Hlavní obsah
ONLINE

Obhájeno! Macík podruhé ovládl Rallye Dakar, Loprais se loučí etapovým vítězstvím

Aktualizováno

Je to už skoro čtvrtstoletí, co ho táta vzal na Dakar – ještě na ten africký –, aby v cíli u Růžového jezera osobně zatleskali legendárnímu Karlu Lopraisovi. Teď naopak řada Čechů zamířila do Saúdské Arábie, aby pro změnu ocenila Martina Macíka, od pátku dvojnásobného vítěze Rallye Dakar. Stejně jako loni ovládl 35letý jezdec na slavném závodě s obrovským náskokem kategorii kamionů, když na druhého Mitchela van den Brinka najel skoro dvě a půl hodiny. Třetí skončil Aleš Loprais.

Bylo to boží! Nádherný Dakar, moc jsem si ho užil, vzkazuje Martin Macík fanouškůmVideo: MM Technology

Článek
Fotogalerie

Popravdě 12letého Macíka tehdy při výletu do Dakaru mnohem víc zaujalo zimoviště plameňáků či zdejší safari. I tak později naplno zdědil po svém tátovi lásku k rallye. Ten to na Dakaru dotáhl nejvýš ke čtvrtému místu, společně se synem ale vytvořil v Sedlčanech dokonale šlapající tým, který staví kamiony i pro konkurenci. Však letos měl v Saúdské Arábii devět vozů.

Macík junior zase našel skvěle fungující posádku. Jeho věrným parťákem je navigátor František Tomášek, kterého kdysi poznal jako nápadníka své sestry, výtečně mezi ně zapadl také mechanik David Švanda. Dakar navíc neberou jen jako čtrnáct závodních dnů v lednu, ale věnují se mu celoročně, propagují ho, pečují o fanoušky i sponzory.

Tohle se pořadatelům nepovedlo. Oslava dakarského vítězství byla dlouhou dobu jen ve třech lidechVideo: MM Technology

„Je to můj život, baví mě to. Nejen ta soutěže samotná, ale i všechny ty věci kolem. Letošní Dakar jsem si užil, perfektně jsem si zazávodil. Jsem spokojený, obstáli jsme v klíčových etapách, dokázali jsme vždy správně vybalancovat rychlost se spolehlivostí, neničili jsme auto, výborně jsme byli sehraní s mechanikem a dobře jsme navigovali. Já jsem opravdu navýsost spokojený,“ uvedl Macík pro Garáž.cz.

Souhra výborné techniky, posádky i Macíkova umu, který za poslední roky udělal výrazný pokrok v jízdě v dunách, jsou výsledkem, proč Čech teď tak dominuje. Ano, na Dakaru mají kvůli válce na Ukrajině zapovězeny vstup ruské kamazy a běloruské mazy, nicméně ty by se mohly už příští rok vrátit, protože Mezinárodní automobilová federace FIA zmírňuje sankce. I jim by ale dokázal Macík velmi obstojně konkurovat.

„Myslím, že by to byl vyrovnaný souboj se silným soupeřem. Má jeden z nejlepších týmů současnosti, takže by bylo zajímavé soutěžit,“ uznal loni Dmitrij Sotnikov z týmu Kamaz.

Foto: MM Technology

Martin Macík slaví se svým týmem MM Technology obhajobu dakarského triumfu

Po Karlu Lopraisovi a čtyřkolkáři Josefu Macháčkovi je Macík třetím Čechem, který na Dakaru dokázal obhájit prvenství.

Aleš Loprais pak při svém 19. dakarském startu (tím vyrovnal strýce Karla) končí třetí, oproti loňsku si o příčku pohoršil. Vyhrál - stejně jako Macík - pět etap včetně té závěrečné. Ale na druhého Van den Brinka to nestačilo, zůstal za ním o pět a půl minuty.

Mezi motorkáři zvítězil ve 47. ročníku Rallye Dakar Australan Daniel Sanders. Tovární jezdec KTM jel slavnou rallye popáté a porazil druhého Španěla Toshu Schareinu o necelých devět minut.

„Když jsem pět kilometrů před cílem přejel duny a uviděl bivak, tak jsem ucítil mrazení v celém těle. Spustily se emoce, protože tohle je největší závod pro motokrosaře. Vyhrál jsem Šestidenní a Rallye Dakar, odškrtnul si všechny velké cíle v kariéře a vše, čeho jsem chtěl dosáhnout. Mí blízcí vidí, že mé vzlety i pády, které mě na cestě potkaly, měly smysl. A že se vyplatila tvrdá práce,“ uvedl 30letý Sanders.

Foto: Hamad I Mohammed, Reuters

Daniel Sanders na trase Rallye Dakar 2025

Nejlepším z Čechů byl sedmnáctý Dušan Drdaj, což je pro jezdce, který se v 26 letech účastnil v nově vzniklém soukromém týmu svého teprve druhého Dakaru, výtečný počin. A dává naději, že Česko může mít vedle Martina Michka (ten letos nedojel) dalšího elitního pilota, jen musí zapracovat na navigaci.

Milan Engel dokončil na 23. místě, Jaromír Romančík je 24. a bere třetí místo v kategorii bez asistence! Jan Brabec, pro něhož to byla definitivní rozlučka s Dakarem, obsadil 30. místo. David Pabiška, jenž jel už šestnáctý Dakar, je 36. a kaskadér Adam Peschel při své premiéře 44. Martinu Prokešovi po penalizacích za nedojetí jedné z etap patří 79. místo a podnikateli Jiřímu Brožovi, který na Dakaru zažil velké útrapy, pak 80. příčka. I on jednu erzetu oficiálně kvůli porouchané spojce nedokončil.

„Ujel jsem všechny kilometry, které jsem měl ujet. Už jsem si tolikrát myslel, že není šance, ale vždycky jsem si poradil, našel cestu a dojel. V životě je důležité se nevzdávat. To je jeden splněný cíl. Jsem rád, že jsem si ho splnil a teď mohu jít dál. Byl to skvělý zážitek, ale je potřeba hledat jiné věci,“ řekl Brož v cíli.

V autech slaví domácí Saúdská Arábie. Jazíd Rádží sice musel o prvenství tvrdě bojovat i v poslední etapě, odolal však útoku druhého Henka Lategana a zvítězil o čtyři minuty. Třetí je Švéd Mattias Ekström a čtvrtý Násir Attíja, dakarská ikona.

„Jsem šťastný a hrdý, co jsem pro Saúdskou Arábii dokázal. Pro lidi z naší země to znamená hodně moc,“ řekl Rádží.

Foto: Christophe Ena, ČTK/AP

Vítěz Dakaru Jazíd Rádží ze Saúdské Arábie.

Martin Prokop končí jedenáctý. Na Dakaru byl podesáté, toužil po Top10, ale i tak je to pro soukromníka skvělý výsledek. Letos ho zbrzdily technické problémy. Ve třetí etapě ztratil hodinu a půl opravou těhlice, ve čtvrtek pak dalších 30 minut výměnou poloosy.

Smíšené pocity Martina Prokopa. Zklamání i radost, že jsme předvedli skvělou show. Video: Orlen Jipocar Team

„Byl to neskutečně těžký Dakar, úplně jiný než ten loňský, ale byl nádherný. Nedopadlo to tak, jak jsme chtěli. Ovšem měl jsem letos nejlepší auto, jaké jsem kdy měl. Shrek byl fantastický s rychlým motorem. Všichni jsme odvedli skvělý kus práce. Srazily nás na kolena dva technické problémy. Je vidět, že když zrychlíme auto, tak přichází únava materiálu. Je mi to líto, protože jsme měli na chuť na něco lepšího, měli jsme navíc, ovšem musíte to zkusit znovu za rok,“ řekl Prokop.

Druhý Čech Karel Trněný skončil celkově 28.

Smutek Martina Šoltyse. Kvůli technickým problémům skončil krátce po startu předposlední etapyVideo: Buggyra Racing

Rallye Dakar - závěrečná 12. etapa Šubajtá - Šubajtá (131 km celkově/61 km rychlostní zkouška):
Automobily (kategorie Ultimate):
1. L. Moraes, Monleon (Braz., Šp./Toyota) 54:14
2. Attíja, Boulanger (Kat., Fr./Dacia) -1:33
3. Lategan, Cummings (JAR/Toyota) -2:11
...15. PROKOP, CHYTKA -6:20
44. TRNĚNÝ, PRITZL (všichni ČR/Ford) -20:05
Konečné pořadí:
1. Rádží, Gottschalk (Saúd. Ar., Něm./Toyota) 52:52:15
2. Lategan, Cummings -3:57
3. Ekström, Bergkvist (Švéd./Ford) -20:21
...11. PROKOP, CHYTKA -3:22:14
28. TRNĚNÝ, PRITZL -13:55:01
Motocykly:
1. Docherty (JAR/KTM) 54:11
2. Van Beveren (Fr./Honda) -3
3. Ebster (Rak./KTM) -44
...23. ENGEL -8:18
27. ROMANČÍK -9:28
38. DRDAJ -12:54
41. J. BRABEC -13:27
50. PABIŠKA -17:11
58. PROKEŠ -21:58
71. BROŽ (všichni ČR/KTM) -29:08
87. PESCHEL (ČR/Husqvarna) -44:52
Konečné pořadí:
1. Sanders (Austr./KTM) 53:08:52
2. Schareina (Šp./Honda) -8:50
3. Van Beveren -14:46
...17. DRDAJ -4:02:23
23. ENGEL -6:04:44
24. ROMANČÍK -6:44:33
30. J. BRABEC -9:23:28
36. PABIŠKA -12:11:03
44. PESCHEL -16:09:19
Pozn.: v konečném hodnocení jsou uvedeni jezdci, kteří absolvovali všechny etapy.
Kamiony:
1. LOPRAIS (ČR/Iveco) 1:04:23
2. Mitchel Van den Brink (Niz./Iveco) -10
3. Žala (Lit./Iveco) -2:19
4. MACÍK (ČR/Iveco) -3:58
...12. VRÁTNÝ -23:24
15. POSLEDNÍ (oba ČR/Tatra) -36:16
Konečné pořadí:
1. MACÍK 58:42:58
2. Mitchel Van den Brink -2:21:13
3. LOPRAIS -2:26:43
...9. VRÁTNÝ -23:41:24
11. POSLEDNÍ -30:55:05
Konečné pořadí:
SSV (buggy):
1. Heger, Eddy (USA/Polaris) 59:13:11
Challenger:
1. Cavigliasso, Pertegariniová (Arg./Taurus) 57:50:21
Original by Motul (motocykloví jezdci bez asistence):
1. Gyenes (Rum./KTM) 58:25:42
...3. ROMANČÍK -1:27:43
7. PABIŠKA -6:54:13
Rally2 (motocykloví jezdci):
1. Canet (Fr./KTM) 54:49:21
...7. DRDAJ -2:21:54
13. ENGEL -4:24:15
14. ROMANČÍK -5:04:04
20. J. BRABEC -7:42:59
26. PABIŠKA -10:30:34
34. PESCHEL -14:28:50
Klasik:
1. Milla, Viňas (Šp./Toyota HDJ 80) 586 bodů
...34. PAZDERA, LOUNOVÁ, M. HOLÁŇ (ČR/Tatra 815) 8843
36. HUSEK, DOČKAL, D. HOLÁŇ (ČR/Tatra 815) 9644
45. MARTINEC, KOPŘIVA (ČR/Toyota Land Cruiser) 14.616
56. BÁRTA, ŠVEC (ČR/Mitsubishi Pajero) 20.891
63. VINŠ, BAJORA (ČR/Mitsubishi Pajero) 25.457
66. HOLICKÁ, ENGOVÁ (ČR/Citroën 2CV) 28.046

Rallye Dakar 2025

Nejslavnější světová rallye. To je Rallye Dakar, kterou letos v termínu 3.–17. ledna znovu hostila Saúdská Arábie. Na jezdce, mezi kterými nechybí ani české hvězdy, čekalo celkem 12 etap a více než 7700 kilometrů.

Online reportáž končí

Po dvoutýdenním maratonu se loučíme a děkujeme všem, kteří Rallye Dakar prožívali na Sport.cz s námi. A jelikož si reportáže oblíbil i Macíkův navigátor František Tomášek, tak jemu i jeho parťákům alespoň takto virtuálně do Saúdské Arábie gratulujeme.

Vrátný a Poslední v cíli

Do cíle dorazil i Tomáš Vrátný a Karel Poslední. V celkové klasifikaci kamionů jim patří deváté a jedenácté místo. Skok Tomáše Vrátného se stal jednou z ikonických fotografií tohoto ročníku. Jejím autorem je Petr Lusk.

Foto: Petr Lusk pro Fesh Fesh

Skok Tomáše Vrátného na Dakaru.

Ohlas Milana Engela

„Finální 23. místo v absolutním pořadí je velká spokojenost. Jsem vděčný, že technika vydržela. I když to tak nevypadlo v polovině Dakaru, dalo se vše do cajku, stejně jako já. Chtěl jsem stáhnout ztrátu a probojovat se do Top20, ale nepovedlo se to. Tým šlapal na sto procent, mechanici do toho dali srdíčko. Tenhle Dakar byl fakt náročný, loňský ročník byl asi těžší. Bylo tam totiž více dun. Letos to bylo těžký na celkové kilometry, které byly nekonečné. Já jsem si to užil na sto procent, cítím se dobře.“

Jak si Martin Macík dojel pro triumf

Konečné pořadí v kamionech

1. Macík

2. Van den Brink (+2:21:13)

3. Loprais (+2:26:43).

Loprais vyhrává pátou etapu

Litevec Žala nejlepší čas nepřekonal, a tak Aleš Loprais získává páté etapové vítězství v tomto ročníku. Stejný počet má i Martin Macík.

MACÍK OBHAJUJE PRVENSTVÍ

Martin Macík ztratil v závěrečné etapě na Aleše Lopraise necelé čtyři minuty. S náskokem dvou hodin a 21 minut však obhajuje triumf na Rallye Dakar.

Loprais zůstane třetí

Aleš Loprais je v cíli a o 10 vteřin poráží Mitchela van den Brinka. Pravděpodobně z toho bude páté etapové vítězství, ale na konečné třetí pozici pro českého jezdce se nic nezmění.

Kamiony jedou do finiše

Je tu posledních pět kilometrů a situace se podle map mezi Alešem Lopraisem a Mitchelem van den Brinkem nemění.

Šoltys dál stojí

Martin Šoltys zůstává stát zhruba na 20. kilometru. Karel Poslední už pokračuje dál.

Loprais na 42. kilometru vede

Na 42. kilometru zůstává Aleš Loprais v těsném vedení i po projetí další skupiny kamionů.

Loprais a Van den Brink stejně

Na 42. kilometr dorazil Aleš Loprais a Mitchel van den Brink bok po boku, dělí je jen pět vteřin. Van den Brink tak zatím bez problémů kontroluje celkově druhé místo. Martin Macík je zpět o celé tři minuty. Už jen 20 kilometrů ho dělí od druhého triumfu na Rallye Dakar!

Šoltys zastavil

Martin Šoltys a Karel Poslední teď stojí na 21. kilometru. Špička kamionů se už blíží na 42. kilometr.

Situace na 35. kilometru

Teď už jede Mitchel van den Brink a Aleš Loprais opět bok po boku. Martin Macík se drží strategicky za nimi.

Pohled na Martina Prokopa v cíli

Zaútočí ještě Loprais?

Podle map se zdá, že si Aleš Loprais vypracoval na 30. kilometr náskok na Mitchela van den Brinka. Jistotu ale získáme až na 42. kilometru, kde je mezičas. Mezi oběma piloty byl před etapou rozdíl necelých šesti minut.

Kamiony na 19. kilometru

Na 19. kilometru vede Aleš Loprais. Mitchel van den Brink na něj ztrácí 29 vteřin a Martin Macík 46 vteřin. Nic zásadního v pořadí se tedy nemění.

Ohlas Martina Prokopa

„Byl to neskutečně těžký Dakar, úplně jiný než ten loňský, ale byl nádherný. Nedopadlo to tak, jak jsme chtěli. Ale měl jsem letos nejlepší auto, jaké jsem kdy měl. Shrek byl fantastický s rychlým motorem. Všichni jsme odvedli skvělý kus práce. Srazily nás na kolena dva technické problémy. Je vidět, že jak zrychlíme auto, tak přichází únava materiálu. Je mi to líto, protože jsme měli na chuť na něco lepšího, měli jsme navíc, ovšem musíte to zkusit znovu za rok,“ řekl Martin Prokop.

Kamiony pospolu

Po startu se kvartet kamionů drží pohromadě.

Šoltys pojede mimo soutěž

Po včerejšku a nedokončení etapy už nechtěl Martin Šoltys pokračovat, nicméně za chvíli přece jen do erzety vyrazí. „Po dnešku jsem byl hodně zklamaný a smutný. Auto celých 14 dní fungovalo perfektně. Byli jsme rozhodnuti, že už to zabalíme a zítra nebudeme pokračovat. Ale když jsem přijel do bivaku a viděl mechaniky, jak jsou smutní, své rozhodnutí jsem přehodnotil. Budeme zítra pokračovat, a že budeme bojovat i v poslední etapě těch 60 km. Budeme se snažit aspoň o etapové umístění, protože jinak jsme už mimo celkové pořadí. Na druhou stranu je to jenom Dakar, život jde dál a pojedeme zase příští rok.“

Kamiony odstartovaly

První čtyřka kamionů vyrazila na závěrečných 61 kilometrů.

Trněný je 28.

Karel Trněný je v cíli. Celkově mu patří 28. příčka, protože přeskočí Aliyyah Kolocovou, která stále stojí na trati. Tu by mohl na 40. kilometr vysvobodit kamion Martina Šoltyse či Karla Posledního, jejich týmových kolegů.

Silné emoce Čechů

Oslavy, emoce i nějaké to jadrnější slovo od Dušana Drdaje a Jaromíra Romančíka v cíli.

Chybí výsledky dalších aut

Karel Trněný je podle map v cíli, nicméně výsledky teď od pořadatelů nenaskakují.

Start kamionů se blíží

Do startu kategorie chybí 40 minut. Tak vyčůrat a půjdeme na to…

Kolocová stojí na 40. kilometru

Aliyyah Kolocová z české stáje Buggyra stojí na 40. kilometru. Do cíle přitom zbývá 22 kilometrů - tak blízko a přece tak daleko. Karel Trněný už míří do cíle.

Jsem šťastný a hrdý

„Jsem šťastný a hrdý, co jsem pro Saúdskou Arábii dokázal. Pro lidi z naší země to znamená hodně moc,“ řekl vítěz kategorie aut Jazíd Rádží.

Nikdy se nevzdávejte!

Emotivní vyjádření Jiřího Brože po závodě.

Domácí slaví

Jazíd Rádží pro Saúdskou Arábii získal vítězství v kategorii aut. Henk Lategan na něj sice najel přes dvě minuty, nicméně domácí jezdec v celkovém pořadí udržel náskok čtyř minut! Třetí je Švéd Mattias Ekström a čtvrtý Násir Attíja, dakarská ikona.

Lategan stáhl další minutu

Henk Lategan na 42. kilometru ubral z náskoku Rádžího další minutu, ale tohle už si domácí pilot pohlídá. Pro etapové vítězství pak směřuje Násir Attíja.

Ohlas Daniela Sanderse v cíli

„Je to impozantní. Když jsem přejel duny a uviděl bivak, tak jsem ucítil mrazení v celém těle. Byl jsem nervózní a nemohl jsem tomu uvěřit. Spustily se emoce, protože tohle je největší závod pro motokrosaře. Vyhrát Šestidenní a Rallye Dakar, tak jsem si odškrtnul všechny velké cíle v kariéře a všeho, čeho jsem chtěl dosáhnout. Mí blízcí vidí, že mé vzlety i pády, které mě na cestě potkaly, měly smysl. A že se vyplatila tvrdá práce.“

Prokop jedenáctý

Martin Prokop je v cíli a bude z toho na 99,99 procent celkově jedenácté místo. Na Dakaru je po desáté, toužil po Top10, ale i tak je to pro soukromníka skvělý výsledek. Letos ho zbrzdily technické problémy.

Lategan se ještě nevzdává

Henk Lategan se snaží ještě vyrvat Jazídu Rádžímu dakarský triumf. Na 19, kilometru na něj najel minut a teď je celkový rozdíl mezi oběma 5:25. Udrží to Rádží?

Prokop ve skupině

Prokop jede ve skupině. Sedm z osmi aut, která zatím projela prvním mezičasem na 19. kilometru, jsou namačkaná ve 39 vteřinách včetně Martina Prokopa.

Tak se slaví triumf

Motocyklista Daniel Sanders po dojetí do cíle.

Brabcova rozlučka

Jan Brabec, který dokončil na Dakar na 30. místě, už před závodem oznámil, že letos to bude jeho poslední start. Celkem se na Dakaru objevil osmkrát, nejlepším umístěním 23. místo z roku 2022.

Živý přenos dojezdové rampy

Pokud chcete sledovat, jak ředitel Dakar David Castera odměňuje jezdce, kteří dokončili tvrdý závod, můžete sledovat dění z rampy živě.

Odstartovala kategorie aut

Martin Prokop vyráží do závěrečné etapy v první grupě. „Bude startovat čtyři auta naráz, zažil jsem to jednou v Jižní Americe a byla to paráda. Souboj o desáté místo konat se nebude, ta ztráta je velká. Ale pořád je to 60 kilometrů v dunách, žádná dojížděčka. Těšíme se, že to dotáhneme do bivaku a dokonáme naše dílo,“ řekl Prokop, který je celkově jedenáctý.

Češi v cíli, nejlepší celkově Drdaj!

Nejlepším z Čechů je v motocyklech celkově sedmnáctý Dušan Drdaj, což je pro jezdce, který se v 26 letech účastnil v nově vzniklém soukromém týmu svého teprve druhého Dakaru, výtečný počin. Milan Engel dokončil na 23. místě, Jaromír Romančík je 24. a je třetí v kategorie bez asistence! Jan Brabec je 30., David Pabiška 36., Adam Peschel 44, Martin Prokeš po penalizacích za nedojetí jedné z etap 79. a Jiří Brož 80.

Daniel Sanders vyhrává Dakar

V cíli jsou už elitní motorkáři a je jasno o vítězi Dakaru. Tím se stal Australan Daniel Sanders, který před druhým Toshou Schareinou má náskok osm minut a 50 vteřin. Třetí končí Francouz Adrien van Beveren. Pro Sanderse, jezdce KTM, je to při páté účasti na Dakaru první triumf.

Česká legenda zvládla další Dakar

Do cíle dorazil David Pabiška, který jel svůj šestnáctý Dakar. Maximem 49letého jezdce zůstává 18. místo z roku 2014. Letos znovu jel v kategorii bez asistence. Včera se držel na 35. místě, definitivně přesné umístění budeme znát později. Jeho bratr Martin je pak manažerem týmu Martina Macíka.

První Češi v cíli

Martin Prokeš je v cíli, jel však kvůli zadřenému motoru z maratonské 5. etapy už mimo pořadí. A tak prvním klasifikovaným Čechem je Jiří Brož - úspěšný podnikatel, který si na Dakaru plnil klukovský sen. A i on poznal, jak Dakar umí být tvrdý.

Jak vypadá hromadný start?

Prokeš a Brož míří do cíle

Martin Prokeš (ten jede mimo pořadí) a Jiří Brož odstartovali v první patnáctce motorkářů. Dnes se začíná v obráceném pořadí, tedy od těch s největší ztrátou až po elitu. Oba Češi projeli mezičasem na 42. kilometru. Brož tu ztrácí 15 minut, a tak se ukazuje, že i tato závěrečná etapa může nadělat velké rozdíly mezi závodníky.

Online reportáž začíná

Dobré páteční ráno, vítejte u online reportáže ze závěrečné etapy Rallye Dakar. Dnes na závodníky čeká posledních 61 měřených kilometrů. Startuje se po skupinkách, jako tomu bývalo na závěr afrického Dakaru u Růžového jezera.