Článek
Etapu zasáhly problémy ještě před samotným startem. Kvůli husté mlze musel být začátek o tři hodiny odložen, protože byla nulová viditelnost a nemohly rovněž vzlétnout záchranářské helikoptéry. Když už konečně vykouklo slunce a pořadatelé dali zelenou ke startu, vzbouřili se elitní motorkáři.
Organizátoři totiž vykoumali, že kdo nestihne dojet k tankovačce na 152. kilometru do 13:30 českého času, bude mu druhá půle erzety „odpuštěna“ a čas dopočítán podle předchozího průměru. To se ale nelíbilo elitním jezdcům, kteří by tím rozhodnutím byli poškozeni, a tak protestovali. Pořadatel nakonec ustoupil a etapu zkrátil na polovinu.
Autům zůstalo 300 měřených kilometrů, kamiony jely 126.

Místo startu brífink s organizátory. Jedenáctá etapa Dakaru začala se zpožděním Video: Buggyra Racing
V kamionech zprvu platilo, že středeční taktizování a „nechtění“ vyhrát se vyplácelo, protože na prvním mezičase měly nejlepší čas posádky ze zadních pozic. Od 40. kilometru ale za to Martin Macík vzal a dojel do cíle před nejbližšími pronásledovali Mitchelem van den Brinkem a Alešem Lopraisem. Že z toho bude páté letošní etapové vítězství, se dozvěděl až po projetí Nizozemce Koolena, který byl jen o sedm vteřin pomalejší.
„Na začátku byly velké stresy, protože kluci před námi to nekreslili dobře. Tak jsme si jeli svoje. František (navigátor Tomášek) řekl kam, nandal jsem to tam a jeli jsme krásně to, co jsme potřebovali. Byly to nejtěžší duny, které tady mohly být,“ řekl Macík, který přiznal, že zapadl a pomohl mu z písku vyjet Van den Brink.
Na Macíkovu jízdu v dunách i komentáře se můžete podívat v následujícím videu.
How fast is it, driving a truck through the dunes? Now you know! 🏜️🚛💨#Dakar2025 #DakarInSaudi pic.twitter.com/Xl1COQi8lp
— DAKAR RALLY (@dakar) January 16, 2025
Celkově Macík vede právě před svých zachráncem o dvě hodiny a 25 minut a v pátek už to bude „jen“ triumfální jízda. Aleš Loprais na druhého Van den Brinka ztrácí necelých šest minut.
„Je jasné, že jsme zaplatili daň za včerejší vítězství, ale jsme tu proto, abychom závodili, a ne abychom hráli šachy nebo taktizovali. Takže včerejší vítězství je naše, ale dnes jsme tudíž otevírali trať. A nebylo to vůbec jednoduché. Duny byly rozbité, místy měkké, takže jsme některé museli najíždět i několikrát. Pochopitelně jsme tím malovali stopu ostatním, zatímco sami jsme něco ztratili. Mitchel se nás držel jako klíště. Jakmile jsme někde zapadli, okamžitě stál a čekal, kam pojedeme a co se bude dít. Pak se teprve rozjel,“ popsal Lopraisův navigátor David Křípal.

Smutek Martina Šoltyse. Kvůli technickým problémům skončil krátce po startu předposlední etapyVideo: Buggyra Racing
Naopak v předposlední etapě vypadl ze hry o umístění na předních pozicích Martin Šoltys, kterého zastavily technické problémy krátce po startu rychlostní zkoušky. Člen týmu Buggyra byl průběžně čtvrtý, jenže ve čtvrtek zapadl v dunách a… „Po výjezdu z duny nám praskla kloubovka, takže jsme byli rádi, že jsme se otočili a dostali jsme se zpátky na start,“ popsal Šoltys.

Martin Šoltys kvůli technickým problémům skončil hned po startu předposlední etapy Rallye Dakar 2025
V motocyklech možná dosavadní lídr Daniel Sanders může děkovat bohům, že mlha zkrátila erzetu. Tu totiž vyhrál Španěl Tosha Schareina, druhý v pořadí, a postupně ukrajoval víc a víc z Australanova náskoku. Mít etapa původní délku…
Takto se rozdíl zastavil na devíti minutách.
Nejlepším z Čechů byl devatenáctý Jan Brabec, který ztratil 18 a půl minuty. Hned za ním dojeli Dušan Drdaj a Milan Engel. Drdaj je i nadále průběžně šestnáctý.
Zásadní zvrat se odehrál ve třídě aut. Domácí Jazíd Rádží vymazal dosavadní manko na Henka Lategana a ujal se před závěrečnou etapou průběžného vedení. Na Jihoafričana má k dobru šest minut a 11 vteřin. Etapu vyhrál Mattias Ekström o 41 vteřin před Násirem Attíjou. Oběma na lídra Rádžího chybí přes 20 minut.

Těžký den pro Martina Prokopa. Prasklá poloosa, problémy s motorem, spálené ruce navigátora Video: Orlen Jipocar Team
Martin Prokop se dlouho držel špičky, zhruba na 200. kilometru však kvůli prasklé poloose zastavil a nabral víc než půlhodinové manko na Ekströma. Celkově zůstal jedenáctý.
„Byla to nádherná a úžasná dunová etapa, která byla částí loňské Chrono48, takže jsme věděli, že terén bude nesmírně obtížný s nízkým průměrem. Jeli jsme parádně, zkusili jsme dát do toho všechno, protože jsme chtěli být co nejblíž špičce, kdyby se něco dělo. Sjeli jsme tovární fordy, drželi jsme se jich, takže bylo vidět, že tempo bylo správné a Shrek na to má. Ale bohužel nám v jednom údolí praskla poloosa a výměna v měkkém písku byla technicky složitá. Nevím, jestli jsme už netahali moc,“ řekl Prokop, který do cíle dojel kvůli rozbité vysokotlaké pumpě na „nouzový režim“. „Letos nám bohužel není přáno.“
Rallye Dakar 2025
Nejslavnější světová rallye. To je Rallye Dakar, kterou letos v termínu 3.–17. ledna znovu hostila Saúdská Arábie. Na jezdce, mezi kterými nechybí ani české hvězdy, čekalo celkem 12 etap a více než 7700 kilometrů.
Rallye Dakar |
---|
11. etapa: Šubajtá - Šubajtá (506 km celkově/275 km rychlostní zkouška automobily, 152 km motocykly a 126 km kamiony): |
Kamiony: |
1. MACÍK (ČR/Iveco) 2:22:41 |
2. Koolen (Niz./Iveco) -7 |
3. Žala (Lit./Iveco) -2:07 |
5. LOPRAIS (ČR/Iveco) -4:26 |
12. VRÁTNÝ (ČR/Tatra) -4:13:59 |
13. POSLEDNÍ (ČR/Tatra) -5:15:44 |
Průběžné pořadí: |
1. MACÍK 55:02:04 |
2. Mitchel van den Brink (Niz./Iveco) -2:25:01 |
3. LOPRAIS -2:30:41 |
9. VRÁTNÝ -23:21:58 |
11. POSLEDNÍ -30:22:47 |
Automobily (kategorie Ultimate): |
1. Ekström, Bergkvist (Švéd./Ford) 4:19:27 |
2. Attíja, Boulanger (Kat., Fr./Dacia) -41 |
3. Rádží, Gottschalk (Saúd. Ar., Něm./Toyota) -1:45, |
18. PROKOP, CHYTKA (ČR/Ford) -36:14. |
21. TRNĚNÝ, PRITZL (ČR/Ford) -13:39:21 |
Průběžné pořadí: |
1. Rádží, Gottschalk 51:53:36 |
2. Lategan, Cummings (JAR/Toyota) -6:11 |
3. Ekström, Bergkvist 22:34 |
11. PROKOP, CHYTKA -3:20:19. |
25. TRNĚNÝ, PRITZL -13:29:21 |
Motocykly: |
1. Schareina (Šp./Honda) 2:12:04 |
2. L. Benavides (Arg./KTM) -33 |
3. Van Beveren (Fr./Honda) -57 |
19. J. BRABEC (ČR/KTM) -17:25 |
20. DRDAJ (ČR/KTM) -18:34 |
21. ENGEL (ČR/KTM) -19:01 |
30. ROMANČÍK (ČR/KTM) -28:14 |
35. PABIŠKA (ČR/KTM) -33:34 |
54. PESCHEL (ČR/Husqvarna) -56:17 |
55. PROKEŠ (ČR/KTM) -57:58 |
Průběžné pořadí: |
1. Sanders (Austr./KTM) 52:13:34 |
2. Schareina -9:00 |
3. Van Beveren -15:50 |
16. DRDAJ -3:50:36 |
23. ENGEL -5:57:33 |
24. ROMANČÍK -6:36:12 |
30. J. BRABEC -9:11:08 |
35. PABIŠKA -11:54:59 |
44. PESCHEL -15:25:34 |