Hlavní obsah
ONLINE

Macík v obávaných dunách zvítězil a je krok od obhajoby, Šoltys v slzách. Zásadní zvrat v autech

Aktualizováno

Bez úhony přečkal obávanou etapu v dunách, která mohla ještě všechno zamotat. Naopak ji Martin Macík vyhrál, navýšil tak svůj náskok v celkovém pořadí a už jen 61 kilometrů pátečního dojezdu ho dělí od obhajoby triumfu z Rallye Dakar. Aleš Loprais zůstává v kamionech dál třetí, ztráta na druhého Mitchela van den Brinka se mírně navýšila. Doposud čtvrtý Martin Šoltys kvůli technickým problémům brzy po startu skončil.

Nejtěžší duny, které tady mohly být. Po zapadnutí nám pomohl Van den Brink, popisuje etapový triumf Martin Macík Video: MM Technology

Článek

Etapu zasáhly problémy ještě před samotným startem. Kvůli husté mlze musel být začátek o tři hodiny odložen, protože byla nulová viditelnost a nemohly rovněž vzlétnout záchranářské helikoptéry. Když už konečně vykouklo slunce a pořadatelé dali zelenou ke startu, vzbouřili se elitní motorkáři.

Organizátoři totiž vykoumali, že kdo nestihne dojet k tankovačce na 152. kilometru do 13:30 českého času, bude mu druhá půle erzety „odpuštěna“ a čas dopočítán podle předchozího průměru. To se ale nelíbilo elitním jezdcům, kteří by tím rozhodnutím byli poškozeni, a tak protestovali. Pořadatel nakonec ustoupil a etapu zkrátil na polovinu.

Autům zůstalo 300 měřených kilometrů, kamiony jely 126.

Místo startu brífink s organizátory. Jedenáctá etapa Dakaru začala se zpožděním Video: Buggyra Racing

V kamionech zprvu platilo, že středeční taktizování a „nechtění“ vyhrát se vyplácelo, protože na prvním mezičase měly nejlepší čas posádky ze zadních pozic. Od 40. kilometru ale za to Martin Macík vzal a dojel do cíle před nejbližšími pronásledovali Mitchelem van den Brinkem a Alešem Lopraisem. Že z toho bude páté letošní etapové vítězství, se dozvěděl až po projetí Nizozemce Koolena, který byl jen o sedm vteřin pomalejší.

„Na začátku byly velké stresy, protože kluci před námi to nekreslili dobře. Tak jsme si jeli svoje. František (navigátor Tomášek) řekl kam, nandal jsem to tam a jeli jsme krásně to, co jsme potřebovali. Byly to nejtěžší duny, které tady mohly být,“ řekl Macík, který přiznal, že zapadl a pomohl mu z písku vyjet Van den Brink.

Na Macíkovu jízdu v dunách i komentáře se můžete podívat v následujícím videu.

Celkově Macík vede právě před svých zachráncem o dvě hodiny a 25 minut a v pátek už to bude „jen“ triumfální jízda. Aleš Loprais na druhého Van den Brinka ztrácí necelých šest minut.

„Je jasné, že jsme zaplatili daň za včerejší vítězství, ale jsme tu proto, abychom závodili, a ne abychom hráli šachy nebo taktizovali. Takže včerejší vítězství je naše, ale dnes jsme tudíž otevírali trať. A nebylo to vůbec jednoduché. Duny byly rozbité, místy měkké, takže jsme některé museli najíždět i několikrát. Pochopitelně jsme tím malovali stopu ostatním, zatímco sami jsme něco ztratili. Mitchel se nás držel jako klíště. Jakmile jsme někde zapadli, okamžitě stál a čekal, kam pojedeme a co se bude dít. Pak se teprve rozjel,“ popsal Lopraisův navigátor David Křípal.

Smutek Martina Šoltyse. Kvůli technickým problémům skončil krátce po startu předposlední etapyVideo: Buggyra Racing

Naopak v předposlední etapě vypadl ze hry o umístění na předních pozicích Martin Šoltys, kterého zastavily technické problémy krátce po startu rychlostní zkoušky. Člen týmu Buggyra byl průběžně čtvrtý, jenže ve čtvrtek zapadl v dunách a… „Po výjezdu z duny nám praskla kloubovka, takže jsme byli rádi, že jsme se otočili a dostali jsme se zpátky na start,“ popsal Šoltys.

Foto: Buggyra ZM Racing

Martin Šoltys kvůli technickým problémům skončil hned po startu předposlední etapy Rallye Dakar 2025

V motocyklech možná dosavadní lídr Daniel Sanders může děkovat bohům, že mlha zkrátila erzetu. Tu totiž vyhrál Španěl Tosha Schareina, druhý v pořadí, a postupně ukrajoval víc a víc z Australanova náskoku. Mít etapa původní délku…

Takto se rozdíl zastavil na devíti minutách.

Nejlepším z Čechů byl devatenáctý Jan Brabec, který ztratil 18 a půl minuty. Hned za ním dojeli Dušan Drdaj a Milan Engel. Drdaj je i nadále průběžně šestnáctý.

Zásadní zvrat se odehrál ve třídě aut. Domácí Jazíd Rádží vymazal dosavadní manko na Henka Lategana a ujal se před závěrečnou etapou průběžného vedení. Na Jihoafričana má k dobru šest minut a 11 vteřin. Etapu vyhrál Mattias Ekström o 41 vteřin před Násirem Attíjou. Oběma na lídra Rádžího chybí přes 20 minut.

Těžký den pro Martina Prokopa. Prasklá poloosa, problémy s motorem, spálené ruce navigátora Video: Orlen Jipocar Team

Martin Prokop se dlouho držel špičky, zhruba na 200. kilometru však kvůli prasklé poloose zastavil a nabral víc než půlhodinové manko na Ekströma. Celkově zůstal jedenáctý.

„Byla to nádherná a úžasná dunová etapa, která byla částí loňské Chrono48, takže jsme věděli, že terén bude nesmírně obtížný s nízkým průměrem. Jeli jsme parádně, zkusili jsme dát do toho všechno, protože jsme chtěli být co nejblíž špičce, kdyby se něco dělo. Sjeli jsme tovární fordy, drželi jsme se jich, takže bylo vidět, že tempo bylo správné a Shrek na to má. Ale bohužel nám v jednom údolí praskla poloosa a výměna v měkkém písku byla technicky složitá. Nevím, jestli jsme už netahali moc,“ řekl Prokop, který do cíle dojel kvůli rozbité vysokotlaké pumpě na „nouzový režim“. „Letos nám bohužel není přáno.“

Rallye Dakar 2025

Nejslavnější světová rallye. To je Rallye Dakar, kterou letos v termínu 3.–17. ledna znovu hostila Saúdská Arábie. Na jezdce, mezi kterými nechybí ani české hvězdy, čekalo celkem 12 etap a více než 7700 kilometrů.

Rallye Dakar
11. etapa: Šubajtá - Šubajtá (506 km celkově/275 km rychlostní zkouška automobily, 152 km motocykly a 126 km kamiony):
Kamiony:
1. MACÍK (ČR/Iveco) 2:22:41
2. Koolen (Niz./Iveco) -7
3. Žala (Lit./Iveco) -2:07
5. LOPRAIS (ČR/Iveco) -4:26
12. VRÁTNÝ (ČR/Tatra) -4:13:59
13. POSLEDNÍ (ČR/Tatra) -5:15:44
Průběžné pořadí:
1. MACÍK 55:02:04
2. Mitchel van den Brink (Niz./Iveco) -2:25:01
3. LOPRAIS -2:30:41
9. VRÁTNÝ -23:21:58
11. POSLEDNÍ -30:22:47
Automobily (kategorie Ultimate):
1. Ekström, Bergkvist (Švéd./Ford) 4:19:27
2. Attíja, Boulanger (Kat., Fr./Dacia) -41
3. Rádží, Gottschalk (Saúd. Ar., Něm./Toyota) -1:45,
18. PROKOP, CHYTKA (ČR/Ford) -36:14.
21. TRNĚNÝ, PRITZL (ČR/Ford) -13:39:21
Průběžné pořadí:
1. Rádží, Gottschalk 51:53:36
2. Lategan, Cummings (JAR/Toyota) -6:11
3. Ekström, Bergkvist 22:34
11. PROKOP, CHYTKA -3:20:19.
25. TRNĚNÝ, PRITZL -13:29:21
Motocykly:
1. Schareina (Šp./Honda) 2:12:04
2. L. Benavides (Arg./KTM) -33
3. Van Beveren (Fr./Honda) -57
19. J. BRABEC (ČR/KTM) -17:25
20. DRDAJ (ČR/KTM) -18:34
21. ENGEL (ČR/KTM) -19:01
30. ROMANČÍK (ČR/KTM) -28:14
35. PABIŠKA (ČR/KTM) -33:34
54. PESCHEL (ČR/Husqvarna) -56:17
55. PROKEŠ (ČR/KTM) -57:58
Průběžné pořadí:
1. Sanders (Austr./KTM) 52:13:34
2. Schareina -9:00
3. Van Beveren -15:50
16. DRDAJ -3:50:36
23. ENGEL -5:57:33
24. ROMANČÍK -6:36:12
30. J. BRABEC -9:11:08
35. PABIŠKA -11:54:59
44. PESCHEL -15:25:34

Online reportáž končí

Dnešní online reportáž končí. Děkujeme za pozornost a těšíme se u zítřejší závěrečné etapy, která přinese hromadný start, na viděnou.

Prokop dál jedenáctý

Martin Prokop je v cíli se ztrátou 36 minut. Zatím mu patří 12. příčka. Celkově zůstane jedenáctý.

Prokop s 35 minutami ztráty

Martin Prokop na 255. kilometru ztrácí na vítězného Ekströma 35 minut. Má před sebou posledních 20 kilometrů.

Zvrat v autech dokonán

Zásadní zvrat se odehrál ve třídě aut. Domácí Jazíd Rádží vymazal dosavadní manko na Henka Lategana a ujal se před závěrečnou etapou průběžného vedení. Na Jihoafričana má k dobru šest minut a 11 vteřin. Etapu vyhrál Mattias Ekström o 41 vteřin před Násirem Attíjou. Oběma na lídra Rádžího chybí přes 20 minut.

Vše říkající fotografie

Foto: Buggyra ZM Racing

Martin Šoltys kvůli technickým problémům neodstartoval do předposlední etapy Rallye Dakar 2025

Lategan „nestíhá“

Nejlepší z kategorie aut už dorazili na 255. kilometr Jazíd Rádží zase navýšil svůj náskok v celkovém pořadí. Teď má na Henka Lategana pět minut. Etapu zde vede Švéd Ekström.

Prokop nabral manko

Martin Prokop na 209. kilometru nabral ztrátu 35 minut. V celkovém pořadí zůstává jedenáctý.

Rádží přidává další minuty

Jázíd Rádží dnes jede skvěle a už má v celkovém pořadí náskok na Henka Lategana skoro čtyři minuty. Na 209. kilometru stále vede Mattias Ekström, Martin Prokop sem kvůli potížím ještě nedojel. Nicméně už pokračuje.

Potíže Čechů

Zhruba na 200. kilometru stojí Martin Prokop a nabírá ztrátu. Ze hry o umístění na předních pozicích je Martin Šoltys, kterého zastavily technické problémy před startem rychlostní zkoušky. Člen týmu Tatra Buggyra ZM racing byl průběžně čtvrtý mezi kamiony.

V cíli trio českých motorkářů

Jan Brabec ztratil na Schareinu 17 minut a 25 vteřin a je zatím klasifikován na 19. místě. Hned za ním jsou Dušan Drdaj (+18:34) a Milan Engel (+19:01).

Schareina vítězí, ale Sanderse nepřeskočil

Etapu mezi motorkáři vyhrál Španěl Tosha Schareina o 33 vteřin před Lucianem Benavidesem. Celkově ale zůstal lídrem Daniel Sanders, byť Španěla od něj dělí jen devět minut. Být etapa dlouhá tak, jak měla být, možná by Australan o své vedení přišel.

Radost pro domácí Saúdskou Arábii

Na 174. kilometru domácí jezdec Jazíd Rádží vede v celkovém pořadí aut o dvě minut a 18 vteřin před Henkem Lateganem. Na mezičase je nejrychlejším Mattias Ekström, Martin Prokop na něj ztrácí dál sedm minut a zůstává sedmý.

Macíkovi pomohl Van den Brinkl

„Na začátku byly velké stresy, protože kluci před námi to nekreslili dobře. Tak jsme si jeli svoje, František řekl kam, nandal jsem to tam a jeli krásně to, co jsme potřebovali. Byly to nejtěžší duny, které tady mohly být,“ řekl Macík, který přiznal, že zapadl a pomohl mu vyjet Mitchel van den Brink.

Macík vyhrává o sedm vteřin

Kees Koolen projel cílem a časomíra ukazuje, že byl jen o sedm vteřin pomalejší než Martin Macík. Čech tak získává své páté etapové vítězství.

Žala na Macíka nestačil

Žala na Macíka ztratil dvě minuty a je zatím druhý. Do cíle se ještě blíží Nizozemec Koolen.

Rádží se ujímá celkového vedení

Na 138. kilometru se mění celkový lídr v kategorii aut. Jazíd Rádží najel na Henka Lategana už skoro čtyři minuty a v celkovém pořadí před něj jde o minutu a 24 vteřin. Na mezičase vede Švéd Ekström, Martin Prokop je se ztrátou sedmi minut sedmý.

Macík a (zřejmě) pátý triumf

Pro Macíka se rýsuje páté etapové vítězství na tomto ročníku. Definitivu budeme mít za pár minut po průjezdu Litevce Žaly cílem.

Macík navýšil náskok

Martin Macík je v cíli, zatím má nejrychlejší čas a poráží Mitchela van den Brinka i Aleše Lopraise, takže svůj náskok na čele ještě navyšuje. Naopak Aleš Loprais v souboji o celkové druhé místo ztratil.

Jak vypadá pořadí před poslední etapou?

1. Macík

2. Van den Brink (+2:25:01)

3. Loprais (+2:30:41).

Majestátní duny

Díky, mlho!

Australan Daniel Sanders možná může děkovat mlze, která pozdržela dnešní start a taky zkrátila erzetu. Španěl Schareina totiž útočí a na 112. kilometru už na Sanderse najel šest minut. Náskok v celkovém pořadí se tak mezi snížil na deset minut. Etapa však za 40 kilometrů končí, což bude zjevně pro Sanderse vysvobození.

Macík je první

Na 95. kilometr po projetí nejrychlejších kamionů zůstává Martin Macík první, Litevec Žala je o minutu zpět a Nizozemec Koolen od vě.

Sanders drží vedení, byť ztrácí

Španěl Tosha Schareina se ještě pokouší o nemožné. Na 81. kilometru stáhl z náskoku Daniela Sanderse další pár minut, a tak je teď mezi dvěma nejlepšími motocyklisty v celkovém pořadí rozdíl necelých 13 minut. Jan Brabec na tomto mezičase na vedoucího Luciana Benavidese ztrácí osm minut, Dušan Drdaj přes devět a Milan Engel deset minut.

Rádží vs. Lategan

Tohle je neskutečný souboj! Na 94. kilometru je mezi Jazídem Rádžím a Henkem Lateganem rozdíl dvou minut a 23 vteřin, což v celkovém pořadí znamená, že Lategan vede o pouhé čtyři vteřiny. Martin Prokop je tu na velmi solidním sedmém místě, ztrácí na dne vedoucího Ekströma necelých šest minut.

Lopraisovi se druhé místo vzdaluje

Na 95. kilometr znovu přijel Martin Macík jako první, Mitchel van den Brink na něj ztrácí pět minut a 41 vteřin, Aleš Loprais pak rovných devět minut. Rozdíl mezi celkově druhým Nizozemcem a třetím Lopraisem se tak opět o něco navýšil.

Pohled na trať

Slova jsou zbytečná…

Čeští motorkáři v akci

Nejrychlejším českým motorkářem na prvním mezičase je Jan Brabec, jemuž písek svědčí. Ztrácí tu čtyři minuty, Dušan Drdaj přes pět, Milan Engel šest minut a Jaromír Romančík přes sedm minut.

Macík už září

Žala i Sugawara v dalším pokračování ztratili, a tak teď vede Martin Macík o dvě minuty před Nizozemcem Koolenem, čtyři minuty zpět je Žala a Van den Brink ztrácí šest minut. Martin Šoltys podle map do etapy neodstartoval a po silnici se vrací zpět.

Kolocová za Prokopem

Aliyyah Kolocová, která včera zazářila devátým místem, po startu ztratila. Teď se ale chytila Martina Prokopa (startoval o 13 minut později) a jede v podobném tempu jako on.

Macík otevírá trať

Martin Macík kontroluje situaci. Jako první dojel do poloviny etapy na 68. kilometr, Mitchel van den Brink na něj ztrácí šest minut a Aleš Loprais přes osm minut. Rozdíl mezi celkově druhým Van den Brinkem a třetím Lopraisem je teď aktuálně šest a půl minuty.

Vrátný je třetí

Startoval z 11. místa, ale na prvním mezičase je třetí. Tomáš Vrátný rozjel v kamionu etapu na své životní umístění.

Schareina stahuje Sanderse

Na 41. kilometru ztrácí Dušan Drdaj na vedoucího Luciana Benavidese pět a půl minuty. Španěl Tosha Schareina lehce stáhnul celkový náskok Daniela Sanderse na necelých 15 minut. Australanovi nahrává, že se erzeta zkrátila na polovinu.

Hvězdné války nabírají na obrátkách

Na 45. kilometru se už objevily hlavní favorité. Vede tu Násir Attíja, o minutu za ním je Mattias Ekström a třetí je Jazíd Rádží. Ten už najel skoro dvě minuty na Henka Lategana, a tak snížil ztrátu v celkovém pořadí na 44 vteřin! Martin Prokop je mezičase sedmý se ztrátou 3:15.

Nejasná situace kolem Šoltyse

Martin Šoltys se na mezičase neobjevil, podle map zůstává na startu.

Opět nový lídr kamionů

Potvrzuje se, jak velká výhoda je startovat ze zadních pozic. Teď na první mezičas kamionů přijel Litevec Žala a naděluje Sugawarovi čtyři minuty, Macíkovi šest a Lopraisovi přes třináct. Macík navyšuje celkový náskok, Lopraisovi se ale vzdálilo celkově druhé místo.

V kamionech vede Sugawara

Japonec Sugawara odstartoval do etapy jako pátý, na prvním mezičase je však nejrychlejší. Macíkovi naděluje dvě minuty, Loprais už ztrácí deset.

Prokopovi taktika vychází

Martinu Prokopovi zatím jeho taktika vychází. Na 45. kilometru je zatím třetí, jen o 17 vteřin za doposud vedoucím Henkem Lateganem.

Duny už úřadují, Macík září

Na 39. kilometru už přicházejí výrazné rozdíly v čase. Vede tu Martin Macík, Mitchel van den Brink na něj nabral čtyři minuty a 40 vteřin, Aleš Loprais ztrácí už sedm a půl minuty.

Elitní trio jede pospolu

V kamionech jede bok po boku Aleš Loprais a Mitchel van den Brink, hned za nimi je stíhá Martin Macík. Jsou zhruba na 30. kilometru.

Van den Brink dohnal Lopraise

Podle map se po startu dokázal Mitchel van den Brink dotáhnout na Aleše Lopraise, přičemž Nizozemec odstartoval o tři minuty později. Martin Macík se drží zpět.

Prokop odstartoval

„Máme relativně dobrou startovní pozici, tak snad to nebude o navigaci, ale o obtížnosti tratě. Závod se začne lámat pro všechny, je to poslední šance, jak něco změnit v celkovém pořadí,“ řekl Martin Prokop před startem.

Taktické hrátky pokračují

Nani Roma, který otevíral trať v kategorii aut, zastavil po 10 kilometrech a počká na týmového kolegu Mattiase Ekströma. Roma už jede mimo pořadí, to Švéd je třetí.

Zkrácená etapa pro motorkáře

Motorkářům se po protestech zkrátila etapa na 152 měřených kilometrů.

Motorky vyrážejí, kamiony rovněž

Michael Docherty, vítěz včerejší etapy, konečně vyrazil do dnešní. O půlhodiny později než byl předpokládaný nový začátek. „Stávka“ pilotů tak skončila. Kamiony odstartují během dvou minut.

Motorkáři stále nejedou

Podle livetimingu se motorkáři ještě na trať nevydali, to vypadá na další velký problém pro pořadatele.

Protest elitních motorkářů

Auta odstartovala, motorkáři se podle livetimingu do erzety ještě nepustili. Podle týmu Cajdašrot, za který závodí Dušan Drdaj a Jaromír Romančík, totiž elitní jezdci protestují.

Slunce už svítí, helikoptéry mohou letět

Ke startu je vše připraveno.

Potvrzeno i oficiálně

Mlha ustupuje, startovat se bude

Podle zpráv i záběrů z místa mlha ustupuje. Pořadatelé tak už upravili startovní časy. Motorkáři by měli vyrazit v osm hodin, stejně tak první auta a kamiony se na trať vydají v 8:36.

Pořadatelé jsou optimisté

Podle zpravodajů z místa pořadatelé stále věří, že by se dnes mohla odjet kompletní erzeta, protože mlha začíná zlehka ustupovat. Případnou variantou je i zkrácení dnešní speciálky.

Aktuální pohled na start