Článek
„Chrono 48 a maratonská etapa rozhodly, jaké jsou dnes výsledky. Já jsem si to užil, auto fungovalo výborně a díky všem dalším posádkám, že nám půjčily gumy, abychom mohli přežít. A díky i klukům, jak připravili auto,“ uvedl Macík. „Nemůže to být lepší, jsme v polovině Dakaru na prvním místě.“
Macík vedl od prvních mezičasů a postupně navyšoval svůj odstup na ostatní. Zcela zásadní moment přišel na 320. kilometru, kde Aleš Loprais zůstal dlouhé minuty stát. Po půlhodině se rozjel, ale za dalších deset kilometrů Loprais zastavil znovu, zatímco Macík o nějakých devadesát kilometrů dál už projížděl vítězně cílem. Loprais v tomto úseku ztratil přes hodinu, a byť je závod teprve v polovině, je to velké - až kruciální - manko.
Jenže za dalších deset kilometrů Loprais zastavil znovu, zatímco Macík o nějakých devadesát kilometrů dál už projížděl vítězně cílem. Loprais v tomto úseku ztratil přes hodinu, a byť je závod teprve v polovině, je to velké - až kruciální - manko.
„Předně bych chtěl poděkovat Miklósi Kovácsovi a Williamu de Grootovi, kteří nám kamarádsky poskytli rezervy na dnešek, takže jsme mohli jet. Dnešní etapa byla jednou z nejhezčích, jaké jsem kdy jel. David skvěle navigoval, odsýpalo to, soupeře i vozidla z jiných kategorií jsme brali jednoho po druhém. Ale nakonec to pro nás nedopadlo tak, jak jsme si přáli, protože nám zůstalo jen jedno listové pero. Všechna ostatní praskla únavou,“ vysvětlil Loprais.
Macík teď v celkovém pořadí vedení o hodinu a 56 minut před Nizozemcem Mitchelem van den Brinkem. Loprais je třetí, na Van den Brinka mu chybí 20 minut. Čtvrtý je Martin Šoltys.
V kategorii motocyklů připadlo etapové vítězství Argentinci Lucianu Benavidesovi. Dosavadní lídr pořadí Daniel Sanders z Austrálie dostal za trojnásobné překročení rychlostního limitu osmiminutovou penalizaci, a tak se jeho náskok na druhého Španěla Schareinu ztenčil na necelých sedm minut.
Nejlepší z Čechů Dušan Drdaj ztratil na vítěze přes 28 minut a celkově je dvacátý.
„Obě maratonské etapy byly jako přes kopírák. Ze začátku dobré tempo a pak jsem se ztratil. Je potřeba vychytat navigaci. Musel jsem se chytit pomalejšího jezdce, který na tom byl navigačně lépe a dotáhnout to do cíle za ním. Nejdůležitější ale je, že jsme v cíli a máme polovinu rallye za sebou,“ řekl Drdaj.
Jaromír Romančík byl o další čtyři minuty pomalejší a drží čtvrtou příčku mezi jezdci bez asistence. Martin Prokeš si musel na 105. kilometru kvůli zadřenému motoru zavolat o pomoc a tým Orion MRG tak v závodě po Martinu Michkovi přišel o dalšího pilota.
Jenže zatímco Michek coby elitní jezdec se žlutým číslem nesmí do závodu znovu naskočit a čeká ho tak brzy odlet domů, Prokeš - pokud se podaří jeho motorku opravit - může teoreticky s penalizací a mimo pořadí pokračovat.
„Na 40. kilometru jsem zastavoval na 15 minut, protože tam jezdec přede mnou celkem špatně spadl. Přiletěl pro něho vrtulník. Dostal jsem papír, že mi ztrátu strhnou. Pak jsem jel dál a na 105. kilometru se ozvala rána z motoru, vytekl všechen olej a tím to pro mě skončilo. Momentálně budeme čekat na motorku, která by měla dorazit buď dneska v noci, nebo zítra. Chceme pokračovat dál. Závisí to na tom, kdy motorka dorazí a jaká na tom bude oprava,“ uvedl Prokeš.
Nevedlo se ani třetímu jezdci Orionu, Milan Engel ve čtvrtek ztratil kvůli prasklé kyvné vidlici hodinu a půl.
Konečně se k nám do bivaku v Hailu dostala motorka. Posíláme vysvětlení co a jak se stalo s Mišákovou motorkou ve...
Posted by Orion - Moto Racing Group on Thursday, January 9, 2025
Ve třídě aut zvítězil o pouhou vteřinu Američan Seth Quintero. Původní vítěz Násir Attíja dostal dodatečnou 10minutovou penalizaci a Quintero ho přeskočil o jedinou vteřinu. Martin Prokop na něj ztratil 17 minut a skončil desátý. Lídrem zůstal Jihoafričan Henk Lategan, jenž navýšil svůj náskok před druhým Jazídem Radžím na deset minut, Prokop je čtrnáctý.
„Škoda toho technického problému ve třetí etapě, kdy jsme ztratili hodinu a půl. Jinak Shrek (auto) funguje fantasticky, Viktor je taky v navigaci výborný. Dnes jsme jeli v první skupině, otevírali jsme trať a malovali stopy, což není rychlé, ale je to skvělá zkušenost pro navigaci. Jestli chceme přivézt nějaký výsledek, tak se musíme snažit jet pořád co nejlépe, nemít už žádné větší trable a zkusit ještě něco dokázat. Nevzdali jsme to,“ řekl Prokop.
V pátek je na Rallye Dakar volný den.
Rally Dakar 2025
Nejslavnější světová rallye. To je Rallye Dakar, kterou letos v termínu 3.–17. ledna znovu hostí Saúdská Arábie. Na jezdce, mezi kterými nechybí ani české hvězdy, čeká celkem 12 etap a více než 7700 kilometrů.
Rallye Dakar - 5. etapa: Úla - Háil (492 km celkově/428 km rychlostní zkouška): |
---|
Automobily (kategorie Ultimate): |
1. Quintero, Zenz (USA, Něm./Toyota) 4:32:53 |
2. Attíja, Boulanger (Kat., Fr./Dacia) -1 |
3. Ekström, Bergkvist (Švéd./Ford) -8 |
...10. PROKOP, CHYTKA -17:17 |
48. TRNĚNÝ, PRITZL (všichni ČR/Ford) -1:50:25. |
Průběžné pořadí: |
1. Lategan, Cummings (JAR/Toyota) 28:10:11 |
2. Rádží, Gottschalk (Saúd. Ar., Něm./Toyota) -10:17 |
3. Ekström, Bergkvist -20:54 |
...14. PROKOP, CHYTKA -2:15:13 |
35. Trněný, Pritzl -8:49:23. |
Motocykly: |
1. L. Benavides (Arg./KTM) 4:53:00 |
2. Van Beveren (Fr./Honda) -47 |
3. Cornejo Florimo (Chile/Hero) -1:31 |
...26. DRDAJ -28:31 |
27. ROMANČÍK -32:46 |
33. J. BRABEC -38:08 |
50. PABIŠKA -1:19:39 |
54. ENGEL (všichni ČR/KTM) -1:24:03 |
55. PESCHEL (ČR/Husqvarna) -1:28:14. |
Průběžné pořadí: |
1. Sanders (Austr./KTM) 30:20:15 |
2. Schareina (Šp./Honda) -7:02 |
3. Branch (Botsw./Hero) -17:48 |
...20. DRDAJ -2:22:00 |
29. ENGEL -3:29:06 |
35. ROMANČÍK -4:21:59 |
38. J. BRABEC -5:06:16 |
43. PABIŠKA -6:48:52 |
55. PESCHEL -9:13:33 |
Kamiony: |
1. MACÍK (ČR/Iveco) 5:01:53 |
2. Koolen -18:42 |
3. Mitchel Van den Brink (oba Niz./Iveco) -39:37 |
...5. ŠOLTYS -49:31 |
10. VRÁTNÝ (oba ČR/Tatra) -1:24:42 |
11. LOPRAIS (ČR/Iveco) -1:30:59. |
Průběžné pořadí: |
1. MACÍK 31:10:49 |
2. Mitchel Van den Brink -1:56:33 |
3. LOPRAIS -2:16:53 |
4. ŠOLTYS -3:39:03 |
...10. VRÁTNÝ -11:33:21 |