Článek
Byla to v kamionech zase dramatická „virtuální“ bitva. Zprvu vedl Van Kasteren, později Macík a před polovinou pak Loprais. Následně se ale do čela opět dostal nizozemský obhájce titulu, byť Loprais mu byl v patách. Až těsně před cílem Čech výrazněji ztratil (zřejmě kvůli defektu) a Van Kasteren mu sebral průběžné vedení. Loprais je o pět minut a 17 vteřin zpět, třetímu Macíkovi po přiděleném trestu chybí necelých 46 minut.
„Etapa opět ukázala, jaký Dakar umí být. První pasáž jsme jeli na špici, užívali jsme si desetiminutový rozestup mezi kategoriemi, což bylo super. Pak jsme skočili do kamenité pasáže, kde bylo strašně prachu a hledali jsme jeden waypoint. Musím vyzdvihnout Jardu Valtra (navigátora), že jsme ho našli, protože to nebylo jednoduché. Přeskočil nás tam Van Kasteren a pak zase začala honička v prachu. Následovalo krásné dunové pole a 15 kilometrů před cílem se nám separovala pneumatika,“ popisoval Loprais s tím, že ji dokázali vyměnit za čtyři a půl minuty. „Dnes super a skvělý výsledek. Víc takových dnů.“
To Macíkova posádka se do navigační pasti chytila. „Byla to vypalovačka od samého začátku. Letěli jsme na druhém místě za Lopíkem (Lopraisem) až do kaňonu, kde se extrémně prášilo. Bohužel jsme tam měli navigační problém, ztratili jsme rovnou dva wayponity, a tak přišla penalizace. František (navigátor Tomášek) to má na přeskáčku, dneska se ztratil, což je k nasrá…í. Už se těším do bivaku, až se pořádně vyspím,“ řekl Macík.
Nicméně na oficiální etapové výsledky kamionů se pořád čeká.
Mezi motorkáři byl nejrychlejší Chilan Cornejo Florimo, jenž se rovněž ujal celkového vedení. Před druhým Rossem Branchem má náskok minutu a 15 vteřin. Martin Michek ztratil 14 minut, když pětiminutové manko nabral hned v úvodních kilometrech. Dojel 14., nicméně v průběžném pořadí se posunul na devátou příčku.
„Sice to byla na poměry Dakaru krátká speciálka, ale dělal jsem v ní hodně chyb. Nebyl jsem jediný, celý předek bloudil. Stálo to hodně času, na pátém kilometru jsem se musel vracet pro waypoint. Minul jsem ho a nemohl jsem ho zaboha najít. Psychicky mě to na začátku hned vyšťavilo,“ řekl Michek s tím, že kufrovali téměř všichni. „Pro úspěch bylo lepší startovat ze zadních řad a jet po narýsovaných stopách.“
V cíli jsou i ostatní čeští motorkáři včetně Libora Podmola, který měl v pondělí vážné zdravotní trable. „Viděl jsem úplné prd, takže to bylo náročné. Udělal jsem si z náplastí takovou vychytávku, aby mi to oko drželo, jenže moc to nefungovalo. Teď jsem v cíli a dávám si tady burgera,“ hlásil.
Libor Podmol si před dnešní erzetou pokusil náplastí zvednout napuchlé oko, aby něco viděl. Prý to ale nefungovalo. V cíli je. https://t.co/7EYzGlQGUz pic.twitter.com/TpI0PwM3k4
— Robert Sára (@RobertSara_26) January 9, 2024
V kategorii aut zůstává v průběžném vedení domácí pilot Jazíd Radží, který navýšil náskok na druhého Carlose Sainze na čtyři minuty a 19 vteřin. Martin Prokop ztratil na vítěze úterní etapy Sébastiena Loeba osm minut a byl desátý. V celkovém pořadí se posunul z 21. místa na 13.
„Dnes to byla střelba a mazec s vysokým rychlostním průměrem. Zároveň tu bylo strašně moc navigace a Viky (navigátor Chytka) odvedl skvělou práci. Já jsem to jednou pokazil, když jsem ho neposlechl a jel si po svém. Čas máme parádní. Se Shrekem to byla radost, krásně jsme se svezli. Bylo tam jedno brutální místo, kdy jsme spadli ze srázu a zapíchli, ale naštěstí jsme nešli přes kapotu,“ líčil.
Do cíle se rovněž dostal Daniel Stiblík, který má za sebou hodně krušnou noc. V pondělí dvakrát svůj kamion převrátil a hrozilo, že bude muset s posádkou nocovat v poušti.
„Po druhém převrácení jsme byli rozhodnutí, že budeme nocovat v dunách. Ale nedalo nám to, a přeci jsme to jen zkusili ještě jednou. Díky skvělé práci Lukáše (navigátor Kvasnica) jsme našli cestu z dun ven a po 40 kilometrech jsme byli na trati. Ve čtyři ráno jsme se dostali do cíle, kde jsme udělali rychlý servis a hned pokračovali na přejezd. Spali jsme asi dvě hodiny v autě,“ řekl Stiblík.
Ale v závodě úspěšně pokračují dál.
Ve veteránské kategorii Klasik zůstává v průběžném pořadí Ondřej Klymčiw druhý, Jan Vinš je 21. a Barbora Holická 63.
Rallye Dakar - 4. etapa Salamíja - Hufuf (631 km celkově/299 km rychlostní zkouška): |
---|
Automobily (kategorie Ultimate): |
1. Loeb, Lurquin (Fr., Belg./Prodrive) 2:36:02 |
2. Rádžhí, Gottschalk (S. Arábie, Něm./Toyota) -1:08 |
3. N. Attíja, Baumel (Kat., Fr./Prodrive) -1:22 |
...10. PROKOP, CHYTKA -8:05 |
34. TRNĚNÝ, ERNST (všichni ČR/Ford) -40:41 |
45. OUŘEDNÍČEK, KŘÍPAL (ČR/Toyota) -1:06:10. |
Průběžné pořadí: |
1. Rádžhí, Gottschalk 15:44:39 |
2. Sainz, Cruz (Šp./Audi) -4:29 |
3. N. Attíja, Baumel -11:03 |
...13. PROKOP, CHYTKA -1:08:21 |
35. OUŘEDNÍČEK, KŘÍPAL -3:42:40 |
39. TRNĚNÝ, ERNST -4:34:22. |
Motocykly: |
1. Cornejo Florimo (Chile/Honda) 2:51:11 |
2. R. Brabec (USA/Honda) -2:59 |
3. K. Benavides (Arg./KTM) -3:18 |
...14. MICHEK -14:10 |
25. DRDAJ -32:21 |
31. ENGEL -35:56 |
34. J. BRABEC -39:45 |
46. PABIŠKA -55:32 |
47. PROKEŠ (všichni ČR/KTM) -56:45 |
82. PODMOL (ČR/Husqvarna) -1:25:59. |
Průběžné pořadí: |
1. Cornejo Florimo 17:27:13 |
2. Branch (Botsw./Hero) -1:15 |
3. R. BRABEC -4:56 |
...9. MICHEK -38:11 |
24. ENGEL -1:44:59 |
28. DRDAJ -2:21:42 |
30. J. BBRABEC -2:24:34 |
49. PROKEŠ -5:01:19 |
54. PABIŠKA -5:15:00 |
61. PODMOL -6:20:54 |
Čtyřkolky: |
1. Andújar (Arg./Yamaha) 3:35:06. |
Průběžné pořadí: |
1. Andújar 21:51:48 |
Kamiony |
1.Van Kasteren 3:00:49 |
2, Van den Brink (oba Niz./Iveco) -6:04 |
3. LOPRAIS (ČR/Praga) -8:32 |
4. J. VALTR ST.. (ČR/Tatra) -11:06 |
9. MACÍK (ČR/Iveco) -35:29 |
22. M. VALTR (ČR/Iveco) -1:11:30 |
23. STIBLÍK (ČR/Tatra) -1:21:01 |
Průběžné pořadí: |
1. Van Kasteren 17:45:17 |
2. LOPRAIS -5:17 |
3. MACÍK -45:43 |
5. J. VALTR ST. -1:22:14 |
15. M. VALTR -4:25:50 |
23. STIBLÍK -27:20:18 |
Klasik: |
1. Milla, Vinas (Šp./Toyota Land Cruiser) 24 bodů |
2. KLYMČIW, BROŽ (ČR/Škoda 130 LR) 25 |
40. VINŠ, HOVORKA (ČR/Mitsubishi Pajero) 459 |
57. HOLICKÁ, ENGOVÁ (ČR/Citroën 2CV) 1655 |
Průběžné pořadí: |
1. Milla, Vinas 165 |
2. KLYMČIW, BROŽ 174 |
21. VINŠ, HOVORKA 2380 |
63. HOLICKÁ, ENGOVÁ 11.514 |