Hlavní obsah
ONLINE

Macík s Lopraisem kralují nejtěžší etapě Dakaru. Získali solidní náskok na konkurenty

Aktualizováno

Martin Macík a Aleš Loprais skvěle rozjeli nejtěžší etapu letošního ročníku Rallye Dakar. Ta má skoro tisíc měřených kilometrů a je rozdělena do dvou dní. Po první části je zatím nejrychlejší Macík, Loprais je o tři minuty a pět vteřin zpět, jejich největší konkurenti přitom ztratili. Motocyklista Martin Michek se drží na hraně druhé desítky, podobně jako Martin Prokop v autech. Neděle nemá oficiální výsledky, protože etapa Chrono48 končí až v pondělí. Noc posádky stráví ve stanech a v provizorních bivacích.

Foto: Flickr Loprais Team

Aleš Loprais při Rallye Dakar 2025

Článek

Ta etapa děsila dakarské účastníky od chvíle, co pořadatelé odtajnili své plány. Má sice magicky znějící název Chrono48, ale skrývá v sobě peklo. Trvá dva dny, měří skoro tisíc kilometrů a její princip je jednoduchý. V neděli vyrazíte, musíte se dostat do jednoho ze šesti záchytných bivaků, kde posádky přenocují. Druhý den pokračují, přičemž čas se jim sčítá.

Výtečně se dařilo právě Macíkovi s Lopraisem, kteří se dostali až na 546. kilometr. Jejich nejbližší konkurent Mitchel van den Brink ztratil v průběhu etapy už skoro půlhodiny. Macík se virtuálně dostal i do vedení v celkovém pořadí, když má na Lopraise náskok přes dvě minuty.

Pozor na pneumatiky! Největším úskalím Dakaru může být hned na začátku Chrono48 na kamenitých cestáchVideo: Sport.cz

„První půlka Chrono48 je zdárně za námi. Dojeli jsme až do bivaku C, takže jsme dneska ukrojili solidníporci kilometrů. V tuhle chvíli až sem dojely tři kamiony, uvidíme, jestli se ještě někdo objeví (spíšne). Jsme bez zázemí, takže noc bude trochu divočina a ráno zvesela nasedáme, ať to doklepneme do cíle. Bohouš jede jako drak,“ napsal Macíkův tým na sociální sítě.

Další z Čechů Martin Šoltys v neděli na Macíka nabral 45 minut. Ztráta Tomáše Vrátného a Karla Posledního je více než čtyřhodinová a nedojeli ani do prvního bivaku.

Sedmadvaceti posádkám aut se pak podařilo dojet až na 626. kilometr a díky brzkému startu je mezi nimi i Prokop. Vede domácí závodník Jazíd Rádží, Čech ale na něj ztratil téměř 41 minut a je jasné, že si po pondělním dojezdu v celkových výsledcích pohorší. Doplatil na to, že po sobotním úspěšném představení startoval z předních příček a ztrácel tak navigací při „otevírání“ tratě a hledání správných cest. Navíc sedm minut nechal v servisu, kde měnil prasklou manžetu u přední poloosy.

Zásadní problémy měli dva hvězdí piloti. Obhájce titulu Carlos Sainz přetočil v dunách své auto na střechu, sice s hodně očesaným vozem pokračoval, ale nabral už časové manko 55 minut. Sébastien Loeb, který tolik touží po dakarském triumfu, měl na 409. kilometru technické trable a i on „posbíral“ 32 minut. Druhý z Čechů, Karel Trněný dojel se ztrátou hodiny a půl na 546. kilometr.

Motocyklista Martin Michek nocuje v bivaku na 617. kilometru mezi elitními jezdci, ztrácí však na vedoucího Daniela Sanderse zhruba 28 minut. Celý den se pohyboval okolo 20. místa. Dušan Drdaj a Milan Engel jsou na 600. kilometru, patří jim pozice ve třetí desítce, což je pro ně solidní výsledek. Bude tu s nimi i Jan Brabec, který už má ale ztrátu 70 minut.

„Konečně jsem si dal jídlo a postavil stan. Dojel jsem na 600. kilometr, kde mě organizátor zastavil, i když kousek od nás byla tankovačka. Scházelo mi nějakých pět minut. Škoda, že jsem se tam nedostal, protože bych tam mohl být s kluky. Ale mám tady dobrou partu Čechů, můžeme si tu popovídat. Byl to moc těžký den, těch 600 kilometrů mě dost vyčerpalo. Bylo to náročné tak, že si to nikdo nedovede představit. Ke konci, jak zapadlo sluníčko, tak nebylo skoro nic vidět. Bylo to nebezpečné, hledali jsme waypointy. Zítra musím dojet nějakých 350 kilometr,“ hlásil z bivaku Engel.

A šéf stáje Orion MRG Ervín Krajčovič přidal další informace: „Škoda, že Engel neprojel a nedostal se do dalšího bivaku. Na druhou stranu si odpočine a bude zítra čerstvější. Michek jel skvěle, držel se špičky, chvilkami ale měl větší odstup. Opět se potýkal s problémy s roadbookem, který mu organizátoři museli vyměnit na 413. kilometru v neutralizaci. Nemáme informace o tom, že by ho limitovalo. Penalizace ze včerejšího dne za překročení rychlostního limitu mu zůstává, nepodařilo se zatím prokázat, že vypadávání obrazovky bylo tak zásadní, že z ní nemohl informace během jízdy přečíst. Martin Prokeš se tam dneska pravděpodobně protrápil, bude mít v pondělí hodně kilometrů před sebou.“

Dnešní online končí

Dnešní online reportáž končí, zítra budeme pokračovat. Informace v článku budeme postupně doplňovat.

Čeští motorkáři

Motocyklista Martin Michek nocuje v bivaku na 617. kilometru mezi elitními jezdci, ztrácí však na vedoucího Daniela Sanderse zhruba 28 minut. Celý den se pohyboval okolo 20. místa. Dušan Drdaj a Milan Engel jsou na 600. kilometru, patří jim pozice ve třetí desítce, což je pro ně solidní výsledek. Dorazil sem i Jan Brabec, který ztrácí 70 minut. Jaromír Romančík a David Pabiška skončili na 551. kilometru.

Loeb a Sainz dojeli špičku

Také Sainz i Loeb ještě pokračovali po oficiálním konci a dojeli do bivaku na 626. kilometru. Loeb ztrácí 32 a půl minuty, Sainz skoro hodinu.

Macík ještě navyšuje náskok

Oba Češi dojeli ještě do dalšího bivaku na 546. kilometru. Stále vede Martin Macík, Aleš Loprais na něj ztrácí tři minuty a pět vteřin.

Macík a Loprais v bivaku

Češi Martin Macík a Aleš Loprais dorazili do bivaku na 521. kilometru. Macík má před krajanem náskok dvou minut a 12 vteřin, v celkovém pořadí pak minutu a 23 vteřin. Pořadatelé je ale ještě pouští dál.

Jaká je situace v autech?

V automobilech se podařilo 11 posádkám dojet na 626. kilometr a je mezi díky brzkému startu i Martin Prokop. Vede domácí závodník Jazíd Rádží, Prokop na něj ztrácí téměř 41 minut. Loeb je 618. kilometru se ztrátou 33 minut, Sainz má manko 55 minut.

Macík vs. Loprais

Martin Macík opět mírně navýšil náskok na Aleše Lopraise, teď je mezi nimi rozdíl minuty a 54 vteřin. Macík pokračuje do dalšího bivaku na 521. kilometru a zdá se, že Loprais to také stihl před časovým limitem a může jet dál.

Blíží se konec

Nejrychlejší automobily dojedou do bivaku na 626. kilometru. Tam posádky přenocují.

Macík první, v závěsu Loprais

Na trati jedou v závěsu, a tak na 452. kilometru platí, že mezi kamiony stále vede Martin Macík, Aleš Loprais je druhý se ztrátou minuty a půl. Blíží se záchytný bivak na 491. kilometru.

Buggyra dnes ztratila

Pro českou stáj Buggyra to není vydařená etapa. Martin Šoltys ztratil víc než 40 minut, Karel Poslední zůstává stát zhruba na 275. kilometru.

Do bivaku mají mnozí daleko

Podle pravidel za půlhodiny vyprší lhůta, po které se může kvůli stmívání závodit. Posádky pak musí zůstat v nejbližším bivaku. Ten první je ale na 491. kilometru a k němu má ještě řada kamionů i aut daleko.

Motorkáři pokračují

Všichni čeští motorkáři jedou, byť ztráta Martina Prokeše, Jiřího Brože a Adama Peschela na 413. kilometru narostla už skoro ke dvěma hodinám. Dušan Drdaj a Milan Engel pokračují v dobrém tempu, projeli 526. kilometrem se ztrátou půlhodiny. Za 40 minut jejich dnešní šichta skončí. Martin Michek už je na 551. kilometru, teď jede v podobném tempu jako špička. Zůstává tedy na hraně druhé desítky.

Loeb bojuje, Sainz dál ztrácí

Martin Prokop je na 580. kilometru se ztrátou necelých 40 minut na vedoucího Rádžího. Už sedí v autě přes sedm hodin a ještě hodina je před ním. Carlos Sainz na 547. kilometru zaostává už o 53 minut. Sébeastien Loeb i za pomoci Gutierezzové snižuje ztrátu a jede teď rychleji než lídr etapy. I tak má manko 36 minut.

Češi ujíždějí Van den Brinkovi

Nizozemec Mitchel van den Brink, který po včerejší etapě vedl, nabral na oba Čechy další ztrátu. Teď má manko 24 minut a v celkovém pořadí 21 minut. Litevec Žala pak celkově ztrácí přes půlhodiny. Macík s Lopraisem si tak mohou dnes a zítra vyjet slušný náskok.

Vrátný a Poslední výrazně ztrácejí

Kromě Šoltyse nabírají velkou ztrátu také Tomáš Vrátný a Karel Poslední. Zatímco Martin Šoltys se více než 40minutovým mankem blíží ke kótě 414. kilometru, tak Vrátného s Posledním čeká teprve průjezd 288. kilometrem. To už budou skoro dvě hodiny ztráty, a především ještě dlouhý den před nimi.

Michek na 526. kilometru

Motocyklista Martin Michek má za sebou už 526 kilometrů. Ztrácí necelých 27 minut na vedoucího Sanderse a pohybuje se okolo 20. místa. Další Češi ještě nedorazili. Na 412. kilometru totiž mají povinnou 40minutovou zastávku.

Loprais dotahuje Macíka

Tahle bitva baví. Martin Macík vede i na 414. kilometru, Aleš Loprais se mu ale přiblížil. Je mezi nimi rozdíl 50 vteřin. V celkovém pořadí zůstává Macík o pouhou vteřinu ve vedení a to už má Dakar za sebou skoro 900 ostrých kilometrů. Teď budou kamiony dotankovávat, pak je ještě několik desítek kilometrů, než vyprší dnešní časový limit.

Co Sainz a Loeb?

Carlos Sainz je na 491. kilometru se ztrátou 45 minut. Pokračuje i Sébastien Loeb, který má na 452. kilometru manko 37 minut. Dost možná se už ve druhé etapě rozplývá jeho sen o dakarském triumfu.

Český souboj!

Na 373. kilometru jde mezi kamiony do vedení Martin Macík, Aleš Loprais na něj ztrácí 70 vteřin. Macík se tak posouvá o 21 vteřin do průběžného pořadí. Přes 11 minut teď ztratil Mitchel van den Brink.

První záchytný bivak

První auta přijíždějí do prvního záchytného bivaku na 491. kilometru. Stále vede Rádží, za ním je Attíja. Prokop ztrácí 34 minut. Stále ale zbývají dvě hodiny do vypršení časového limitu, a tak budou posádky pokračovat dál. Prokop je teď v první trojce aut, která otevírá cestu, což dozajista stojí čas.

Šoltys v problémech

Bohužel Martin Šoltys nabral v posledních desítkách kilometrů ztrátu téměř 40 minut a dobrý výsledek z této etapy je zřejmě fuč.

Prokop chytil tempo

Ztráta Martina Prokopa se teď v dunách „zakonzervovala“ na půlhodině. Už je na 452. kilometru, kde vede domácí Rádží, Attíja je o minutu zpět druhý.

Potíže má i hvězdný Loeb

Velké problémy kromě má Sainze má dnes i Sébastien Loeb. Kvůli poruše zastavil na 409. kilometru. Snažila se mu pomoct týmová kolegyně Cristina Gutiérrezová, Loeb se s obtížemi dostal na 414. kilometr, kde je čerpací stanice. Na vedoucího Radžího ale ztratil už půlhodiny a je otázkou, zda se mu trable podaří vyřešit.

Trable v dunách

Duny jsou zkrátka nevyzpytatelné.

Tři Češi na 413. kilometru

Na 413. kilometru jsou tři čeští motorkáři. Martin Michek ztrácí 26 minut a 25 vteřin, Dušan Drdaj jen o třináct sekund víc. Milan Engel má manko půlhodiny. Pokračují i další Češi, byť jejich ztráta je mnohem vyšší.

Loprais stále první

I na 325. kilometru zůstává ve vedení Aleš Loprais, druhý Martin Macík ztrácí 79 vteřin. Třetí je Mitchel van den Brink se ztrátou tří minut. Loprais vede i celkově. Šoltys teď nabírá časové manko.

Informace ze třídy aut

Aktuální informace z kategorie aut. Násir Attíja ztratil kvůli chybě v navigaci. Američan Mitchel Guthrie má být podle rozhodnutí Fordu k ruce Carlosi Sainzovi, kterého čeká ještě den a půl s rozbitým autem. Teď jsou oba na 414. kilometru, kde mají posádky 50minutovou přestávku.

Češi vládnou kamionům

Skvělé zprávy přicházejí z kategorie kamionů. Onu dunovou pasáž Češi zatím zvládají. Na 288. kilometru vede Aleš Loprais, druhý Martin Šoltys ztrácí dvě minuty a osm vteřin, třetí Martin Macík je o dalších 12 vteřin zpět. Po počátečních problémech ale zrychluje Mitchel van den Brink. Doposud vedoucí Žala nabírá minuty, na kótu ještě nedojel.

Pohled na Čechy

Martin Michek na 360. kilometru ztrácí na vedoucího Sanderse přes 25 minut a drží se na hraně druhé a třetí desítky. V podobném tempu jako on dnes jede Dušan Drdaj (+26:11). Milan Engel je o další tři minuty zpět. Jan Brabec je na 320. kilometru se ztrátou 39 minut. Karel Trněný z kategorie aut je na 288. kilometru s mankem 47 minut.

Ztratili i Loeb a Attíja

Na 373. kilometru se mění pořadí mezi auty. Vede domácí borec Rádží, Attíja je o dvě minuty za ním druhý. Loeb už nabral skoro 12 minut. Martin Prokop teď zůstává na necelé půlhodině.

Klíčový úsek pro kamiony

Jak ukazuje kategorie aut, tak teď pro kamiony přichází klíčová dunová pasáž, kde se dá hodně ztratit. Nebo naopak na soupeře získat klíčový náskok. Podle map si teď velmi solidně vede Martin Šoltys.

Sainz havaroval!

Loňský král Carlos Sainz převrátil na 325. kilometru v dunách svůj Ford. Zpět na kola mu pomohl asistenční vůz, ale zřejmě už dnes přijde o naději na obhajobu titulu.

Motorkáři ve třetině

Motorkáři jsou na 320. kilometru, to znamená ve třetině dvoudenní šichty. Jsou před nimi ještě čtyři hodiny jízdy. Vede Daniel Sanders z Austrálie. Martin Michek je momentálně 19. se ztrátou 24 minut, Dušan Drdaj 22. (+27:00) a Milan Engel 23. (+28:23).

Záběry na Prokopa

Michek je 19., další Češi těsně za ním

Tři čeští motorkáři už projeli 272. kilometrem. Vede stále Daniel Sanders z Austrálie, pronásleduje ho Američan Ricky Brabec. Martin Michek je se ztrátou necelých 20 minut 19., Milan Engel 24. a Dušan Drdaj 25.

Žala v čele, tři Češi za ním

Litevec Žala navyšuje na 231. kilometru svůj náskok. Aleš Loprais na něj teď ztrácí necelé tři minuty, třetí Martin Macík tři a půl minuty a čtvrtý Martin Šoltys pět a půl minuty. Žala ale včera nabral v etapě více než 22 minut, a tak je v celkovém vedení teď Loprais.

Prokop dál ztrácí na nejlepší

Na 288. má Martin Prokop ztrátu na vedoucího Násira Attíju už 23 minut a 18 vteřin. V podobném tempu jako on dnes jede také Aliyyah Koloc, která závodí za český tým Buggyra.

Lounová popisuje první etapu

Zpěvačka Olga Lounová jede na Dakaru jako navigátorka Igora Pazdery ve veteránské kategorii Klasik.

Žala jde před Čechy

Na 169. kilometru se před Čechy dostává Litevec Vaidotas Žala. Martin Macík na něj ztrácí minutu a 43 vteřin, Aleš Loprais je o dalších 11 vteřin zpět. Martin Šoltys zůstává se ztrátou čtyř minut čtvrtý. Virtuálně je teď lídrem závodu Loprais.

Češi milují Dakar

A řada příznivců dorazila přímo do Saúdské Arábie.

Macík navyšuje náskok!

Na 136. kilometru je mezi kamiony stále v čele Martin Macík, druhý je Aleš Loprais se ztrátou minuty a 32 vteřin. Martin Šoltys je čtvrtý (+5:27). Macík se ujímá vedení i ve virtuálním celkovém pořadí, Loprais je v něm druhý o necelou minut

Attíja jde do čela

Na 231. kilometru jde v autech do vedení Násir Attíja, Radží na něj ztrácí 30 vteřin, třetí je Loeb. Martinu Prokopovi na Attíju chybí 19 minut a 17 sekund.

Prokop musel měnit poloosu

Už známé důvod ztráty Martina Prokopa. Na 169. kilometru museli mechanici měnit pravou přední poloosu, a tak nabral sedm minut. Je ale štěstí v neštěstí, že se tak stalo před jedinou zastávkou, kterou posádky během dvou dní mají.

První duny na Dakaru

Etapa dnes nabízí i první dunové pasáže. Takto v nich jede lídr kategorie motocyklů Daniel Sanders.

Motorkáři na 205. kilometru

Třicítka motocyklistů je na 205. kilometru, kde doplňují palivo i energii pro sebe. Vede Daniel Sanders, druhý je Američan Brabec. Martin Michek ztrácí 14 minut, Milan Engel necelých 17. Dušan Drdaj si od posledního mezičasu pohoršil a ztrácí 17 a půl minuty. A další Češi na předchozích mezičasech? Jan Brabec 35., Jaromír Romančík 43., Davi Pabiška 48., Martin Prokeš 60., Adam Peschel 62. a Jiří Brož 64.

Výtečný Drdaj

Skvěle dnes jede Dušan Drdaj. Na 174. kilometru je dokonce o sedm rychlejší než česká motocyklová jednička Martin Michek a patří mu 20. místo. Michek je o pozici za ním, Milan Engel je se ztrátou 15 minut a 22 vteřin na Australana Sanderse 27.

Jaká je situace v autech?

Na 169. kilometru vede domácí závodník Rádží, Martin Prokop na něj 17 minut a 26 vteřin. Druhý je Švéd Ekström, třetí je Katařan Attíja.

Macík jde do vedení, Loprais je druhý

Na 87. kilometru jde v kamionech do vedení Martin Macík, Aleš Loprais je druhý o 63 vteřin a Martin Šoltys čtvrtý. Mitchel van den Brink ztratil už téměř sedm minut!

Zastávka v „boxech“

Na 168. kilometru mají posádky aut možnost využít tříminutového servisu. Někteří jen zkontrolují auto, jiní mění pneumatiky.

Prokop se dnes trápí

Už po včerejší etapě si stěžoval na zánět dutin a bolest hlavy, Martin Prokop zřejmě trpí i dnes. Na 169. kilometru český pilot ztrácí už přes 16 minut a to ještě na mezičas nedorazili nejlepší. Teď následuje krátký tříminutový servis a pak „peklo“ pokračuje.