Článek
Byla to nejrychlejší etapa letošního Dakaru, vždyť rychlostní průměr u vítězného auta byl 124 km/h. A taky to byla etapa, kde se nedalo moc získat, spíš jen hodně ztratit.
Posádky kamionů se skoro 300 kilometrů přetahovaly, jely těsně za sebou v minimálních rozestupech. Závěr ale zvládl Aleš Loprais bravurně a dojel si pro třetí etapové vítězství v tomto ročníku. Celkově si připsal 16. etapový triumf, čímž v této bilanci dorovnal svého slavného strýce Karla (etapové výhry se ale počítají až od roku 1999).
Navíc se Loprais v celkovém pořadí přiblížil druhému Mitcheli van den Brinkovi, oba dělí necelých pět minut. Martin Macík dojel čtvrtý, nicméně jeho náskok na Van den Brinka je neochvějný, má k dobru dvě hodiny a 24 minut. Pátý byl v úterý Martin Šoltys.
„Měla to být jednoduchá, krátká etapa a až do neutralizace to byla. Pak jsme jeli brutálně v prachu a přišel velký navigační chyták. Jeli jsme správně, ale nebyli jsme si jistí, tak jsme začali kroužit a hledat. Pak jsme si našli správnou cestu a dojeli do cíle. Navigace nemůže být stoprocentní vždycky, ale neztratili jsme moc,“ uvedl Macík.
Že šlo o hodně rychlou etapu, potvrdili také motorkáři. Porci 357 kilometrů zvládl vítězný Luciano Benavides za tři a čtvrt hodiny. Shodou okolností před dvěma lety se rovněž jela erzeta mezi Rijádem a Harátem a vítěz byl stejný.
Španěl Tosha Schareina hned na úvod erzety spadl, musel kontrolovat motorku, a tak Australan Daniel Sanders navýšil své vedení v celkovém pořadí na necelých 15 minut.
Tosha Schareina ha sufrido una caída al inicio de la etapa 9 de Dakar, a pesar del fuerte impacto, Tosha consigue finalizar la etapa #dakar #dakar2025 #emtrail #enduromagazine #rally #raid pic.twitter.com/9PzXYNiZXX
— enduromagazine.com (@enduromagazin) January 14, 2025
Dušan Drdaj dojel do cíle se ztrátou necelých 22 minut a byl dvacátý, celkově je šestnáctý. Milan Engel a Jaromír Romančík nabrali v úterý půlhodinu.
„Dneska to bylo hodně technické, náročné a rychlé. Čekaly na nás pasáže s kulatými kameny, přes to všechno se letělo hodně rychle. Bohužel před cílem jsem udělal chybu a nechal tam osm minut, protože jsem netrefil správnou cestu. Těch cest bylo na výběr mraky, nespočetně. Na navigaci jsem byl tentokrát sám, netrefil jsem to. Jsem rád, že jsem v cíli s technikou, která vydržela. Nic mě nebolí. Byla to poslední kamenitá etapa, teď už nás čekají hlavně duny. V nich si to budu snad užívat více,“ řekl Engel.
Změnil se lídr aut. Henk Lategan v erzetě ztratil 13 minut na domácího Jazída Rádžího, který ho tak střídá v čele průběžného pořadí. Má na něj sedm minut k dobru. „Je to dneska trochu katastrofa, fakt průšvih. Na začátku jsme se ztratili, hledali jsme jeden bod, přitom jsme ho měli. Pak jsme udělali defekt a na konci ještě jeden. Není to konec světa, ale byl to pro nás chaotický den,“ vysvětloval Lategan.
Třetí je Mattias Ekström (+24:50) a čtvrtý Násir Attíja (+25:21). Právě Katařan Attíja etapu vyhrál, Martin Prokop na něj nabral skoro 17 minut. Skončil dvanáctý, celkově se ale Prokop posunul na jedenáctou pozici a na elitní desítku mu chybí 23 minut.
„Měla to být přejezdová etapa, ale to je vždycky velký blafák. Byla extrémně rychlá a kladla velké nároky na navigaci, obzvlášť pro nás vpředu, protože stop, který se dalo držet, tam bylo málo. Byla tam taky spousta míst, kde se auto dalo rozbít. My jsme prorazili pravé zadní kolo,“ řekl Prokop a přiznal, že se s jeho výměnou posádka kvůli špatným maticím zdržela. „Pak jsme trochu stáhli, protože už jsme nechtěli riskovat další defekt v extrémním kamení. Teď už nás čekají tři dny v dunách, kde se může stát cokoliv.“
Rallye Dakar 2025
Nejslavnější světová rallye. To je Rallye Dakar, kterou letos v termínu 3.–17. ledna znovu hostí Saúdská Arábie. Na jezdce, mezi kterými nechybí ani české hvězdy, čeká celkem 12 etap a více než 7700 kilometrů.
Rallye Dakar:
9. etapa: Rijád - Haraz (589 km celkově/357 km rychlostní zkouška): | ||
---|---|---|
Kamiony: | ||
1. Loprais (ČR/Iveco) 3:20:51 | ||
2. Mitchel van den Brink (Niz./Iveco) -1:29 | ||
3. Žala (Lit./Iveco) -5:42 | ||
4. Macík (ČR/Iveco) -7:31 | ||
5. Šoltys -13:06 | ||
... | ||
9. Vrátný -27:14 | ||
14. Poslední (všichni ČR/Tatra) -48:06 | ||
Průběžné pořadí: | ||
1. Macík 50:14:19 | ||
2. Mitchel van den Brink -2:23:42 | ||
3. Loprais -2:28:38 | ||
4. Šoltys -5:08:19 | ||
... | ||
11. Vrátný -18:24:25 | ||
13. Poslední -23:15:56 | ||
Automobily (kategorie Ultimate): | ||
1. Attíja, Boulanger (Kat., Fr./Dacia) 2:52:59 | ||
2. De Mévius, Baumel (Bel., Fr./Mini) -2:47 | ||
3. Rádží, Gottschalk (Saúd. Ar., Něm./Toyota) -3:12 | ||
... | ||
12. Prokop, Chytka -16:46 | ||
33. Trněný, Pritzl (všichni ČR/Ford) -49:27 | ||
Průběžné pořadí: | ||
1. Rádží, Gottschalk 45:06:54 | ||
2. Lategan, Cummings (JAR/Toyota) -7:09 | ||
3. Ekström, Bergkvist (Švéd./Ford) -24:50 | ||
... | ||
11. Prokop, Chytka -2:54:30 | ||
29. Trněný, Pritzl -12:52:22 | ||
Motocykly: | ||
1. L. Benavides (Arg./KTM) 3:15:38 | ||
2. Van Beveren (Fr./Honda) -1:54 | ||
3. Sanders (Austr./KTM) -3:04 | ||
... | ||
20. Drdaj -21:48 | ||
26. Romančík -29:34 | ||
27. Engel (všichni ČR/KTM) -30:03 | ||
35. Peschel (ČR/Husqvarna) -51:13 | ||
36. J. Brabec -53:13 | ||
40. Prokeš -57:21 | ||
41. Pabiška -57:48 | ||
49. Brož (všichni ČR/KTM) -1:17:47 | ||
Průběžné pořadí: | ||
1. Sanders 47:45:34 | ||
2. Schareina (Šp./Honda) -14:45 | ||
3. Van Beveren -20:21 | ||
... | ||
16. Drdaj -3:38:12 | ||
23. Engel -5:41:43 | ||
24. Romančík -6:06:00 | ||
31. J. Brabec -8:58:20 | ||
35. Pabiška -11:10:01 | ||
44. Peschel -14:00:22 |