Hlavní obsah
ONLINE

Byl to masakr, říkal Macík. Ovládl nejtěžší etapu Dakaru, Loprais je po úžasném souboji druhý

Aktualizováno

Byla to nejtěžší etapa letošního ročníku Rallye Dakar, drsný test odolnosti. A dva čeští závodníci z kategorie kamionů v něm skvěle obstáli. Martin Macík erzetu, která měla téměř tisíc měřených kilometrů, po dramatickém průběhu vyhrál, Aleš Loprais na něj ztratil necelých deset minut. Macík vede před krajanem o devět také celkově. Martin Prokop je v autech jedenáctý, motocyklista Martin Michek patnáctý.

Extrém, masakr. Bohouš dostal hrozně na frak, říká Martin Macík po vítězství v nejtěžší etapě DakaruVideo: MM Technology

Článek
Fotogalerie

Mezi oběma českými „kamioňáky“ to byla neskutečná přetahovaná. Po 700 kilometrech měl Macík náskok na Lopraise šest minut, o sto kilometrů dále byla ale situace rázem opačná. Aby se na 897. kilometru se zase vše obrátilo a vedení se znovu ujal Macík. Měl těsný náskok, který až zhruba deset kilometrů před finišem narostl na jedenáct minut. Později sice Macík dostal penalizaci 100 vteřin, nic to ale na jeho výhře nezměnilo.

„Byly to dvě extrémně náročné etapy v jedné. Na začátku jsme si vedli dobře, ale pak to bylo nahoru dolů. Několikrát jsme se zakopali, protože byl hrozně měkký písek. Hledali jsme i nějaké body, zničil jsem tlumiče, takže jsme měnili kolo. Opravdu to bylo drsné, masakr. Bohouš (jméno vozu) dostal na frak, máme rozbité okno, děravé kolo,“ popisoval Macík.

A podobně mluvil také Loprais: „Potvrdilo se, že to byla nejtěžší etapa. Jeli jsme ve vteřinách, byla to nádherná bitva. Dnes byly nebezpečné a měkké gumy, zvládlo to jen pár kamionů. Pak jsme 12 kilometrů před cílem v prachu za Martinem Macíkem udělali defekt. Ale bylo to moc hezké a jsem rád, že jsme tady a máme prostor se zlepšovat.“

Obhájce titulu Macík tak po nejtěžší etapě poskočil do čela průběžného pořadí, Loprais je za ním se ztrátou necelých devíti minut, třetí Litevec Žala má manko 40 minut. Další konkurenti už nabrali výrazný odstup, čtvrtý Nizozemec Mitchel van den Brink je zpět o hodinu a čtvrt. Martin Šoltys ztrácí ještě o dvě hodiny víc.

V kategorii aut zvítězil Litevec Baciuška. Celkově vede Lategan z JAR o 4:45.

Martin Prokop ztratil v etapě přes 42 minut a dojel čtrnáctý. Celkově je s mankem 33 minut na 11. místě. V neděli doplácel na to, že startoval z předních pozic a musel otevírat trať, což je navigačně složitější. Později pustil rychlejší jezdce před sebe, což ho podle jeho slov následně zpomalilo. V pondělním pokračování erzety ale předvedl velmi solidní výkon a jel na úrovni nejlepších.

Foto: Flickr Martina Prokopa

Martin Prokop na startu etapy Rallye Dakar 2025

„Bylo to maso a ani si nepamatuji, co všechno se stalo. Bohužel na začátku jsme museli měnit poloosu. Pořád jsme jeli ve vedoucí skupince, museli jsme hledat cestu. Skoro 500 kilometrů jsme se ve třech střídali ve vedení. Pak nás docvakla skupinka rychlíků a dostali jsme se do neskutečné mlýnice. Jeli jsme dalších 500 kilometrů v hrozném prachu a tady před cílem se to začalo stupňovat. Byla to šílenost, nebylo vidět ani na metr,“ popisoval Prokop. „A v prachu já moc dobrý nejsem, jsem opatrný. Nechali jsme se předjet auty, kde byli divočáci a hodně riskovali. Ale cílem bylo dovézt auto do bivaku, aby dostalo pořádný servis. Neztratili jsme obzvlášť moc, žádné velké zaváhaní nebylo.“

Skvěle se po sobotních potížích do závodu vrátil Sébastien Loeb, stále živí naději na dakarský triumf. Naopak Carlos Sainz, obhájce prvenství, ztratil po nedělním karambolu přes hodinu a půl. Druhý Čech Karel Trněný je 33.

Martin Michek už má divočinu v Chrono48 za sebou. Řešil opět potíže s tabletem. Video: ORION Moto Racing Group

Mezi motorkáři triumfoval Australan Daniel Sanders, který vede i celkově o 12 minut před Američanem Howesem.

Martin Michek v dvoudenní šichtě ztratil 36 minut a skončil 17. Celkově nabral hodinu a sedm minut, je patnáctý. Michek měl ovšem v průběhu nedělní části etapy problémy s roadbookem, na zhruba padesátce kilometrů mu nefungoval a jel tak bez navigace a informací o nebezpečí. Je možné, že pořadatel to zohlední a jeho výsledný čas ještě upraví.

„Maratonská etapa byla náročná fyzicky a psychicky. Povedlo se mi dojet do nejvzdálenějšího bivaku, za to jsem moc rád. Byla tam perfektní atmosféra, vzal jsem si stan a spacák. Jak nemám věci s sebou, tak jsem spal v tom, v čem jsem přijel. Moc se proto těším na krásnou sprchu. Doufám, že s tím tabletem už nebude problém, i když v cíli na mě zase něco vyskočilo,“ uvedl Michek.

Dušan Drdaj dojel 21. a o příčku za ním Milan Engel. Obráceně na tom jsou v celkovém pořadí. „Včera to bylo peklo, den byl hodně dlouhý, bylo to nekonečné. Udělal jsem tam jednu chybu, spadnul jsem a noha mi zůstala pod motorkou. Naštěstí u mě zastavil Paolo Lucci a tím bych mu chtěl poděkovat, že mi zvednul motorku. Jinak v bivaku byla skvělá atmosféra, pokecali jsme,“ popisoval Engel. „Dneska bylo brutální tempo. Dojel jsem Romaina Dumontiera, jeli jsme spolu celou dobu. Ke konci jsem ale málem ztratil sedačku, musel jsem proto zvolnit.“

Rallye Dakar - 2. etapa: Biša - Biša (1058 km celkově/967 km rychlostní zkouška):
Automobily (kategorie Ultimate):
1. Baciuška, Mena (Lit., Šp./Toyota) 10:54:11
2. Rádží, Gottschalk (Saúd. Ar., Něm./Toyota) -2:43
3. Yacopini, Oliveras (Arg., Šp./Toyota) -6:23
...
14. Prokop, Chytka -42:16
28. Trněný, Pritzl (všichni ČR/Ford) -2:19:44
Průběžné pořadí:
1. Lategan, Cummings (JAR/Toyota) 15:40:30
2. Rádží, Gottschalk -4:45,
3. Attíja, Boulanger (Kat., Fr./Dacia) -11:14
...
11. Prokop, Chytka -32:54
33. Trněný, Pritzl -2:55:31
Motocykly:
1. Sanders (Austr./KTM) 11:12:13
2. Howes (USA/Honda) -7:37
3. Schareina (Šp./Honda) -7:41
...
17. Michek -36:00
21. Drdaj -46:16
22. Engel -50:25
37. J. Brabec -1:42:19
41. Romančík -2:07:46
46. Pabiška -2:21:43
60. Prokeš (všichni ČR/KTM) -3:41:57
65. Peschel (ČR/Husqvarna) -4:14:01
66. Brož (ČR/KTM) -4:16:23
Průběžné pořadí:
1. Sanders 16:10:31
2. Howes -12:36
3. Branch (Botsw./Hero) -12:40
...
15. Michek -1:07:08
21. Engel -1:27:39
22. Drdaj -1:28:21
37. J. Brabec -3:04:24
42. Romančík -3:18:43
45. Pabiška -3:28:05
59. Peschel -5:38:46
61. Prokeš -5:42:18
63. Brož -6:05:38
Kamiony:
1. Macík 12:10:51
2. Loprais (oba ČR/Iveco) -9:43
3. Žala (Lit./Iveco) -18:52
...
11. Šoltys -3:13:43
15. Vrátný (oba ČR/Tatra) -7:52:22
Průběžné pořadí:
1. Macík 17:24:29
2. Loprais -8:54
3. Žala -38:50
...
10. Šoltys -3:19:52
14. Vrátný -8:54:20

Online reportáž končí

Dnešní online reportáž končí. Další informace budeme postupně do článku doplňovat. Těšíme se zase zítra u textového přenosu na viděnou.

Penalizace pro Macíka

Martin Macík dostává penalizaci minuty a 40 vteřin. Na jeho výhře to nic nemění, jen je teď mezi ním a Alešem Lopraisem celkový rozdíl necelých devět minut.

Loprais v závěru ztratil

Aleš Loprais už je také v cíli. V závěru jeho ztráta narostla na 11 minut a 23 sekund. Litevec Žala je třetí, na Macíka ztratil přes 20 minut. Celkově vede Macík, Loprais je o 10 minut a 34 sekund druhý. Žala má manko 40 minut.

Loprais už se blíží

Zřejmě šlo o defekt. Teď už Loprais míří do cíle.

Macík vyhrává etapu

Martin Macík je cíli, na trati strávil 12 hodin a devět minut. Tuto etapu vyhraje. Čekáme na příjezd Aleše Lopraise, podle map však zhruba deset kilometrů před cílem zastavil.

Další dva Češi v cíli

V cíli jsou další dva čeští motorkáři. Jan Brabec ztratil hodinu a 42 minut, Jaromír Romančík dvě hodiny.

Blíží se cíl

Na posledním mezičase před cílem (933. kilometr) vede Martin Macík, Aleš Loprais je o dvě a půl minuty druhý.

Mění se pořadí, do čela jde Macík

Český souboj v kamionech pokračuje. Na 897. kilometru jde zase do vedení Martin Macík, který má teď náskok na Lopraise 2:20. Žala je o 20 minut zpět. Macík jde i do průběžného celkového vedení.

Milan Engel a jeho hodnocení

„Včera to bylo peklo, protože jsem dojel na 600. kilometr. Den byl hodně dlouhý, bylo to nekonečné. S motorkou jsem nic nedělal, nemusel jsem nic opravovat. Udělal jsem tam jednu chybu, spadnul jsem a noha mi zůstala pod motorkou. Naštěstí u mě zastavil Paolo Lucci a tím bych mu chtěl poděkovat, že zastavil a zvednul mi motorku. Jinak v bivaku byla skvělá atmosféra, byl jsem tam s Honzou Brabcem a s Dušanem Drdajem, pokecali jsme. Šli jsme brzo spát, já byl úplně hotový. Dneska zbývalo nějakých 350 kilometrů do cíle, bylo brutální tempo, dojel jsem Romaina Dumontiera, jeli jsme spolu celou dobu. To bylo super. Ke konci jsem ale málem ztratil sedačku, musel jsem zvolnit. Za mě super, cítím se v pohodě.“

Motocyklisté šokují v autech

Oba jsou dvojnásobnými šampiony Dakaru na motocyklech. Když se Toby Price po deseti účastech nedočkal prodloužení smlouvy u KTM, rozhodl se zkusit štěstí v autech. Coby navigátora si vybral Sama Sunderlanda, který loni po 11 startech na Dakaru oznámil konec. Vrátil se a teď posádka při své premiéře drží senzační čtvrté místo mezi absolutními hvězdami rallye.

Foto: Kin Marcin / Red Bull Content Pool

Posádka Toby Price (vpravo) a Sam Sunderland na Rallye Dakar 2025

1. Loprais, 2. Macík…

Teď už je to kvapík, ale ani na 868. kilometru se v kamionech nic nemění. Aleš Loprais vede o šest minut a 16 vteřin před Martinem Macíkem. Třetí Žala lehce snížil manko. Mitchel van den Brinka nabral na předchozím mezičasu už 75 minut.

Koupel vítěze

A pak že se s telefonem nemá chodit do vany. Koupel motocyklového vítěze etapy Daniela Sanderse.

V cíli už i další Češi

V cíli jsou už další dva čeští motorkáři. Dušan Drdaj ztratil na vítězného Sanderse 46 minut, hned za ním přijel Milan Engel se ztrátou 50 minut. Martin Michek bude dnes 19., celkově je patnáctý.

Loprais dál vede

Na 831. kilometru se situace v kamionech nemění. Vede Aleš Loprais, Martin Macík stále ztrácí šest minut a Žala 20.

Bylo to maso a šílenost, řekl Prokop

„Bylo to maso a ani si nepamatuji, co všechno se stalo. Bohužel na začátku jsme museli měnit poloosu. Pořád jsme jeli ve vedoucí skupince, museli jsme hledat cestu. Skoro 500 kilometrů jsme se ve třech střídali ve vedení. Pak nás docvakla skupinka rychlíků a dostali jsme se do neskutečné mlýnice. Jeli jsme dalších 500 kilometrů v hrozném prachu a tady před cílem se to začalo stupňovat. Byla to šílenost, nebylo vidět ani na metr. Bylo to jako jet na Makarskou v prachu. A v prachu já moc dobrý nejsem, jsem opatrný. Nechali jsme se předjet auty, kde byli divočáci a hodně riskovali. Ale cílem bylo dovést auto do bivaku, aby dostalo pořádný servis. Neztratili jsme obzvlášť moc, žádné velké zaváhaní nebylo.“

Sainz s velkou ztrátou

V cíli už je i vítěz minulého ročníku Carlos Sainz, který ale ztratil hodinu a půl. V kategorii aut pak pár desítek kilometrů před cílem skončil Jihoafričan De Villiers, který se přitom držel v první desítce.

Ohlas Martina Michka

Na Sport.cz se vám snažíme zprostředkovat i nejrychlejší ohlasy českých jezdců, tady je ten od Martina Michka. „Tak jsem zpátky po tisíci kilometrech zase v bivaku v Biše. Maratonská etapa byla náročná fyzicky a psychicky. V první polovině jsem měl problémy s tabletem, nešel mi. Na 400. kilometru v tankovačce mi ho komplet vyměnili organizátoři. Naštěstí tam byli přímo technici, kteří to viděli, že to opravdu nejde. Když mi nešla navigace, tak přestal jít také sentinel. Povedlo se mi dojet do toho nejvzdálenějšího bivaku, za to jsem moc rád. Byla tam perfektní atmosféra, vzal jsem si stan a spacák. Jak nemám věci s sebou, tak jsem spal v tom, v čem jsem přijel. Moc se těším na krásnou sprchu. Doufám, že s tím tabletem už nebude problém, i když v cíli na mě zase něco vyskočilo.“

Úprava výsledků u aut

Dochází k revizi výsledků u kategorie aut. Rádží dostal penalizaci dvou minut, i tak vítězí, protože trest dostal i Attíja. A tak je na druhém místě se ztrátou 4:16 Henk Lategan. Dnešní ztráta Martina Prokopa je tak 39 minut. Celkově vede Lategan o čtyři minuty a 45 vteřin. Prokop ztrácí necelých 33 minut. Loeb je šestý s odstupem 19 minut.

Situace ohledně Martina Šoltyse

Dobrá zpráva z tábora Martina Šoltyse. Vysokou penalizaci nedostal. I tak v upravených výsledcích ztrácí na 739. kilometru dvě hodiny a 40 minut.

V cíli už je i Michek

Mezi motorkáři vyhrál Australan Daniel Sanders, který vede i celkově o 12 minut před Američanem Howesem. Martin Michek v dvoudenní šichtě po započtení časových bonusů ztratil 36 minut, celkově nabral už hodinu a sedm minut. Michek měl ovšem v průběhu nedělní části etapy problémy s roadbookem, na zhruba padesátce kilometrů mu nefungoval a jel tak bez navigace a informací o nebezpečí. Je možné, že pořadatel to zohlední a jeho výsledný čas ještě upraví.

Loprais vede, Macík ztrácí

Těžko říct, jestli to byl defekt či navigační chyba. Na posledních 20 kilometrech ztratil Martin Macík na Aleše Lopraise skoro šest minut. Loprais teď na 803. kilometru vede o šest minut a 12 vteřin. Nyní budou kamiony dotankovávat.

Rádží zvítězil, v cíli i Prokop

V kategorii aut zvítězil domácí pilot Jazíd Rádži, který na druhého Násira Attíju najel čtyři minuty a 29 vteřin. Celkově vede Jihoafričan Henk Lategan o dvě minuty a 45 vteřin před Rádžím. Martin Prokop dnes ztratil 41 minut, celkově ztrácí podle pořadatelského webu 32 minut a 54 vteřin.

Motorkáři mají cíl nadohled

Motorkáři mají před sebou posledních 30 kilometrů. Stále vede Daniel Sanders z Austrálie, Martin Michek na něj ztrácí 29 minut. Dnes jede konstantně.

Loprais jde do vedení!

Aleš Loprais vrací na 782. kilometru „úder“ a jde před Martina Macíka. Ten na něj ztrácí 44 vteřin, v celkovém pořadí je Macík zpět o minutu a 33 vteřin.

Další potíže Sainze

Carlos Sainz převrátil auto, a tak jede bez předního skla. Má už jen jednu rezervní pneumatiku, proto raději volí pomalejší tempo. Jeho manko je přes hodinu.

Auta jdou do finiše

Jazíd Rádží vede i 40 kilometrů před cílem. Na Násira Attíju najel dvě minuty a 47 vteřin. Sébastien Loeb je 15 minut zpět. Martin Prokop ztrácí necelých 39 minut a dnes se o pár pozic posune.

Nizozemec na Macíka ztrácí a ztrácí

Mitchel van den Brink, který vyhrál první etapu, přijíždí na 739. kilometr se ztrátou 71 minut na Macíka. Byť je závod teprve na začátku, může to být zásadní.

Drdaj a Engel na 804. kilometru

Dušan Drdaj ztrácí na 804. kilometru 35 minut a Milan Engel 39 minut.

Kamiony v dunách

Nejlepší kamiony jsou teď v navigačně náročném úseku v dunách. Čekáme na jejich příjezd na 782. kilometr, nicméně podle map se zdá, že Loprais dotahuje Macíka.

Prokop má dobrý den

Martin Prokop včera doplácel na to, že startoval mezi prvními a otevíral trať. Později gentlemansky před sebe pouštěl rychlejší a ztrácel v „zácpě“. Dnes ale drží skvělé tempo. Na 897. kilometru ztrácí 37 minut na Rádžího a poslední desítky kilometrů zajel rychleji než on. Ztráta Loeba je 15 minut. V závodu končí Španělka Cristina Gutiérrezová.

Macík lehce ztratil

Litevec Žala na 739. kilometru stáhl ztrátu na Martina Macíka na 21 minut. Čas Aleše Lopraise nenaskočil, nicméně podle map následuje Macíka.

Potíže Tomáše Vrátného

Informace o motocyklistovi Adamu Peschelovi a Tomáši Vrátném z kamionů.

Poslední stovka pro auta

Nejlepší automobily mají před sebou už poslední stovku kilometrů. Na 831. kilometru stále vede Rádží, Attíja je za ním o minutu, Loebova ztráta se dostala už pod 15 minut. Martin Prokop stále ztrácí 36 minut a jede rychle jako lídr.

Co další české kamiony?

Jak jsou na tom další české kamiony? Martin Šoltys se blíží na 700. kilometr, ale pořád u něj svítí ztráta přes 14 hodin. Nováček Karel Poslední se včera za tmy dostal do prvního bivaku, teď je na 618. kilometru se ztrátou šesti hodin. Tomáš Vrátný je na 580. kilometru a ztrácí sedm a půl hodiny.

Macík přidává vteřiny

Kamiony jsou na 700. kilometru a Martin Macík přidává důležité vteřiny. Druhý Aleš Loprais na něj ztrácí šest minut a 42 vteřin. Rozdíl mezi nimi se během dnešního rána zdvojnásobil. V průběžném hodnocení vede Macík o pět minut, Žala ztrácí už 45 minut.

Michek snížil ztrátu

Solidně si v posledních 80 kilometrech počínal Martin Michek, který o dvě minuty snížil ztrátu na vedoucího Daniela Sanderse a na 806. kilometru je mezi nimi rozdíl 29 minut. Dušan Drdaj (+38:04) a Milan Engel (+41:46) jsou na 729. kilometru.

Loeb letí, Roma stojí

Automobily jsou na 803. kilometru. Stále vede saúdskoarabský pilot Rádží, Martin Prokop na něj ztrácí 36 minut a jede v podobném tempu jako. Neskutečný výkon ale předvádí Sébastien Loeb, který po včerejších technických problémech stáhl za dnešek už 17 minut a teď na lídra ztrácí čtvrthodinu. Naopak manko Carlose Sainze se natahuje, teď už je to víc než hodina. Problémy zastavují Naniho Romu a nabírá desítky minut.

Macík jede v tempu

Na 626. kilometru přidává Martin Macík k dobru dalších pár vteřin na Aleše Lopraise i konkurenci. Teď je mezi Čechy rozdíl 5:21.

Pohled na motorkáře

Motorkáři jsou na 729. kilometru. Martin Michek tu ještě bez započtených bonusových vteřin ztrácí 31 minut na Sanderse a stále jede na hraně první dvacítky. Dušan Drdaj a Milan Engel mají za sebou 662 kilometrů. Drdaj ztrácí 34 minut, Engel o čtyři minuty víc.

Prokop jede rychleji než špička

Teď skvěle jede Martin Prokop. Už neotevírá trať, a tak posledních 39 kilometrů zajel o sedm minut rychleji než lídr Rádží. Ten má před Attíjou náskok dvě minuty, třetí je Lategan. Stahuje i Loeb, teď ztrácí 23 minut.

Kamiony tankují

Na 618. kilometru kamiony dotankovávají. Vede Macík, druhý je Loprais o pět minut zpět, Žala ztrácí 25 minut, Mitchel van den Brink skoro 48 minut. Je tam i Šoltys, který má ztrátu přes 14 hodin. Ve včerejším večerním vysílání Nova Action byl i manažer týmu Buggyra, za který Šolotys jezdí, Jan Kalivoda a neměl žádné informace o možných problémech.

Krajčovič o první půli Chrono48

Ervín Krajčovič, šéf stáje Orion MRG, za kterou závodí trio Michek, Engel, Prokeš, včera hodnotil: „Škoda, že Engel neprojel a nedostal se do dalšího bivaku. Na druhou stranu si odpočine a bude zítra čerstvější. Michek jel skvěle, držel se špičky, chvilkami ale měl větší odstup. Opět se potýkal s problémy s roadbookem, který mu organizátoři museli vyměnit na 413. kilometru v neutralizaci. Nemáme informace o tom, že by ho limitovalo. Penalizace z předchozího dne za překročení rychlostního limitu mu zůstává, nepodařilo se zatím prokázat, že vypadávání obrazovky bylo tak zásadní, že z ní nemohl informace během jízdy přečíst. Martin Prokeš se tam dneska pravděpodobně protrápil, bude mít v pondělí hodně kilometrů před sebou.“

Macík je rychlejší než Loprais

Macík dál drobně navyšuje náskok na Aleše Lopraise. Na 618. kilometru je mezi nimi rozdíl pět minut a 12 vteřin. A konkurenti? Žala a Mitchel van den Brink už v celkovém hodnocení ztrácejí přes 45 minut!

Prokop má za sebou 700 kilometrů

Nejrychlejší posádky aut už mají za sebou 700 kilometrů včetně Martina Prokopa. Ten na této kótě ztrácí na vedoucího Radžího 42 minut. Teď už ho čeká „sprint“ 250 kilometrů do cíle.

Michek jede s elitou

Rozjela se i třída motorkářů. Martin Michek je na 662. kilometru se ztrátou 29 minut na vedoucího Australana Sanderse. Noc strávil mezi elitními jezdci.

Macík drobně navyšuje náskok na Lopraise

Nejprve se podívejme do kategorie kamionů. Martin Macík už je na 608. kilometru a má tu náskok 4:51 na druhého Aleše Lopraise. Další posádky sem ještě nedorazily. Nicméně Mitchel van den Brink na Macíka na předchozích kótách ztrácí už 45 minut. Nejasná je situace ohledně Martina Šoltyse. Jeho tým Buggyra večer informoval, že se dostal do bivaku, on pokračuje, ale u jeho jména naskočila ztráta přes 14 hodin.

Druhá půlka Chrono48 odstartovala

Hezké pondělní ráno, vítejte u dalšího online přenosu z Rallye Dakar, tentokrát u vyvrcholení etapy Chrono48. Jezdci strávili noc ve stanech, ale teď už jsou zase v zápřahu. Vzhledem k tomu, že jsou posádky rozmístěny v prostotu dvou stovek kilometrů, dal se celý dakarský ansámbl rychle do pohybu.