Hlavní obsah
ONLINE

Macík dojel druhý a dál má obří náskok, Šoltys byl třetí. Prokop se vyhýbal autům v protisměru

Aktualizováno

Martin Macík zůstává na Rallye Dakar s velkým náskokem v čele kategorie kamionů. V 6. etapě dojel druhý za Nizozemcem Mitchelem van den Brinkem, který sice o sedm minut snížil ztrátu, i tak je dělí hodina a 49 minut. Třetí pak byl Martin Šoltys. Martin Prokop skončil devátý mezi auty a motocyklista Dušan Drdaj třináctý.

První půlka Dakaru byla vydařená od nás i pořadatelů, pochvaluje si Martin Macík. Prokop už se mu za nařčení omluvilVideo: Sport.cz, MM Technology

Článek

Tentokrát od počátku etapy mezi kamiony vedl Mitchel van den Brink, Macík na něj postupně ztrácel, až z toho byl ve finiši rozdíl sedmi minut. V celkovém pořadí jde ale o „drobné“ a pro Macíka je klíčové, že dorazil do finiše bez úhony, protože v závěru jel za tmy. Soupeři, kteří startovali za ním, v ní pak jeli skoro celou druhou část.

„První dojezd za tmy, takže vůbec nevíme, kudy jsme jeli. První část etapy byla kamenitá, nemělo v ní kvůli defektům smysl tlačit na pilu, když máme takový náskok. Polovinu druhé pasáže jsme jeli celou dobu ve tmě, dunách a písku. Mám toho dost, ale zvládli jsme to. Ovšem tento Dakar ještě zdaleka není u konce,“ řekl Macík. A jeho navigátor František Tomášek připojoval: „Bylo to náročné, nic nevidíte a nevíte, co je okolo. Mitchel přitom chtěl závodit.“

Martin Šoltys se ztrátou 28 minut skončil třetí, Aleš Loprais dojel pátý. Celkově zůstává Loprais třetí (+2:41:13) a Šoltys čtvrtý (+4:01:10).

Pekelná souhra náhod. Mám čisté svědomí, pro opravu jsem udělal maximum, řekl po návratu z Dakaru Martin MichekVideo: Sport.cz

I po odstoupení Martina Michka má Česko motorkáře, který může v dakarské etapě atakovat elitní desítku. Dušan Drdaj v sobotním testu, kterým soutěž vstoupila do své druhé poloviny, dlouho svým umístěním šokoval. Pak sice z Top10 vypadl, přesto je 13. příčka jeho nejlepším výsledkem.

„Dneska super, moje nejlepší umístění na Dakaru a doufám, že takto budeme pokračovat dál. Ale nejdůležitější je, abychom se viděli v cíli,“ řekl Drdaj, kterého však na trati a v cíli čekala nemilá překvapení. „Na 17. kilometru jsem měl problém s navigací, kdy mi přestala fungovat, a naskočila až na 40. kilometru. Zjistil jsem, že jsem minul jeden waipoint, ovšem řekl jsem to lidem na tankovačkách, co to mají na starost. Proto jsem byl překvapený, když mi v cíli naskočila 15minutová penalizace. Hned jsme šli za organizátory, kteří přiznali svou chybu a smazali ji.“

Erzetu vyhrál Američan Ricky Brabec o pouhých 23 vteřin před Francouzem Van Beverenem, Drdaj na něj ztratil přes devět minut. Ve vedení soutěže zůstal Australan Daniel Sanders, který má před druhým Španělem Schareinou náskok necelých 12 minut. Drdaj je celkově 17.

Drdajův týmový kolega Jaromír Romančík, který v sobotu slaví 34. narozeniny, pak do cíle dorazil o 27 minut pomaleji než vítěz a obsadil 29. místo, Milan Engel byl po dodatečné penalizaci 34. Nicméně Romančík se posunul na třetí příčku v kategorii Original by Motul pro jezdce bez asistence.

I v kategorii aut zůstal lídr nezměněn. Náskok Jihoafričana Henka Lategana se však o něco snížil, teď má k dobru na druhého Jazída Rádžího sedm minut. Etapu vyhrál Belgičan Guillaume de Mévius, Martin Prokop na něj ztratil rovných deset minut a dojel devátý. V průběžném pořadí se posunul na 12. místo.

„První část začala pohodově, ale rytmus se brzy změnil. Bylo tam hodně těžkých kamenů a velkých prasklin na zemi. Bylo to na defekty i my jsme měli prořízlá kola, ale naštěstí jsme je vyměnili až při přejezdu. Dalo se tam hodně ztratit, poškodit auto. Navigačně to bylo taky neskutečně těžké. Pak jsme se přesunuli po dálnici na druhou část. Ta se odehrála v měkkém písku. Byla tam spousta diváků, hodně vyjetých stop, dost nepřehledné. Chvilku jsme se s tím trápili, než jsme si na to zvykli. Naštěstí jsme cestu trefovali,“ řekl Prokop.

Ten rovněž upozorňoval na nebezpečné situace, které v závěru erzety nastaly. Kvůli množství diváků potkal auta v protisměru, často za horizontem. „Ale všechno dobře dopadlo. Doufám, že s tím nebude problém za námi. O co se bojím víc, že spousta lidí přijede za tmy.“

Po těžkém karambolu skončil v závodě Francouz Chicherit, doposud desátý v pořadí. Se spolujezdcem byl odvezen do nemocnice, není však vážně zraněn.

Rallye Dakar - 6. etapa: Háil - Davadmí (829 km celkově/605 km rychlostní zkouška):
Automobily (kategorie Ultimate):
1. De Mévius, Baumel (Bel., Fr./Mini) 4:34:49
2. Ferreira, Palmeiro (Port./Mini) -1:34
3. Attíja, Boulanger (Kat., Fr./Dacia) -2:01
...
9. Prokop, Chytka (ČR/Ford) -10:00
44. Trněný, Pritzl (všichni ČR/Ford) -2:08:12
Průběžné pořadí:
1. Lategan, Cummings (JAR/Toyota) 32:51:36
2. Rádží, Gottschalk (Saúd. Ar., Něm./Toyota) -7:16
3. Ekström, Bergkvist (Švéd./Ford) -22:27
...
12. Prokop, Chytka -2:38:37
34. Trněný, Pritzl -10:50:59
Motocykly:
1. R. Brabec (USA/Honda) 5:00:51
2. Van Beveren (Fr./Honda) -23
3. Cornejo Florimo (Chile/Hero) -51
...
13. Drdaj -9:19
29. Romančík -26:55
34. Engel -48:09
41. Pabiška -1:03:16
42. J. Brabec -1:04:17
48. Prokeš (všichni ČR/KTM) -1:16:39
54. Peschel (ČR/Husqvarna) -1:30:24
75. Brož (ČR/KTM) -2:31:12
Průběžné pořadí:
1. Sanders (Austr./KTM) 35:18:49
2. Schareina (Šp./Honda) -11:46
3. Van Beveren -19:11
...
17. Drdaj -2:33:36
27. Engel -4:19:32
29. Romančík - 4:51:11
34. J. Brabec -6:12:50
38. Pabiška -7:54:25
49. Peschel -10:46:14
67. Brož -18:26:35
Kamiony:
1. Mitchel Van den Brink (Niz./Iveco) 5:17:19
2. Macík (ČR/Iveco) -7:00
3. Šoltys (ČR/Tatra) -29:07
...
5. Loprais (ČR/Iveco) -31:20
13. Poslední -2:00:33
14. Vrátný (oba ČR/Tatra) -2:20:25
Průběžné pořadí:
1. Macík 36:35:08
2. Mitchel Van den Brink -1:49:33
3. Loprais -2:41:13
4. Šoltys -4:01:10
...
11. Vrátný -13:46:46
14. Poslední -19:16:44

Rallye Dakar 2025

Nejslavnější světová rallye. To je Rallye Dakar, kterou letos v termínu 3.–17. ledna znovu hostila Saúdská Arábie. Na jezdce, mezi kterými nechybí ani české hvězdy, čekalo celkem 12 etap a více než 7700 kilometrů.

Online končí

Dnešní reportáž po 11 hodinách končí, těšit se budeme zase v neděli. Článek bude postupně doplňován.

Loprais rovněž v cíli

V cíli už je i Aleš Loprais, v závěru oproti Macíkovi a Van den Brinkovi zrychlil. Na vítěze ztratil 31 minut a patří mu dnes páté místo. Celkové pořadí vypadá následovně:

1. Macík

2. Van den Brink (+1:49:33)

3. Loprais (+2:41:13)

4. Šoltys (+4:01:10)

Ohlas Martina Macíka

„První dojezd za tmy, takže vůbec nevíme, kudy jsme jeli. Ale první část byla kamenitá, nemělo v ní kvůli defektům smysl tlačit na pilu, když máme takový náskok. Polovinu druhé pasáže jsme jeli celou dobu ve tmě, dunách a písku. Mám toho dost, ale zvládli jsme to. Ovšem tento Dakar ještě zdaleka není u konce.“

Šoltys třetí

Martin Šoltys je v cíli na třetí místě, dnes ztratil 28 minut. Aleš Loprais je stále na trati.

Ohlas Dušana Drdaje

„Jelo se mi pěkně, i když jsem měl na 17. kilometru problém s navigací, kdy mi přestala fungovat, a naskočila až na 40. kilometru. Zjistil jsem, že jsem minul jeden waipoint, ale říkal jsem to lidem na tankovačkách, co to mají na starost. Proto jsem byl překvapený, když mi v cíli naskočila 15minutová penalizace. Ale hned jsme šli do stanu za organizátory, kteří přiznali svou chybu. Takže dneska super, moje nejlepší umístění na Dakaru a doufám, že takto budeme pokračovat dál. Ale nejdůležitější je, abychom se viděli v cíli.“

V cíli i Brož

V cíli už je i poslední český motorkář Jiří Brož, který musel jet posledních 70 kilometrů po tmě. „Byl to masakr. Ve tmě se v dunách jet nedá.“

Foto: MCHphoto/Jiří Brož

Motocyklista Jiří Brož na Rallye Dakar 2025

Vítězí Nizozemec, Macík druhý

První dva kamiony jsou v cíli. Vítězí Nizozemec Mitchel van den Brink, Martin Macík na něj ztratil sedm minut. Čech ale zůstává suverénním lídrem celkového pořadí, když má před Van den Brinkem náskok hodinu a 49 minut.

Lopraisova ztráta narostla

Na 531. kilometru narostlo manko Aleše Lopraise na Van den Brinka už na 33 minut. První dva kamiony dnes zkrátka jedou jinou ligu.

Kamiony jdou do finiše

Na 577. kilometru vede Mitchel van den Brink o sedm minut před Martinem Macíkem.

Šoltys třetí

Na 531. kilometru zůstává Martin Šoltys třetí, ztrácí 23 minut. I z toho, co popisoval Martin Prokop, teď bude nejdůležitější projet do cíle ve zdraví. Kvůli divákům i kvůli tmě.

Ohlas Martina Prokopa

„První část začala pohodově, ale rytmus se brzy změnil. Bylo tam hodně těžkých kamenů a velkých prasklin na zemi. Bylo to na defekty i my jsme měli prořízlá kola, ale naštěstí jsme je vyměnili až při přejezdu. Dalo se tam hodně ztratit, poškodit auto. Navigačně to bylo taky neskutečně těžké. Pak jsme se přesunuli po dálnici na druhou část. Ta byla v měkkém písku, bylo to nekonečné. Byla tam spousta diváků, hodně vyjetých stop a bylo to nepřehledné. Chvilku jsme se s tím trápili, než jsme si na to zvykli. Naštěstí jsme cestu trefovali. Co bylo nepříjemné, tak jsme potkali hodně aut do protisměru - diváků i místňáků, což jsou těžké momenty. Ale všechno dobře dopadlo. Doufám, že s tím nebude problém za námi. Ale o co se bojím víc, že hodně lidí přijede za tmy.“

Na poušť padá noc

Jak jsme v reportáži už upozorňovali, tak posádky kamionů budou dojíždět za tmy. Už nyní se dle aktuálních záběrů z tratě stmívá. To může piloty, kteří startovali později, velmi znevýhodnit.

Macík ztrácí šest minut

Na 531. kilometru ztrácí Martin Macík na Mitchela van den Brinka přes šest minut. Na mapách bylo vidět, že se dostal do provozu. Teď má soka těsně za sebou. V celkovém pořadí to pořád není nic fatálního, Macék zůstává ve vedení s náskok hodiny a 50 minut.

Šoltys třetí, Loprais pátý

Na 478. kilometru zůstává Martin Šoltys mezi kamiony třetí, má ztrátu skoro 14 minut na Van den Brinka a víc než 10 na Martina Macíka. Aleš Loprais ztrácí 18 minut a je pátý.

Další Češi ve finiši

V cíli jsou i další motorkáři - Milan Engel je 29. se ztrátou 36 minut, David Pabišk a Jan Brabec nabrali přes hodinu. Martin Prokop je nakonec devátý v autech.

Stejné tempo Macíka a Van den Brinka

Mitchel van den Brink a Martin Macík jedou prakticky stejně rychle. Na posledních 40 kilometrech byl Macík o pouhé dvě vteřiny rychlejší, a tak se rozestup nemění. Na 478. kilometru tedy vede Nizozemec i tři a půl minuty. Na 440. kilometr pak přijel Aleš Loprais, který tu ztrácí 16 minut.

Vítěz mezi auty potvrzen

Etapu vyhrál Belgičan Guillaume de Mévius, Martin Prokop na něj ztratil rovných deset minut a bude nejspíš desátý.

Prokop má erzetu za sebou

Belgičan De Mévius je v cíli, v kategorii zatím vede, ale zda skutečně vyhraje, bude definitivní až po příjezdu Portugalce Ferreiry. Martin Prokop na Belgičana ztratil deset minut a v celkovém pořadí se z 15. příčky posune výš.

Nizozemec a za ním Češi

Na 440. kilometru se v kamionech situace nemění. Vede Van den Brink, Martin Macík je za ním o tři a půl minuty, Martin Šoltys je třetí se ztrátou už jedenácti minut. Aleš Loprais sem ještě nedorazil.

Těžký karambol

Tady je příčina, proč už nepokračuje Francouz Chicherit.

Lategan zůstává ve vedení aut

V autech na 531. kilometru vede Belgičan De Mévius, Martin Prokop na něj ztrácí skoro osm minut a dál se drží v desítce. První ze startujících pilotů jsou už v cíli. Henk Lategan udržel celkové vedení, druhý Jazíd Rádží jeho náskok snížil na sedm minut. Kdo vyhraje etapu se ale teprve rozhodne.

Romančík mezi třemi v kategorii

V cíli už je i dnešní oslavenec Jaromír Romančík, který na vítěze ztratil na 27 minut. Nicméně v celkovém pořadí se dostane na třetí příčku kategorie Original by Motul pro jezdce bez asistence.

Jak funguje váš motor?

Oficiální profil Rallye Dakar poprosil závodníky, aby předvedli zvuk jejich motoru. Myslíme si, že nejlepším imitátorem je hned první Adam Peschel.

Drdaj v cíli

Skvělý výsledek je dokonán. Dušan Drdaj je v cílí, na vítězného Ricky Brabce ztratil přes devět minut a mělo by z toho být nejhůře 13. místo. To je po Čecha nejlepší etapový výsledek.

Kamiony na startu druhé části

Kamiony už stojí na startu druhé části erzety. Budou mít před sebou ještě náročných 200 kilometrů v písčitém terénu a dá se předpokládat, že i ti nejrychlejší budou do cíle dojíždět za tmy.

Drdaj jde do finiše

V dunách Dušan Drdaj lehce ztrácí. Na 577. kilometru má manko na vítězného Brabce osm a půl minuty, i tak jde o velmi vydařený den. Teď je před ním posledních 20 kilometrů.

Rádží stahuje náskok lídra

Na 478. kilometru dochází k výraznému snížení Henka Lategana v čele kategorie aut. Jazíd Rádží na něj najel pět minut a to je i rozdíl v celkovém hodnocení. Martin Prokop na tomto mezičase ztrácí šest minut na zatím vedoucího De Meviuse a stále jede na hraně první desítky.

Drdaj stále drží krok s elitou

Na 531. kilometru zůstává Dušan Drdaj na dvanácté příčce, od Chilana Corneja Florima ho dělí pět minut. Ten už je v cíli, kde mu zatím patří třetí příčka za vedoucím Rickym Brabcem z USA. Vedení v soutěži udrží Australan Daniel Sanders, nicméně Španěl Schareina stáhl ztrátu na necelých 12 minut.

Romančík jede na své narozeniny slušně

Solidně si v erzetě vede i Jaromír Romančík, který má dnes 34. narozeniny. Na 478. kilometru mu se ztrátou 17 minut patří 27. příčka. Milan Engel je o dalších deset minut zpět, Jan Brabec má manko už 46 minut.

První motorkáři v cíli

První motorkáři už jsou v cíli. Získávají bonusy za otevíraní tratě, ale pořadí budeme znát až po projetí elitní dvacítky.

Drdaj teď dvanáctý

Dušan Drdaj sice na 478. kilometru vypadává z elitní desítky, se ztrátou šesti minut na Američana Kleina je dvanáctý, nicméně výsledky jsou teď neskutečně vyrovnané. Do desítky mu chybí dvacet vteřin.

Situace v kamionech

Na 233. kilometru je pořadí v kamionech následující: Vede Mitchel van den Brink, druhý Martin Macík ztrácí tři minuty, třetí je Martin Šoltys se ztrátou osm a půl minuty. Šestý Aleš Loprais nabral už skoro 14 minut. Teď všechny čeká dlouhý přejezd v normálním provozu. A jelikož Martin Macík přiznal, že jeho navigátor František Tomášek je fanouškem naší online reportáže, tak posíláme pozdrav do kabiny a přejeme hodně štěstí v druhé části dnešní erzety.

V problémech další z favoritů

Velké problémy má na trati další z elitních jezdců kategorie aut. Brazilec Lucas Moraes, doposud celkově pátý, měl hned v úvodu technické problémy a ztratil více než dvě a půl hodiny.

Drdaj letí i ve druhé části

Dušan Drdaj pokračuje v báječné jízdě. Na 440. kilometru se posunul už na osmé místo, když ztrácí pět minut na vedoucího Američana Kleina.

Loprais ztatil už 13 minut

Loprais na 190. kilometru už ztrácí 13 minut na Mitchela van den Brinka a 10 minut na Martina Macíka.

Macík druhý, Loprais nabírá ztrátu

Martin Macík dorazil už na 233. kilometr a i před ním je dlouhý přejezd. Ztrácí stále tři minuty na Mitchela van den Brinka, což mu ale v celkovém pořadí nechává pohodlný polštář hodiny a 53 minut. Macík nemusí zbytečně riskovat. Naopak v problémech je Aleš Loprais, který ještě nedorazil na mezičas na 190. kilometru a nabírá ztrátu.

Macík zůstává druhý

Na 190. kilometru je Martin Macík stále druhý, ztrácí tři minuty a 14 vteřiny na Mitchela van den Brinka. Martin Šoltys ztrácí necelých osm minut. Na příjezd Aleše Lopraise se ještě čeká. Litevec Žala, který dobře začal, stojí na trati.

Pomoc pro Rádžího

Jazíd Rádží dostal na přejezdu od Jihoafričana Variawy nové pneumatiky, aby byl v následném písečném úseku plně vybaven.

Motorkáři pokračují druhou částí

Nejrychlejší motorkáři už dorazili ke druhé speciálce, která startuje po 400. kilometru. Na start se tu chystá už i Dušan Drdaj.

Lídr mezi auty

Na 233. kilometru je lídrem v autech Jihoafričan Botterill, který má na druhého De Meviuse náskok minutu a půl. Martin Prokop je s odstupem 7:39 sedmý.

Loprais rovněž výtečný

Na 140. kilometr dorazil i Aleš Loprais, který tu ztrácí tři minuty a 28 vteřin na vedoucího Mitchela van den Brinka. Za Martinem Macíkem je o 28 vteřin. Martin Šoltys je čtvrtý.

Desátý v autech končí

Francouz Guerlin Chicherit, kterému patřila celkově desátá příčka v autech, měl na 16. kilometru nehodu, stěžoval si na bolesti krku a je letecky odvážen do nemocnice.

Solidní představení od Prokopa

Už i auta dorazila na 233. kilometr a čeká je dlouhý přejezd do dalšího měřeného úseku. Jazíd Ráždí stáhl v celkovém pořadí dvě minuty na Henka Lategana, dalších osm minut mu tedy ještě zůstává. Martin Prokop je tady o deset vteřin rychlejší než Násir Attíja a Lategan. Pohybuje se zatím okolo sedmého místa, definitivní to bude až po příjezdu dalších pilotů, kteří startovali později. Nicméně dnes předvádí opět solidní výkon!

Macík ztrácí tři minuty na Nizozemce

Na 140. kilometru je Martin Macík druhý, ztrácí na Van den Brinka tři minuty, Martin Šoltys pak šest minut. Aleš Loprais pak na předchozím mezičase měl ztrátu necelých tří minut a jede zhruba o 50 vteřin pomaleji než Macík. Skvěle rozjel erzetu Litevec Žala, který ale po čtvrtečních potížích odstartoval s odstupem, a tak srovnání na dalších bodech budeme mít později.

Není to nádhera?!

Elitní český fotograf Marian Chytka, jinak bratr navigátora Viktora Chytky, ukazuje krásu Dakaru.

Van den Brink tlačí

Na 96. kilometru je mezi kamiony v čele Mitchel van den Brink. Martin Macík na něj ztrácí dvě minuty, Martin Šoltys před čtyři. Macík má ale v celkovém pořadí na Nizozemce náskok dvou hodin, nemusí proto riskovat a jet na hraně.

Situace v autech na 190. kilometru

Na 190. kilometru Jazíd Rádží mírně snížil ztrátu na Henka Lategana v celkovém pořadí kategorie aut. Teď je rozdíl zhruba devět minut. Martin Prokop na tomto mezičase ztrácí pět minut na zatím vedoucího Belgičana De Meviuse a je teď rychlejší než zmíněný Lategan. To ho umisťuje na hranu první desítky.

Další Češi mají půlku za sebou

Na 233. kilometr už dorazil i další kvintet českých jezdců. Jaromír Romančík ztrácí přes deset minut a je 26., Milan Engel nabral už skoro 20 minut a je 34., o čtyři příčky za ním je Adam Peschel se ztrátou 28 minut. David Pabiška ztrácí půlhodinu, Jan Brabec přes 36 minut. Jiří Brož po čtvrtečních patálií startoval později a teprve se na mezičas blíží. Jezdce teď čeká dlouhý přejezd do další měřené části.

Loprais ztrácí minutu

Na 39. kilometr dorazil i Aleš Loprais, který na vedoucího Mitchela van den Brinka ztrácí 66 vteřin. Čech se dnes musí prokousávat přes pomalejší jezdce, což mu bude odebírat potřebné vteřiny. Na Van den Brinka ztrácí v celkovém pořadí 20 minut. Martinové Macík a Šoltys na tomto mezičase drží druhé a třetí místo.

Macík zatím druhý, Šoltys třetí

Na 39. kilometru se zatím vedení ujímá Mitchel van den Brink, který má před druhým Martinem Macíkem náskok 26 vteřin. Martin Šoltys je třetí se ztrátou 37 vteřin. Aleš Loprais teprve před chvíli odstartoval.