Článek
Ta etapa děsila dakarské účastníky od chvíle, co pořadatelé odtajnili své plány. Má sice magicky znějící název Chrono48, ale skrývá v sobě peklo. Trvá dva dny, měří skoro tisíc kilometrů a její princip je jednoduchý. V neděli vyrazíte, musíte se dostat do jednoho ze šesti záchytných bivaků, kde posádky přenocují. Druhý den pokračují, přičemž čas se jim sčítá.
Výtečně se dařilo právě Macíkovi s Lopraisem, kteří se dostali až na 546. kilometr. Jejich nejbližší konkurent Mitchel van den Brink ztratil v průběhu etapy už skoro půlhodiny. Macík se virtuálně dostal i do vedení v celkovém pořadí, když má na Lopraise náskok přes dvě minuty.
„První půlka Chrono48 je zdárně za námi. Dojeli jsme až do bivaku C, takže jsme dneska ukrojili solidníporci kilometrů. V tuhle chvíli až sem dojely tři kamiony, uvidíme, jestli se ještě někdo objeví (spíšne). Jsme bez zázemí, takže noc bude trochu divočina a ráno zvesela nasedáme, ať to doklepneme do cíle. Bohouš jede jako drak,“ napsal Macíkův tým na sociální sítě.
Další z Čechů Martin Šoltys v neděli na Macíka nabral 45 minut. Ztráta Tomáše Vrátného a Karla Posledního je více než čtyřhodinová a nedojeli ani do prvního bivaku.
Sedmadvaceti posádkám aut se pak podařilo dojet až na 626. kilometr a díky brzkému startu je mezi nimi i Prokop. Vede domácí závodník Jazíd Rádží, Čech ale na něj ztratil téměř 41 minut a je jasné, že si po pondělním dojezdu v celkových výsledcích pohorší. Doplatil na to, že po sobotním úspěšném představení startoval z předních příček a ztrácel tak navigací při „otevírání“ tratě a hledání správných cest. Navíc sedm minut nechal v servisu, kde měnil prasklou manžetu u přední poloosy.
Zásadní problémy měli dva hvězdí piloti. Obhájce titulu Carlos Sainz přetočil v dunách své auto na střechu, sice s hodně očesaným vozem pokračoval, ale nabral už časové manko 55 minut. Sébastien Loeb, který tolik touží po dakarském triumfu, měl na 409. kilometru technické trable a i on „posbíral“ 32 minut. Druhý z Čechů, Karel Trněný dojel se ztrátou hodiny a půl na 546. kilometr.
Motocyklista Martin Michek nocuje v bivaku na 617. kilometru mezi elitními jezdci, ztrácí však na vedoucího Daniela Sanderse zhruba 28 minut. Celý den se pohyboval okolo 20. místa. Dušan Drdaj a Milan Engel jsou na 600. kilometru, patří jim pozice ve třetí desítce, což je pro ně solidní výsledek. Bude tu s nimi i Jan Brabec, který už má ale ztrátu 70 minut.
„Konečně jsem si dal jídlo a postavil stan. Dojel jsem na 600. kilometr, kde mě organizátor zastavil, i když kousek od nás byla tankovačka. Scházelo mi nějakých pět minut. Škoda, že jsem se tam nedostal, protože bych tam mohl být s kluky. Ale mám tady dobrou partu Čechů, můžeme si tu popovídat. Byl to moc těžký den, těch 600 kilometrů mě dost vyčerpalo. Bylo to náročné tak, že si to nikdo nedovede představit. Ke konci, jak zapadlo sluníčko, tak nebylo skoro nic vidět. Bylo to nebezpečné, hledali jsme waypointy. Zítra musím dojet nějakých 350 kilometr,“ hlásil z bivaku Engel.
A šéf stáje Orion MRG Ervín Krajčovič přidal další informace: „Škoda, že Engel neprojel a nedostal se do dalšího bivaku. Na druhou stranu si odpočine a bude zítra čerstvější. Michek jel skvěle, držel se špičky, chvilkami ale měl větší odstup. Opět se potýkal s problémy s roadbookem, který mu organizátoři museli vyměnit na 413. kilometru v neutralizaci. Nemáme informace o tom, že by ho limitovalo. Penalizace ze včerejšího dne za překročení rychlostního limitu mu zůstává, nepodařilo se zatím prokázat, že vypadávání obrazovky bylo tak zásadní, že z ní nemohl informace během jízdy přečíst. Martin Prokeš se tam dneska pravděpodobně protrápil, bude mít v pondělí hodně kilometrů před sebou.“