Článek
Mezi oběma českými „kamioňáky“ to byla neskutečná přetahovaná. Po 700 kilometrech měl Macík náskok na Lopraise šest minut, o sto kilometrů dále byla ale situace rázem opačná. Aby se na 897. kilometru se zase vše obrátilo a vedení se znovu ujal Macík. Měl těsný náskok, který až zhruba deset kilometrů před finišem narostl na jedenáct minut. Později sice Macík dostal penalizaci 100 vteřin, nic to ale na jeho výhře nezměnilo.
„Byly to dvě extrémně náročné etapy v jedné. Na začátku jsme si vedli dobře, ale pak to bylo nahoru dolů. Několikrát jsme se zakopali, protože byl hrozně měkký písek. Hledali jsme i nějaké body, zničil jsem tlumiče, takže jsme měnili kolo. Opravdu to bylo drsné, masakr. Bohouš (jméno vozu) dostal na frak, máme rozbité okno, děravé kolo,“ popisoval Macík.
A podobně mluvil také Loprais: „Potvrdilo se, že to byla nejtěžší etapa. Jeli jsme ve vteřinách, byla to nádherná bitva. Dnes byly nebezpečné a měkké gumy, zvládlo to jen pár kamionů. Pak jsme 12 kilometrů před cílem v prachu za Martinem Macíkem udělali defekt. Ale bylo to moc hezké a jsem rád, že jsme tady a máme prostor se zlepšovat.“
Obhájce titulu Macík tak po nejtěžší etapě poskočil do čela průběžného pořadí, Loprais je za ním se ztrátou necelých devíti minut, třetí Litevec Žala má manko 40 minut. Další konkurenti už nabrali výrazný odstup, čtvrtý Nizozemec Mitchel van den Brink je zpět o hodinu a čtvrt. Martin Šoltys ztrácí ještě o dvě hodiny víc.
V kategorii aut zvítězil Litevec Baciuška. Celkově vede Lategan z JAR o 4:45.
Martin Prokop ztratil v etapě přes 42 minut a dojel čtrnáctý. Celkově je s mankem 33 minut na 11. místě. V neděli doplácel na to, že startoval z předních pozic a musel otevírat trať, což je navigačně složitější. Později pustil rychlejší jezdce před sebe, což ho podle jeho slov následně zpomalilo. V pondělním pokračování erzety ale předvedl velmi solidní výkon a jel na úrovni nejlepších.
„Bylo to maso a ani si nepamatuji, co všechno se stalo. Bohužel na začátku jsme museli měnit poloosu. Pořád jsme jeli ve vedoucí skupince, museli jsme hledat cestu. Skoro 500 kilometrů jsme se ve třech střídali ve vedení. Pak nás docvakla skupinka rychlíků a dostali jsme se do neskutečné mlýnice. Jeli jsme dalších 500 kilometrů v hrozném prachu a tady před cílem se to začalo stupňovat. Byla to šílenost, nebylo vidět ani na metr,“ popisoval Prokop. „A v prachu já moc dobrý nejsem, jsem opatrný. Nechali jsme se předjet auty, kde byli divočáci a hodně riskovali. Ale cílem bylo dovézt auto do bivaku, aby dostalo pořádný servis. Neztratili jsme obzvlášť moc, žádné velké zaváhaní nebylo.“
Skvěle se po sobotních potížích do závodu vrátil Sébastien Loeb, stále živí naději na dakarský triumf. Naopak Carlos Sainz, obhájce prvenství, ztratil po nedělním karambolu přes hodinu a půl. Druhý Čech Karel Trněný je 33.
Mezi motorkáři triumfoval Australan Daniel Sanders, který vede i celkově o 12 minut před Američanem Howesem.
Martin Michek v dvoudenní šichtě ztratil 36 minut a skončil 17. Celkově nabral hodinu a sedm minut, je patnáctý. Michek měl ovšem v průběhu nedělní části etapy problémy s roadbookem, na zhruba padesátce kilometrů mu nefungoval a jel tak bez navigace a informací o nebezpečí. Je možné, že pořadatel to zohlední a jeho výsledný čas ještě upraví.
„Maratonská etapa byla náročná fyzicky a psychicky. Povedlo se mi dojet do nejvzdálenějšího bivaku, za to jsem moc rád. Byla tam perfektní atmosféra, vzal jsem si stan a spacák. Jak nemám věci s sebou, tak jsem spal v tom, v čem jsem přijel. Moc se proto těším na krásnou sprchu. Doufám, že s tím tabletem už nebude problém, i když v cíli na mě zase něco vyskočilo,“ uvedl Michek.
Dušan Drdaj dojel 21. a o příčku za ním Milan Engel. Obráceně na tom jsou v celkovém pořadí. „Včera to bylo peklo, den byl hodně dlouhý, bylo to nekonečné. Udělal jsem tam jednu chybu, spadnul jsem a noha mi zůstala pod motorkou. Naštěstí u mě zastavil Paolo Lucci a tím bych mu chtěl poděkovat, že mi zvednul motorku. Jinak v bivaku byla skvělá atmosféra, pokecali jsme,“ popisoval Engel. „Dneska bylo brutální tempo. Dojel jsem Romaina Dumontiera, jeli jsme spolu celou dobu. Ke konci jsem ale málem ztratil sedačku, musel jsem proto zvolnit.“
Rallye Dakar - 2. etapa: Biša - Biša (1058 km celkově/967 km rychlostní zkouška): |
---|
Automobily (kategorie Ultimate): |
1. Baciuška, Mena (Lit., Šp./Toyota) 10:54:11 |
2. Rádží, Gottschalk (Saúd. Ar., Něm./Toyota) -2:43 |
3. Yacopini, Oliveras (Arg., Šp./Toyota) -6:23 |
... |
14. Prokop, Chytka -42:16 |
28. Trněný, Pritzl (všichni ČR/Ford) -2:19:44 |
Průběžné pořadí: |
1. Lategan, Cummings (JAR/Toyota) 15:40:30 |
2. Rádží, Gottschalk -4:45, |
3. Attíja, Boulanger (Kat., Fr./Dacia) -11:14 |
... |
11. Prokop, Chytka -32:54 |
33. Trněný, Pritzl -2:55:31 |
Motocykly: |
1. Sanders (Austr./KTM) 11:12:13 |
2. Howes (USA/Honda) -7:37 |
3. Schareina (Šp./Honda) -7:41 |
... |
17. Michek -36:00 |
21. Drdaj -46:16 |
22. Engel -50:25 |
37. J. Brabec -1:42:19 |
41. Romančík -2:07:46 |
46. Pabiška -2:21:43 |
60. Prokeš (všichni ČR/KTM) -3:41:57 |
65. Peschel (ČR/Husqvarna) -4:14:01 |
66. Brož (ČR/KTM) -4:16:23 |
Průběžné pořadí: |
1. Sanders 16:10:31 |
2. Howes -12:36 |
3. Branch (Botsw./Hero) -12:40 |
... |
15. Michek -1:07:08 |
21. Engel -1:27:39 |
22. Drdaj -1:28:21 |
37. J. Brabec -3:04:24 |
42. Romančík -3:18:43 |
45. Pabiška -3:28:05 |
59. Peschel -5:38:46 |
61. Prokeš -5:42:18 |
63. Brož -6:05:38 |
Kamiony: |
1. Macík 12:10:51 |
2. Loprais (oba ČR/Iveco) -9:43 |
3. Žala (Lit./Iveco) -18:52 |
... |
11. Šoltys -3:13:43 |
15. Vrátný (oba ČR/Tatra) -7:52:22 |
Průběžné pořadí: |
1. Macík 17:24:29 |
2. Loprais -8:54 |
3. Žala -38:50 |
... |
10. Šoltys -3:19:52 |
14. Vrátný -8:54:20 |