Hlavní obsah

Dakar budoucnosti, auta s alternativním pohonem. Baterky dobíjíme za jízdy, líčí Macík

Pokrok nezastavíš. Součástí slavné rallye bude od příštího roku nově kategorie Dakar future 1000 pro vozy s elektrickým, hybridním nebo vodíkovým pohonem. Pro ně bude každý den připravena asi 100 km dlouhá trať, nepůjde však o rychlost. Výsledky kategorie budoucnosti se nebudou vyhlašovat. Jeden takový kamion vyvíjí také sedlčanská stáj MM Technology. „Přes rok a půl těžká práce několika lidí. Jen pár fabrik na světě takovou věc vyvíjí. Jsem hrdý, že patříme mezi ně,“ říká pilot Martin Macík mladší. Více už v naší reportáži.

Tým Martina Macíka chystá pro Dakar 2024 také auto na elektřinu Video: Sport.cz

Článek

Kategorie pro vozy s alternativním pohonem tým oslovila. Vývoj k nim směřuje, takže čím dříve bude takový kamion vyladěn a nachystán, tím lépe.

„Stavíme auto se stoprocentně elektrickým pohonem. Baterky musíme dobíjet za jízdy, stejně jako to dělá Audina," usmívá se Martin Macík mladší.

„Doufám, že se nám ho podaří připravit k otestování na září. Rádi bychom ho měli už do Maroka. Staví se pro něj úplně nová posádka, která s námi zatím nejezdila," avizuje.

Dakar je laboratoř, testuje stroje i jezdce. Musíte zkoušet čarovat, zní z českých týmůVideo: Sport.cz

Momentálně je však aktuální Baja Aragon, která začíná již v pátek.

Legendární víkendová španělská rallye bude pro Martina Macíka a jeho továrního Čendu prvním závodem od lednového Dakaru. Do soutěže se zapojí také dva klientské závodní vozy týmů Firemen Dakarteam a Ruhrtal Racing s piloty Richardem de Grootem a Florianem Skibbou.

Během loňského ročníku Baja Aragon byl Čenda ještě ve vývoji. Na trať závodu se proto vyrazil provětrat legendární Franta, který si nakonec dojel pro konečné třetí místo.

Hřeje mě to u srdce, říká o druhém místu na Dakaru Martin Macík. I on měl blízko ke střetu s divákyVideo: Sport.cz, MM Technology

„Zatímco Franta disponoval manuální převodovkou, což je pro technické závody lepší, u Čendy máme k dispozici převodovku automatickou. Budeme se snažit během závodu vyvarovat jakýchkoliv chyb, protože u tak krátkého závodu se mažou rozdíly a každá zbytečná časová ztráta může být pro výsledek fatální," říká navigátor František Tomášek.

„Čendu jsme vylepšili během testování v Tunisku a udělali na autě pár změn. Baja Aragon je pro techniku velmi náročná rallye a budeme ještě speciálně pro tento závod testovat nastavení podvozku, aby byl Čenda na trati maximálně stabilní," dává nahlédnout do zákulisí příprav šéfmechanik Jiří Čáp.

Martin Macík Jr. si z tohoto závodu od roku 2009 přivezl hned čtyři prvenství. Konkrétně v roce 2009 jako navigátor a v letech 2017, 2019 a 2021 jako pilot.

Je čas přezbrojit na to, co má konkurence. Martin Prokop se chystá na Dakar s novým motoremVideo: Sport.cz

„Osobně na Baja Aragon jezdím pokaždé rád a moc se těším. Ačkoliv si člověk během závodu užije opravdové letní Španělsko s teplotami ve stínu i přes 40 stupňů, rychlá trať v nádherném prostředí a úzké zatáčky, to mě pokaždé nadchne," říká pilot.

Letos na trať závodu vyrazí deset kamionů a cíle MM Technology jsou opět nejvyšší. „Loni jsme udělali celkové třetí místo, pro letošní rok je cíl jasný. Chceme s Čendou Baja Aragon vyhrát," ujišťuje Macík. V závodě ho znovu doprovodí navigátor František Tomášek a palubní mechanik David Švanda.

Fanoušci se budou moct s celým týmem MM technology a ostatními závodníky z Dakaru setkat 5. srpna v Sedlčanské kotlině na akci pro celou rodinu Posedlí Dakarem Open Air.

Související témata: