Hlavní obsah

Dakar bude žít dál, věří Loprais a spol.

PRAHA

Měla to být velkolepá oslava třicátých narozenin. Letošní jubilejní ročník Rallye Dakar měl být nejtěžší v historii, kvůli teroristické hrozbě se ale do pramenů zapsal jako první, který byl kompletně zrušen. S velkými ambicemi odjížděla na start do portugalského Lisabonu i posádka Aleše Lopraise, která však v pondělí místo první africké etapy absolvovala setkání s novináři po návratu do Česka.

Článek

„Skončili jsme krapet dřív, než jsme čekali. Bezpečí je ale na prvním místě. S terorismem toho moc neuděláte a rozhodnutí zrušit Dakar bylo v tomto ohledu správné,“ prohlásil synovec šestinásobného vítěze slavné soutěže bezprostředně poté, co zaparkoval svůj speciál Tatra v pražských Dejvicích.

Při své loňské premiéře v roli pilota dojel Aleš Loprais k Růžovému jezeru v senegalské metropoli na vynikajícím třetí místě. A letos odjížděl s kompletně předělaným vozem s jasným cílem bojovat o vítězství. Místo toho řeší, co dál.

"Musíme kontaktovat ostatní týmy, dát hlavy dohromady a vymyslet, kterou jinou soutěž pojedeme. Zajímá nás Rallye Tunis nebo soutěž v Dubaji, kde jsou nejkrásnější duny na světě. Kamaz nás zase láká na jejich půdu při Rallye Transoriental z Petrohradu do Pekingu. Také musíme navštívit naše partnery a domluvit se, jak dál. Sponzoři se ale k celé věci staví velice chápavě,“ ocenil pozitivní přístup ze strany sponzorů. Výdaje spojené s vlastní soutěží by organizátoři měli vrátit do konce ledna. „Náklady na vývoj jsou ovšem individuální, a tam jsou jasné ztráty,“ dodal.

Symboly neumírají

Záhy po zrušení letošního ročníku se vyrojily spekulace, zda to není definitivní konec slavného podniku. Lopraisova posádka ale věří, že tradiční závod bude žít dál. „Organizátoři soutěže řekli: Uvidíme se v roce 2009. Dakar je symbol a symboly neumírají,“ podotkl navigátor Ladislav Lála, který si měl odbýt premiéru s itinerářem. „Dakar určitě přežije, i když třeba na jiné trase. Nám by se líbilo, kdyby se jelo třeba v Tunisu. Tam to známe z testování, jsou tam nádherná dunová pole. Ideální podmínky jsou i v Egyptě,“ naznačil další možné cesty.

I když letos vyhlášené pouštní dobrodružství neodstartovalo, zažil tým z Frenštátu pod Radhoštěm zajímavé chvilky. Třeba, když prosvištěli kolem policejního radaru stoosmdesátkou. „Sto osmdesát to nebylo. Naměřili 182 km/h. Kde to bylo a kolik nás to stálo ale raději říkat nebudeme,“ uzavřel se smíchem Loprais.

Související témata: