Hlavní obsah
ONLINE

Suverénní Macík získal na Dakaru výrazný náskok, Loprais přišel o druhé místo

Aktualizováno

Martin Macík udělal velký krok k obhajobě svého dakarského titulu. Po dalším etapovém vítězství navýšil svůj náskok v kategorii kamionů už na dvě hodiny, neboť jeho nejbližší pronásledovatel Aleš Loprais sto kilometrů před cílem výrazně ztratil. Teď je celkově druhý Mitchel van den Brink, Loprais třetí. Martin Prokop skončil desátý mezi auty, motocyklista Martin Prokeš kvůli zadřenému motoru nedojel.

Foto: Maxim Shemetov, Reuters

Martin Macík, František Tomášek a David Švanda v akci během 5. etapy

Článek

„Chrono 48 a maratonská etapa rozhodly, jaké jsou dnes výsledky. Já jsem si to užil, auto fungovalo výborně a díky všem dalším posádkám, že nám půjčily gumy, abychom mohli přežít. A díky i klukům, jak připravili auto,“ uvedl Macík. „Nemůže to být lepší, jsme v polovině Dakaru na prvním místě.“

Macík vedl od prvních mezičasů a postupně navyšoval svůj odstup na ostatní. Zcela zásadní moment přišel na 320. kilometru, kde Aleš Loprais zůstal dlouhé minuty stát. Po půlhodině se rozjel, ale za dalších deset kilometrů Loprais zastavil znovu, zatímco Macík o nějakých devadesát kilometrů dál už projížděl vítězně cílem. Loprais v tomto úseku ztratil přes hodinu, a byť je závod teprve v polovině, je to velké - až kruciální - manko.

Jenže za dalších deset kilometrů Loprais zastavil znovu, zatímco Macík o nějakých devadesát kilometrů dál už projížděl vítězně cílem. Loprais v tomto úseku ztratil přes hodinu, a byť je závod teprve v polovině, je to velké - až kruciální - manko.

„Předně bych chtěl poděkovat Miklósi Kovácsovi a Williamu de Grootovi, kteří nám kamarádsky poskytli rezervy na dnešek, takže jsme mohli jet. Dnešní etapa byla jednou z nejhezčích, jaké jsem kdy jel. David skvěle navigoval, odsýpalo to, soupeře i vozidla z jiných kategorií jsme brali jednoho po druhém. Ale nakonec to pro nás nedopadlo tak, jak jsme si přáli, protože nám zůstalo jen jedno listové pero. Všechna ostatní praskla únavou,“ vysvětlil Loprais.

Macík teď v celkovém pořadí vedení o hodinu a 56 minut před Nizozemcem Mitchelem van den Brinkem. Loprais je třetí, na Van den Brinka mu chybí 20 minut. Čtvrtý je Martin Šoltys.

Foto: Flickr Loprais team

Aleš Loprais se svou posádkou na Rallye Dakar 2025

V kategorii motocyklů připadlo etapové vítězství Argentinci Lucianu Benavidesovi. Dosavadní lídr pořadí Daniel Sanders z Austrálie dostal za trojnásobné překročení rychlostního limitu osmiminutovou penalizaci, a tak se jeho náskok na druhého Španěla Schareinu ztenčil na necelých sedm minut.

Nejlepší z Čechů Dušan Drdaj ztratil na vítěze přes 28 minut a celkově je dvacátý.

„Obě maratonské etapy byly jako přes kopírák. Ze začátku dobré tempo a pak jsem se ztratil. Je potřeba vychytat navigaci. Musel jsem se chytit pomalejšího jezdce, který na tom byl navigačně lépe a dotáhnout to do cíle za ním. Nejdůležitější ale je, že jsme v cíli a máme polovinu rallye za sebou,“ řekl Drdaj.

Jaromír Romančík byl o další čtyři minuty pomalejší a drží čtvrtou příčku mezi jezdci bez asistence. Martin Prokeš si musel na 105. kilometru kvůli zadřenému motoru zavolat o pomoc a tým Orion MRG tak v závodě po Martinu Michkovi přišel o dalšího pilota.

Jenže zatímco Michek coby elitní jezdec se žlutým číslem nesmí do závodu znovu naskočit a čeká ho tak brzy odlet domů, Prokeš - pokud se podaří jeho motorku opravit - může teoreticky s penalizací a mimo pořadí pokračovat.

„Na 40. kilometru jsem zastavoval na 15 minut, protože tam jezdec přede mnou celkem špatně spadl. Přiletěl pro něho vrtulník. Dostal jsem papír, že mi ztrátu strhnou. Pak jsem jel dál a na 105. kilometru se ozvala rána z motoru, vytekl všechen olej a tím to pro mě skončilo. Momentálně budeme čekat na motorku, která by měla dorazit buď dneska v noci, nebo zítra. Chceme pokračovat dál. Závisí to na tom, kdy motorka dorazí a jaká na tom bude oprava,“ uvedl Prokeš.

Nevedlo se ani třetímu jezdci Orionu, Milan Engel ve čtvrtek ztratil kvůli prasklé kyvné vidlici hodinu a půl.

Ve třídě aut zvítězil o pouhou vteřinu Američan Seth Quintero. Původní vítěz Násir Attíja dostal dodatečnou 10minutovou penalizaci a Quintero ho přeskočil o jedinou vteřinu. Martin Prokop na něj ztratil 17 minut a skončil desátý. Lídrem zůstal Jihoafričan Henk Lategan, jenž navýšil svůj náskok před druhým Jazídem Radžím na deset minut, Prokop je čtrnáctý.

„Škoda toho technického problému ve třetí etapě, kdy jsme ztratili hodinu a půl. Jinak Shrek (auto) funguje fantasticky, Viktor je taky v navigaci výborný. Dnes jsme jeli v první skupině, otevírali jsme trať a malovali stopy, což není rychlé, ale je to skvělá zkušenost pro navigaci. Jestli chceme přivézt nějaký výsledek, tak se musíme snažit jet pořád co nejlépe, nemít už žádné větší trable a zkusit ještě něco dokázat. Nevzdali jsme to,“ řekl Prokop.

V pátek je na Rallye Dakar volný den.

Rally Dakar 2025

Nejslavnější světová rallye. To je Rallye Dakar, kterou letos v termínu 3.–17. ledna znovu hostí Saúdská Arábie. Na jezdce, mezi kterými nechybí ani české hvězdy, čeká celkem 12 etap a více než 7700 kilometrů.

Rallye Dakar - 5. etapa: Úla - Háil (492 km celkově/428 km rychlostní zkouška):
Automobily (kategorie Ultimate):
1. Quintero, Zenz (USA, Něm./Toyota) 4:32:53
2. Attíja, Boulanger (Kat., Fr./Dacia) -1
3. Ekström, Bergkvist (Švéd./Ford) -8
...10. PROKOP, CHYTKA -17:17
48. TRNĚNÝ, PRITZL (všichni ČR/Ford) -1:50:25.
Průběžné pořadí:
1. Lategan, Cummings (JAR/Toyota) 28:10:11
2. Rádží, Gottschalk (Saúd. Ar., Něm./Toyota) -10:17
3. Ekström, Bergkvist -20:54
...14. PROKOP, CHYTKA -2:15:13
35. Trněný, Pritzl -8:49:23.
Motocykly:
1. L. Benavides (Arg./KTM) 4:53:00
2. Van Beveren (Fr./Honda) -47
3. Cornejo Florimo (Chile/Hero) -1:31
...26. DRDAJ -28:31
27. ROMANČÍK -32:46
33. J. BRABEC -38:08
50. PABIŠKA -1:19:39
54. ENGEL (všichni ČR/KTM) -1:24:03
55. PESCHEL (ČR/Husqvarna) -1:28:14.
Průběžné pořadí:
1. Sanders (Austr./KTM) 30:20:15
2. Schareina (Šp./Honda) -7:02
3. Branch (Botsw./Hero) -17:48
...20. DRDAJ -2:22:00
29. ENGEL -3:29:06
35. ROMANČÍK -4:21:59
38. J. BRABEC -5:06:16
43. PABIŠKA -6:48:52
55. PESCHEL -9:13:33
Kamiony:
1. MACÍK (ČR/Iveco) 5:01:53
2. Koolen -18:42
3. Mitchel Van den Brink (oba Niz./Iveco) -39:37
...5. ŠOLTYS -49:31
10. VRÁTNÝ (oba ČR/Tatra) -1:24:42
11. LOPRAIS (ČR/Iveco) -1:30:59.
Průběžné pořadí:
1. MACÍK 31:10:49
2. Mitchel Van den Brink -1:56:33
3. LOPRAIS -2:16:53
4. ŠOLTYS -3:39:03
...10. VRÁTNÝ -11:33:21

Loprais v cíli

Aleš Loprais je konečně v cíli. Na Macíka ztratil hodinu a 31 minut, o šest minut víc než Tomáš Vrátný. Loprais v celkovém hodnocení přichází o druhou příčku, je třetí - dvacet minut za Mitchelem van den Brinkem. Čtvrtý je Martin Šoltys. Dnešní online reportáž končí.

Změna u vítěze aut

Změna u vítěze aut. Attíja dostal dodatečně 10minutovou penalizaci, a tak etapovou výhru o pouhou vteřinu získal Američan Quintero.

Šoltys v cíli

Martin Šoltys je v cíli se ztrátou 46 minut, celkově má na Macíka manko tři hodiny a 36 minut.

Hodnocení Martina Macíka

„Chrono 48 a maratonská etapa rozhodla, jaké jsou dnes výsledky. Já jsem si to užil, auto fungovalo výborně a díky všem dalším posádkám, že nám půjčily gumy, abychom mohli přežít. A díky klukům, jak připravili auto,“ uvedl Macík. „Nemůže to být lepší, jsme v polovině Dakaru na prvním místě.“

Van den Brink ztrácí skoro dvě hodiny

V cíli je Mitchel van den Brink, který v celkovém hodnocení ztrácí na Martina Macíka hodinu a 56 minut. Právě on přitom nejspíš bude druhým jezdcem v pořadí této kategorie!

Loprais na 359. kilometru

Aleš Loprais projel 359. kilometrem, kde ztrácí hodinu a 14 minut.

Druhý kamion v cíli

Do cíle zatím po Macíkovi dorazil jen Nizozemec Kees Koolen, který má ale na Čecha v celkovém hodnocení ztrátu čtyř hodin a 13 minut.

Loprais opět na trati

Aleš Loprais se rozjel, na 344. kilometru má ztrátu hodiny a 10 minut na Macíka.

Macík je v cíli

Martin Macík je v cíli. Vyhraje i 5. etapu Rallye Dakar a výrazně navýší svůj náskok v čele závodu, ten se rozhodně přehoupne přes hodinu a půl!

Prokeš chce pokračovat

Martin Prokeš: „Ráno jsem odstartoval, všechno bylo v pohodě. Na 40. kilometru jsem ale zastavoval na 15 minut, protože tam jezdec přede mnou celkem špatně spadl. Přiletěl pro něho vrtulník. Dostal jsem papír, že jsem tam stál, a že mi ztrátu strhnou. Pak jsem jel dál a na 105. kilometru se ozvala rána z motoru, vytekl všechen olej a tím to pro mě skončilo. Nešlo s tím nic dělat. Přivolal jsem vrtulník, odvezli mě do tankovačky. Momentálně budeme čekat na motorku, která by měla dorazit buď dneska v noci nebo zítra. A chceme pokračovat dál. Závisí to na tom, kdy motorka dorazí a jaká na tom bude oprava.“

Loprais už zase stojí!

Podle map se Aleš Loprais posunul zhruba na 330. kilometr, ale tam znovu zastavil.

Loprais pokračuje

Loprais se rozjel. Zřejmě šlo skutečně o defekt, protože teď pro změnu stojí Žala. Možná mu dal svou gumu… I tak Čech ztratil velkou porci minut.

Pomoc pro Lopraise?

U Lopraise teď zastavil Litevec Žala, který má stejně jako Čech auto od De Rooye. Možná měl Loprais defekt a čekal na pneumatiku.

Macíkův úder

Tohle může být zásadní „úder“ Martina Macíka v cestě za obhajobou. Zatímco on proletěl už 377. kilometrem, jeho nejbližší soupeři dnes ztratili a ztrácejí.

Loprais stojí

Špatná zpráva z tratě. Podle map stojí Aleš Loprais na 320. kilometru.

Prokop: Nevzdáváme to

„Škoda toho technického problému ve třetí etapě, kdy jsme ztratili hodinu a půl. Jinak Shrek funguje fantasticky, Viktor je taky v navigaci výborný. Dnes jsme opět jeli v první skupině, otevírali jsme trať a malovali stopy, což není rychlé, ale je to skvělá zkušenost pro navigaci. Užili jsme si to, bylo to neskutečné. Jestli chceme přivézt nějaký výsledek, tak se musíme snažit jet pořád co nejlépe, nemít už žádné větší trable a zkusit ještě něco dokázat. Nevzdali jsme to, makáme, dnes to bylo vidět,“ řekl Martin Prokop v cíli.

Macík míří do finiše

Martin Macík už je bez problémů na 359. kilometru, jeho soupeři zatím nedorazili ani kótu 344 kilometrů.

Pabiška a Peschel v cíli, Brož bojuje

V cíli už jsou i další čeští motorkáři David Pabiška se ztrátou hodiny a 18 minut a Adam Peschel, který nabral na trati ještě o deset minut víc. Jiří Brož, který podle webu organizátorů pomáhal španělskému soupeři, ztrácí na trati přes tři hodiny.

Macík má náskok 10 minut

Na 303. kilometru Martin Macík přidává další půlminutu k dobru. Aleš Loprais je za ním o deset minut. Třetí je Nizozemec Koolen. Martin Šoltys ztrácí přes 21 minut a na Koolena už mu chybí pět minut.

Já si létám, já se vznáším

Tomáš Vrátný na fotografii Petra Luska.

Jedeme, co to jde, hlásí Loprais

Attíja připisuje vítězství

Násir Attíja vítězí a posunul se celkově na čtvrtou příčku. Martin Prokop na něj dnes ztratil 27 minut. Lídrem zůstal Henk Lategan.

Macík přidává další minutu

Na 260. kilometru přidává Martin Macík ke svému celkovému náskoku další minutu. Druhý Aleš Loprais tady na něj ztrácí devět minut a 23 sekund. Čtvrtý Martin Šoltys se přiblížil třetímu Nizozemci Koolenovi na dvě minuty, a tak je tu naděje na kompletní české pódium.

Engel ztratil hodinu a půl

Milan Engel dojel do cíle s velkou ztrátou hodiny a 24 minut a v celkovém pořadí klesá na konec třetí desítky.

Michek se chystá na odlet domů

Martin Michek se už chystá na odlet domů, Martin Prokeš by se naopak do rallye mohl vrátit a jet mimo pořadí.

Macík, Loprais…

Po dotankování na 226. kilometru jsou další mezičasy blízko u sebe, a tak máme poměrně slušný přehled o dění na trati. Na 235. kilometru stále vede Martin Macík, druhý Aleš Loprais ztrácí 8:35. Martin Šoltys zůstává čtvrtý.

Lategan zůstane v čele

V cíli už jsou dvě první posádky aut - Henk Lategan a Jazíd Radží. A je jasné, že Lategan zůstane v průběžném vedení. Radží na něj ztrácí 10 minut. Nejblíž k etapové výhře má stále Attíja.

Auta jdou do závěru

Na 359. kilometru vede mezi auty stále Katařan Attíja, Martin Prokop na něj ztrácí přes 23 minut a stále je na hraně první a druhé desítky.

Macík první, Loprais druhý

Na 226. kilometru zase Martin Macík o něco navýšil náskok. Je tu první, druhý Aleš Loprais na něj ztrácí osm a půl minuty. Čtvrtý je Martin Šoltys se mankem přes patnáct minut. Výrazně teď ztrácí Mitchel van den Brink, Litevec Žala je taky dnes o půlhodiny za nejlepšími.

První Češi v cíli

Do cíle dorazili první dva čeští motorkáři. Dušan Drdaj je 26. se ztrátou 28:31, Jaromír Romančík ztratil 32:46 a v kategorii bez asistence skončil jen těsně druhý.

Velké změny u motorkářů

Původní vítěz etapy Adrien van Beveren dostal dodatečnou dvouminutovou penalizaci, a tak triumf v erzetě připadl Argentinci Lucianu Benavidesovi. Osmiminutový trest dostal také lídr pořadí Daniel Sanders, a tak se jeho náskok na druhého Schareinu ztenčil na necelých sedm minut.

Čekání na pomoc

Jihoafričan De Villiers už nemá po dalším defektu rezervu, a tak čeká na pomoc asistenčních kamionů.

Prokop se posouvá do desítky

Na 260. kilometru vede mezi auty Násir Attíja, který těží z pozdějšího startu a z toho, že nemusí „otevírat“ trať. Martin Prokop na něj ztrácí už skoro 17 minut, ale postupně se prokousává do první desítky. Lídrem celkového pořadí zůstává Lategan, který na Rádžího má deset minut.

Klasická krása

Macík ujíždí Lopraisovi

Martin Macík drží tempo a jeho celkový náskok se může po maratonské etapě vyšplhat na hodinu. Na 173. kilometru vede, čtvrtý Aleš Loprais na něj ztrácí už skoro sedm minut a mezi oběma je teď celkově rozdíl skoro 53 minut.

Lídr motorek se nemění

Francouz Adrien van Beveren slaví etapové vítězství mezi motorkáři. Ve vedení zůstal Australan Daniel Sanders, jenž navýšil náskok na Španěla Schareinu na 15 minut. Češi zatím do cíle nedorazili.

Brož pokračuje

Dobrá zpráva z tratě. Jiří Brož se podle map rozjel a blíží se k mezičasu na 137. kilometru.

Macík navyšuje náskok

Martin Macík navyšuje náskok. Na 137. kilometru vede o 26 vteřin před Mitchel van den Brinkem. Třetí Aleš Loprais na něj ztrácí necelé čtyři minuty, Martin Šoltys skoro deset minut. Dnes se nedaří Litevci Žalovi, doposud třetímu v celkovém pořadí, který už na předchozím mezičase ztratil přes 23 minut.

Attíja zatím vede

V kategorii aut se na 173. kilometru ujímá vedení Násir Attíja, Martin Prokop na něj ztrácí skoro 11 minut. V celkovém pořadí zůstává lídrem Jihoafričan Lategan, který zvyšuje náskok na Rádžího.

Prokeš skutečně končí

Je to oficiální, Martin Prokeš skončil. „Je to v prd… Zadřel jsem to na nějakém 105. kilometru.“

Nejlepším z Čechů je Romančík

Motorkáři mají už velkou porci dnešních kilometrů za sebou. Jaromír Romančík ztrácí na 260. kilometru 18 a půl minuty, Jan Brabec přes 21 a Dušan Drdaj skoro 23 minut. Milan Engel se dnes trápí a jeho manko už je skoro hodina. Martin Prokeš zmizel z výsledků a zřejmě na Dakaru končí.

Macík stále první

Martin Macík pádí. Na 87. kilometry vede, byť Mitchel van den Brink je jen o dvě vteřiny zpět. Aleš Loprais ztrácí přes dvě minuty, Martin Šoltys skoro šest minut.

Prokop ve druhé desítce

Na 137. kilometru ztrácí Martin Prokop na Ekströma a drží se ve druhé desítce pořadí.

Brož stojí na trati

Těžko říct, co přesně se na 107.kilometru odehrálo. Oficiální stránky informují o pomoci Jiřího Brože španělskému soupeři. Jenže zatímco Sanchis pokračuje, Brož zůstává na trati nehybně stát.

Loprais zatím pátý

Aleš Loprais je na prvním mezičase pátý, na Macíka ztrácí 63 vteřin.

Prokešovi hrozí konec

V problémech je Martin Prokeš. Zastavil na 105. kilometru a podle oficiálních stránek to vypadá, že rozbil motor a zřejmě nebude moct pokračovat v závodě.

České gesto fair play!

Oficiální stránky Dakaru informují, že český motocyklista Jiří Brož zastavil na 107. kilometru, aby pomohl Španělu Sanchisovi, jenž má technické problémy. „Vzájemná pomoc je jednou z hodnot Dakaru,“ píšou stránky Rallye Dakar. Čas, který Brož stráví při pomoci, mu bude odečten.

Kamiony míří na první meezičas

Na 31.kilometru zatím Martin Macík vede, Martin Šoltys ztrácí minutu. Aleš Loprais dorazí za chvíli.

Prokop ukrajuje kilometry

Na 87. kilometru ztrácí Martin Prokop po projetí 20 aut na vedoucího Ekströma čtyři minuty. Prokop už dorazil i na 137. kilometr, kde má na lídra průběžného pořadí ztrátu pět minut.

Macík je na trati

Odstartovala kategorie kamionů. Na trať už vyrazil Martin Macík, Aleš Loprais vyrazí o devět minut později než on.