Hlavní obsah
ONLINE

Další krok k triumfu. Macík navýšil náskok, Loprais je druhý. Dobitý Prokop řekl: Dostali jsme karate

Aktualizováno

Ještě zbývají tři etapy, ve kterých se může stát ledacos. Nicméně je čím dál reálnější, že se Češi po 23 letech dočkají na Rallye Dakar vítězství v kategorii kamionů. Martin Macík totiž v úterý navýšil celkové vedení už na hodinu a 55 minut. Druhý je Aleš Loprais, třetí Mitchel van den Brink ztrácí dvě hodiny a 12 minut. Motocyklista Martin Michek zůstává celkově desátý, Martin Prokop je sedmý.

Foto: Production Jr./MM Macík Martin, ČTK

Český závodník Martin Macík na Rallye Dakar 2024

Článek
Fotogalerie

Už na začátku etapy měl problémy Nizozemec Van den Brink, tedy jediný „cizák“, který by ještě mohl reálně překazit český triumf v kategorii kamionů. Aleš Loprais následně jel skoro 300 kilometrů ve vedení, zhruba sto kilometrů před cílem ale ztratil, a tak etapový triumf připadl Nizozemci Gertu Huzinkovi, jenž je ovšem v celkovém pořadí mimo hru.

Martin Macík dojel minutu a půl za ním a navýšil tak náskok v průběžném pořadí na hodinu a 55 minut. Na druhé místo se po jednom dni zase vrátil Loprais, v etapě třetí. Van den Brink ztrácí na Macíka už dvě hodiny a 12 minut, na Lopraise pak přes 17 minut.

„Byla to krásná etapa. Od začátku jsme letěli svou kudlu, František (navigátor Tomášek) se neztratil, i když tam bylo pár fikaných bodů. Část se jela po obrovských kamenech, bylo to umlácené a dostali jsme hrozné rány. Čenda (kamion) však drží,“ řekl Macík.

V kategorii motorek vyhrál etapu Francouz Adrien van Beveren, pomohly mu k tomu časové bonusy. Ty dostávají jezdci, kteří otevírají trať. V průběžném pořadí ale navýšil svůj náskok Američan Ricky Brabec, teď má před druhým Rossem Branchem k dobru sedm minut.

Martin Michek ztratil v etapě přes 24 minut, skončil 18., celkově ale zůstal desátý. „Stojí mě to ještě více sil, než jsem si myslel. Včera večer jsem měl zimnici nebo horečku, není to úplně fajn. Nejede se mi s velkou radostí. Dneska bohužel také více bolela ruka. Teď spíše závodím sám se sebou a tak, abychom to dotáhli na cílovou rampu. Je mi fakt špatně,“ řekl Michek.

V autech byl nejrychlejší Sébastien Loeb, v celkovém pořadí však stáhl jen čtyři minuty na vedoucího Carlose Sainze. Nyní je mezi nimi rozdíl 20 minut. Martin Prokop na Loeba ztratil 15 minut a 39 vteřin (10. čas dne). V celkovém hodnocení po dodatečné penalizaci Jihoafričana De Villierse zůstává sedmý, šestý Francouz Chicherit je však před ním o pouhých pět vteřin.

„V první části byly rozbité pískové cesty s velkým množstvím děr, v nich nám to nejde. Nevím proč, možná je to ne úplně dobrým nastavením. Tam jsme hodně ztratili. Pak byl fajn rychlý úsek, jenže následně jsme přijeli do skal – a to bylo maso. Viky (navigátor Chytka) říkal: ‚Shrek dostává strašné karate, šetři ho.‘ Jenže to karate jsme dostávali i my, takže mám dobité zápěstí,“ líčil Prokop.

Ten si v závěrečném dějství vybavil dětství, které trávil na Čeřínku u Jihlavy. „Tam jsme jezdili na Čertův hrádek, kde bylo strašně moc kamení. Dnes jsme na ale na Čertův hrádek jeli skoro 500 kilometrů.“

Rallye Dakar - 9. etapa: Háil - Úla (639 km celkově/417 km rychlostní zkouška):

Automobily (kategorie Ultimate):

1. Loeb, Lurquin (Fr., Belg./Prodrive) 4:17:33

2. Sainz, Cruz (Šp./Audi) -4:14

3. Serradori, Minaudier (Fr./Centrury) -4:43

…10. Prokop, Chytka (ČR/Ford) -15:39

29. Ouředníček, Křípal (ČR/Toyota) -51:49

35. Trněný, Ernst (ČR/Ford) -1:18:10.

Průběžné pořadí:

1. Sainz, Cruz 37:50:57

2. Loeb, Lurquin -20:33

3. Moraes, Monleón (Braz., Šp./Toyota) -1:12:02

…7. Prokop, Chytka -2:12:48

26. Trněný, Ernst -12:33:31.

Motocykly:

1. Van Beveren (Fr./Honda) 4:36:46

2. R. Brabec (USA/Honda) -32

3. Quintanilla (Chile/Honda) -4:19

…18. Michek -24:14

22. Drdaj -30:55

24. Engel -43:49

33. J. Brabec (všichni ČR/KTM) -1:00:00

44. Podmol (ČR/Husqvarna) -1:29:31

47. Pabiška -1:30:31

48. Prokeš (oba ČR/KTM) -1:30:49.

Průběžné pořadí:

1. R. Brabec 40:53:49

2. Branch (Botsw./Hero) -7:09

3. Van Beveren -11:26

…10. Michek -2:20:35

23. Engel -6:10:54

26. J. Brabec -6:56:23

43. Pabiška -12:25:04

44. Prokeš -12:30:31

55. Podmol -16:09:12.

Čtyřkolky:

1. Giroud (Fr./Yamaha) 5:49:34.

Průběžné pořadí:

1. Andújar (Arg./Yamaha) 51:07:27.

Kamiony:

1. Huzink (Niz./Renault) 5:04:34

2. Macík (ČR/Iveco) -1:32

3. Loprais (ČR/Praga) -4:37.

Průběžné pořadí:

1. Macík 43:26:01

2. Loprais 1:54:42

3. Mitchel van den Brink (Niz./Iveco) -2:12:10

Klasik:

1. Milla, Viňas (Šp./Toyota Land Cruiser) 43 bodů

…39. Klymčiw, Brož (ČR/Škoda 130 LR) 1431

63. Holická, Engová (ČR/Citroën 2CV) 4181

70. Vinš, Hovorka (ČR/Mitsubishi Pajero) 5000.

Průběžné pořadí:

1. Milla, Viňas 760

…8. Klymčiw, Brož 1969.

Drobné penalizace

Gert Huzink dostává penalizaci 20 vteřin, Martin Macík 10. Na pořadí se nic nemění.

Ouředníček a Trněný v cíli

Dnešní erzetu mají za sebou i další dvě české posádky v kategorii aut. Tomáš Ouředníček ztratil na Loeba 52 minut, Karel Trněný hodinu a 18 minut.

Kolik ztratil Van den Brink?

Mitchel van den Brink je v cíli. Dnes na Martina Macíka ztratil 23 minut, celkově mu na něj chybí už dvě hodiny a 12 minut. Na Aleše Lopraise pak ztrácí 17 a půl minuty.

Etapu vyhrává Huzink, Macík druhý, Loprais třetí

Etapu vyhrává Gert Huzink, Martin Macík je se ztrátou minuty a 42 vteřin druhý. Jako třetí přijíždí Aleš Loprais, jenž ztratil necelých pět minut. Celkově vede Macík s náskokem hodiny a 55 minut na Lopraise.

Van den Brink znovu ztratil

Zhruba 20 kilometrů před cílem ztrácí Nizozemec na Martina Macíka 22 minut, celkově jsou to už dvě hodiny a 12 minut.

Libor Podmol a jeho hodnocení etapy

„Ze začátku jsem měl trochu strach. Jak jsme jeli v hlubokém písku, a já nemám druhý rychlostní stupeň, tak jsem nevyjel kvůli tomu větší dunu. Zkoušel jsem to třikrát, nakonec jsem ji musel objet. Potom přišla pasáž asi 150 kilometrů na takových rychlých pistách, které mě baví. Tam si myslím, že mi to šlo. Svižné tempo jsem měl až do neutralizace. Po výjezdu z ní jsem to pohnojil, místo doleva jsem odbočil doprava. Nevím, na co jsem myslel. Průser je, že mi na jedné duně povyskočila trojka. Z toho jsem měl největší strach, takže jsem jel pomaleji. Naštěstí jsme pak jeli po rovných cestách. Bojím se, že ztrácím také trojku, což je fakt škoda a bída. Věřím, že to nějak doklepu.“

Foto: Grabit Denis Janezic

Ředitel Rallye Dakar David Castera (vlevo) a Libor Podmol s cenou za odvahu

Huzink asi vyhraje etapu

Nejrychlejší tři kamiony už projely posledním mezičasem na 395. kilometru. Vede Gert Huzink, Martin Macík je druhý o dvě minuty zpět. Ale Loprais ztrácí čtyři a půl minuty.

Martin Prokop a jeho hodnocení erzety

„První část byly rozbité pískové cesty s velkým množstvím děr. A to nám nejde. Nevím proč, možná je to ne úplně dobrým nastavením. Nedokázali jsme jet rychleji, tam jsme hodně ztratili. Pak byl fajn rychlý úsek, jenže následně jsme přijeli do skal – a to bylo maso. Viky (navigátor Chytka) říkal: ‚Shrek dostává strašné karate, šetři ho.‘ Jenže to karate jsme dostávali i my, takže jsme fest dobití. Mám dobité zápěstí. Jsem rád, že jsme to přejeli.“

Macík se blíží do finiše

Na 348. kilometru mezi kamiony pořád vede Gert Huzink. Martin Macík je se ztrátou minutu a 38 vteřin druhý, třetí Aleš Loprais ztrácí necelé čtyři minuty. Mitchel van den Brink ve druhé polovině etapy letí a snížil dnešní ztrátu na Macíka na 15 minut.

V cíli už všichni čeští motorkáři

Milan Engel pak přidává hodnocení: „Myslel jsem si, že mi to uteče dneska rychleji, ale nedělo se tak. Celá etapa vedla v písku, nebylo to až tak rozbité, spíše se jednalo o pláně. Navigace byla těžká a asi na 100. kilometru mi přestal jít přepínač na roadbook, což situaci zhoršilo. Na 180. kilometru jsem měl velký pád, tam jsem se trochu vypnul. Poté jsem zvolnil, měl rozhozenou hlavu. Po tankovačce jsem se dal dohromady. Jsem rád, že jsem to dojel. Po tom pádu se mi nechtělo vůbec vstávat ze země. A bál jsem se, že s motorkou něco je. Nakonec já a motorka jsme v pořádku.“

Martin Michek a jeho hodnocení etapy

„Stojí mě to ještě více sil, než jsem si myslel. Včera večer jsem měl zimnici nebo horečku, není to úplně fajn. Nejede se mi s velkou radostí. Dneska bohužel také více bolela ruka. Teď spíše závodím sám se sebou a tak, abychom to dotáhli na cílovou rampu. Je mi fakt špatně.“

Změna v kamionech

Na 303. kilometru se mění pořadí v kamionech. První je tu Gert Huzink, Martin Macík je o minut a půl na druhém místě, Aleš Loprais klesl na třetí příčku. Ztrácí tři minuty a 21 vteřin.

Prokop klesá na osmou příčku

Martin Prokop dnes na Loeba ztratil 15 minut a 39 vteřin a v celkovém hodnocení klesá na osmou příčku. Sedmý Francouz Chicherit je ale před ním o pouhých pět vteřin.

Jan Brabec ztratil hodinu

V cíli už je další z Čechů.

Dušan Drdaj a jeho dnešní hodnocení etapy

„Dneska se mi jelo v pohodě, i když ráno na přejezdu byla velká zima. Jel jsem sám celou dobu sám, nikdo mi nebránil. Byly tam snad všechny povrchy, co Dakar může nabídnout. Místy to bylo nebezpečné, místy to bylo hodně rychlé.“

Loeb vyhrává etapu, dál vede Sainz

Sébastien Loeb vyhrál etapu. Carlos Sainz dnes ztratil přes čtyři minuty. I tak Španěl drží celkové vedení před Loebem s více než 20minutovým náskokem.

Loprais na čele

Kategorie kamionů rozjela druhou polovinu etapy a na 260. kilometru vede Aleš Loprais. O dvě minut zpět je Nizozemec Huzink, o další minuty zpátky je Martin Macík.

Foto: Flickr Instaforex Loprais Praga Team

Aleš Loprais a čeští fanoušci na Rallye Dakar 2024

Další Češi v cíli

V cíli je i Dušan Drdaj, který ztratil 31 minut. Milan Engel nabral 44 minut.

Michek zůstává desátý

Martin Michek ztratil v etapě přes 24 minut, celkově ale zůstává desátý.

Třída aut jde do finiše

Na 303. kilometru vede Sébastien Loeb, Carlos Sainz na něj ztratil necelé tři minuty a Martin Prokop už skoro 12 minut. Celkově lídrem zůstává Sainz, jenž má na Loeba skoro 22 minut k dobru. Martin Prokop klesl na osmou pozici.

Kamiony v polovině

Nejrychlejší kamiony mají za sebou půlku erzety. Na 212. kilometru zůstává ve vedení Aleš Loprais, druhý je Nizozemec Huzink, třetí Martin Macík se ztrátou čtyř minut. Celkově má Macík náskok na Lopraise hodinu a 47 minut, na Mitchela van den Brinka ještě o 20 minut víc.

Van Beveren vítězí, vede dál Brabec

Martin Michek na 346. kilometru ztrácí přes 19 minut, Dušan Drdaj 25. Nejlepší už jsou v cíli a vyhraje Francouz Adrien van Beveren, celkovým lídrem zůstává Ricky Brabec.

Loprais vede, Macík ztratil

Na 183. kilometru vede Aleš Loprais, Martin Macík ztrácí přes čtyři minuty. V celkovém hodnocení to ale není nic fatálního. Macík má náskok hodinu a 47 minut.

Van den Brink ztrácí 21 minut

Na 135. kilometru zůstává ztráta Nizozemce na Lopraise konstantní.

Už zase vede Loprais

Na 135. kilometru vede Aleš Loprais, Martin Macík na něj ztrácí 49 vteřin. V reálu to na trati vypadá, že Loprais jede jako první, hned za ním ho následuje Macík. Huzink teď ztrácí minutu a půl.

Loeb stahuje, Prokop ztrácí pozici

Nejrychlejší auta mají za sebou polovinu etapy. Na 212. kilometru vede Sébastien Loeb, kterého tak od prvního Carlose Sainze v celkovém pořadí nyní dělí 21 a půl minuty. Martin Prokop na Loeb dnes ztrácí přes devět minut a v celkovém pořadí padá na osmou pozici, když se před něj dostal Francouz Serradori.

Loprais druhý, Nizozemec ztrácí

Na 68. kilometru ztrácí Mitchel van den Brink 21 minut. Na 110. kilometru se do vedení dostal Nizozemec Huzink, Aleš Loprais je druhý o 37 vteřin, Martin Macík pak o minutu a 20 vteřin třetí.

Do vedení jde Loprais

Na 68. kilometru vede Aleš Loprais, Martin Macík na něj ztrácí 54 vteřin. Třetí je Nizozemec Huzink, jemuž na Lopraise chybí minuta.

Michek nabral přes 14 minut

Martin Michek je na 260. kilometru, kde ztrácí 14 a půl minuty na vedoucího Američana Brabce. Další Češi vstupují do druhé poloviny erzety.

Van den Brink ztratil 20 minut!

Van den Brink se rozjel, ale na 40. kilometr přijíždí se ztrátou skoro 20 minut na Martina Macíka. V celkovém pořadí tak na Čecha ztrácí dvě hodiny a 9 minut.

Brabec navyšuje vedení

Elitní motorkáři mají před sebou posledních 100 kilometrů. Američan Ricky Brabec dnes výrazně navyšuje vedení v celkovém pořadí. Před Rossem Branchem má aktuálně k dobru už sedm a půl minuty.

Rána pro Van den Brinka

Na 40. kilometru vede mezi kamiony Martin Macík, Aleš Loprais je o 29 vteřin zpět. Mitchel van den Brink, který vyrážel v této kategorii jako první, stojí zhruba na 35. kilometru a nabral už 10 minut.

Prokop na Loeba ztrácí sedm minut

I na 135. kilometru vede Sébastien Loeb, Sainz stále ztrácí dvě minuty. Martin Prokop má manko sedmi minut.

Další Češi v půlce

Za půlkou erzetu na 212. kilometru jsou i další čeští motorkáři - Dušan Drdaj ztrácí 15 minut a 20 vteřin, Milan Engel (+19:40), Jan Brabec (+22:58). Ostatní Češi se teprve k polovině blíží.

Loeb opět útočí

Na 68. kilometru vede Sébastien Loeb, Carlos Sainz je o necelé dvě minuty zpět. Martin Prokop ztrácí pět a půl minuty.

Kategorie kamionů odstartovala

Michek zůstává celkově desátý

Na 212. kilometru ztrácí Martin Michek na vedoucího Američana Brabce devět a půl minuty. Zůstává celkově desátý, ale doposud 11. Francouz Dumontier dnes jede výtečně. Další Češi jsou na 183. kilometru.

Úvod kategorie aut

Na 40. kilometru, prvním mezičase, vede mezi auty Sébastien Loeb. Carlos Sainz na něj ztrácí 49 vteřin, Martin Prokop přes dvě minuty.

Al-Attíja pokračuje

V celkovém hodnocení má ztrátu 30 hodin, ale i tak se Násir al-Attíja i dnes postaví na start. Chce být rychlou asistencí pro Sébastiena Loeba.

První motorkáři jsou za polovinou

První motorkáři už mají za sebou kontrolní bod na 212. kilometru, tedy za polovinou etapu. O vedení se přetahuje Ricky Brabec a Adrien van Beveren. Martin Michek na 135. kilometru ztrácí sedm a půl minuty. Další Češi se dnes pohybují ve třetí a čtvrté desítce.

Skvělý Klymčiw

Včera přišla skvělá zpráva z kategorie Klasiků. Ve veteránské třídě se celkového vedení ujal Ondřej Klymčiw s docela solidním náskokem na Itala Traglia. Jan Vinš je 46. a Barbora Holická 59.

Foto: A.S.O./Fotop

Ondřej Klymčiw a Josef Brož v etapě Rallye Dakar 2024.

Kategorie aut odstartovala

Jak vidí dnešní erzetu Martin Prokop? „Čeká nás velký mišmaš, asi víc pískových cest a výjezdů. Něco jsme zkusili udělat s podvozkem auta, snad to bude lepší. Bude to asi klasická etapa se zrádnou navigací. Tempo by mělo být rychlejší, očekává se průměr okolo 100 km/h.“

Češi v úvodu

Martin Michek na 68. kilometru ztrácí na vedoucího Francouze Van Beverena skoro pět minut. Dušan Drdaj pak na kótě 40. kilometru je zpět o 3:43, Milan Engel 4:32, Jan Brabec 5:11. Brabec v posledních dnech bojoval s virózou a horečkou.

Jak to vypadá na startu?

Michkovi chybí dvě minuty na lídra

Motorkáři už jsou na trati. Na 40. kilometru vede Ricky Brabec, Martin Michek na něj ztrácí přes dvě minuty.