milan Engel (+20:53), Jan Brabec (+30:38) a Dušan Drdaj (+37:54). Engel je dnes 19. a celkově prozatím 22.

Blíží se drama v kamionech?

A už je to zase tady. Na 249. kilometru se Aleš Loprais výrazně přiblížil vedoucímu Van Kasterenovi, už je dělí jen 48 vteřin. Ztrátu stáhl i Martin Macík, teď je mezi nimi čtyři a půl minuty.

Prokop se lehce posouvá pořadím

Martin Prokop je na 352. kilometru a jede - zřejmě i s vědomím maratonské etapy a omezeného servisu - velmi zodpovědně. Na vedoucího Násira al-Attíju ztrácí 13 minut a posouvá se na začátek druhé desítky.

Pád německého motorkáře

Německý motorkář Sebastian Bühler měl na 360. kilometru nehodu a byl transportován do nemocnice. Je však při vedomí.

Loprais zatím marně nahání Nizozemce

Janus van Kasteren navyšuje svůj náskok. Na 201. kilometru, tedy zhruba v polovině etapy, vede před Alešem Lopraisem o tři minuty a 20 vteřin. Martin Macík má ztrátu přes sedm minut.

Michek v cíli

Martin Michek je v cíli. Je na devátém místě. Na vítězného Quintanillu ztratil devět minut a celkově zůstane desátý, když mu na lídra Rosse Branche chybí 28 minut.

Foto: ČTK / Panoramic / ANTONIN VINCENT

Martin Michek během 2. etapy Dakaru 2024  na trase mezi Al Henakiyah a Al Duwadimi v Saúdské Arábii dne 7. ledna 2024.

Prokop ztrácí devět minut

Martin Prokop už je na 249. kilometru. Vede tu Francouz Dumas, Prokop na něj ztratil devět minut a je momentálně 15. Další čeští jezdci Karel Trněný a Tomáš Ouředníček jsou na 135. kilometru ve čtvrté desítce.

Jak si vedou další čeští motorkáři

Na 352. kilometru jsou vedle Martina Michka i další čeští motorkáři: Milan Engel je 25. (+16:08), Jan Brabec 27. (+22:20), Dušan Drdaj 33. (+30:41).

První motorkáři v cíli

V cíli jsou první motorkáři. Zdá se, že tuto etapu ovládne Pablo Quintanilla z Chile. Martin Michek byl před cílem devátý.

Loprais stále druhý

Na 135. kilometru vede Van Kasteren, Aleš Loprais je druhý se ztrátou dvou minut. Jaroslav Valtr ztrácí pět minut, Martin Macík šest minut.

Česko versus Nizozemí

Na 96. kilometru mezi kamiony dál vede Nizozemec Van Kasteren, druhý je Aleš Loprais (+1:35), třetí Pascal de Baar a Gert Huzink (+2:52), pátý Jaroslav Valtr (+3:31). Martin Macík ztrácí přes pět minut.

Zdržení pro Podmola

Blíže nespecifikované potíže měl na trati i Libor Podmol, který s více než hodinovou ztrátou dorazil na 201. kilometr. Ostatní čeští motorkáři vyjma Jaromíra Romančíka už projeli minimálně kótou na 249. kilometru.

Prokop ve druhé desítce

Martin Prokop jede poměrně konstantně a na vedoucího Belgičana De Meviuse ztrácí šest a půl minuty. Pohybuje se na konci druhé desítky.

Valtr v úvodu šestý

Na 38. kilometr dorazil už i Jaroslav Valtr. Na Van Kasterena ztrácí dvě minuty a ve vyrovnaném poli je šestý.

Foto: Buggyra Racing

Kamion Jaroslava Valtra z týmu Buggyra Racing v první etapě Rallye Dakar 2024

Van Kasteren v úvodu nejrychlejší

Na 38. kilometru zůstává ve vedení Van Kasteren, druhý Aleš Loprais ztrácí minutu a 21 vteřin. Macík stáhl manko pod pět minut. Na úrovni Lopraise rozjel erzetu i Jaroslav Valtr.

První mezičas kamionů: Macík ztrácí

Je tu první mezičas kategorie kamionů. Po projetí pěti posádek vede Janus van Kasteren, druhý je Aleš Loprais (+1:18), Martin Macík je tu se ztrátou přes pět minut pátý.

Jak se tankuje na Dakaru?

Michek na 249. kilometru

Na 249. kilometru Martin Michek ztrácí dvě pozice a je devátý. Nicméně na Chilana Quintanillu má pouze pět minut. Pokračuje ve výtečném výkonu.

Kamiony odstartovaly

Na trati už jsou i Češi Aleš Loprais a Martin Macík!

Michek pořád drží sedmé místo

Na 207. kilometru je Martin Michek pořád sedmý. Ztrácí přes čtyři minuty na vedoucího Chilana Quintanillu. Milan Engel sem dorazil s 10minutovým mankem.

Situace v autech

Na 38. kilometru jde v autech do vedení Násir al-Attíja, Francouz Chicherit, který byl v čele na předchozím mezičas nabral 20 minut ztráty. Martin Prokop ztrácí přes dvě minuty a zatím se pohybuje ve druhé desítce.

Vypadá to na první české odstoupení…

Všichni čeští motorkáři už projeli kótou 135. kilometru, jen Jaromír Romančík stále zůstává kousek za startem. „Jarda ukázal, jakým je velkým bojovníkem, a to se na Dakaru hodně moc cení. Teď hlavně řešíme technický stav jeho motorky, konzultujeme to přímo s lidmi z KTM,“ řekl včera šéf týmu Orion MRG Ervín Krajčovič. Problémy ale zřejmě přetrvaly.

Prokop ve špičce

Na 26. kilometru má Martin Prokop ztrátu 1:51 na zatím vedoucího Francouze Chicherita.

Co se děje s Romančíkem?

Už včera strávil v etapě více než sedm hodin a přijel do bivaku zničený. A ani dnešní etapa nezačala pro motocyklistu Jaromíra Romančíka dobře. Podle livetrackingu sice do erzety vyrazil, nicméně na mapě zůstává stát kousek za startem.

Favorit v problémech

Vážné problémy má motocyklista Sam Sunderland, jeden z favoritů. Po včerejšku sedmý muž pořadí musel kvůli technickým problémům zastavit na 11. kilometru a ztrácí už dvě hodiny.

Prokop na startu

Rozjela se kategorie aut, na startu už je i Martin Prokop: „Čeká nás další dlouhá etapa a dneska se zase přitvrdí. Vypadá to, že se terén zhorší a bude hodně kamení i navigace, která už včera byla složitá a dnes by to mělo být ještě přísnější. Zajímavý mix etapy, nedají nám vydechnout. Dostaneme zabrat. Končí to tím, že máme jen dvě hodiny na servis a pak jedeme někam 200 kilometrů spát pod stan. Bude málo času na všechno, takže nářez.“

Michek stále sedmý

Na 135. kilometru to v kategorii motorek vypadá následovně: Vede Chilan Quintanilla, Čech Martin Michek je se ztrátou 3:27 sedmý! Milan Engel nabral víc než sedm minut a momentálně uzavírá první dvacítku.

Čech pokračuje ve výtečné jízdě

Na 96. kilometru je Martin Michek sedmý. To je skvělý start pro českého motorkáře.

Pohled na dnešní etapu z vrtulníku